Proef : veiliger fietspad Zeewolderdijk
De provincie Flevoland is benieuwd naar de ervaringen van
(brom)fietsers met de verkeersveiligheid op het fietspad op de
Zeewolderdijk. Eind vorig jaar startte de provincie daar een proef met
het aanbrengen van extra strepen op het fietspad en het plaatsen van
een hekwerk tussen weg en fietspad. Extra strepen op het fietspad
zouden (brom)fietsers moeten helpen meer op hun eigen helft te blijven
rijden. Het hekwerk moet er voor zorgen dat fietsverkeer niet wordt
verblind door de lichten van auto's. De provincie is nu benieuwd naar
de mening van (brom)fietsers over deze proef.
Op www.flevoland.nl kan iedereen daarom tot eind mei zijn of haar
mening geven over de proef met de extra markering op het fietspad en
hekwerk op de Zeewolderdijk. Met de reacties zal de provincie samen
met een aantal organisaties de proef evalueren en besluiten of deze
maatregelen vaker moeten worden toegepast om de verkeersveiligheid op
fietspaden te verbeteren.
In 2004 vond een ernstig verkeersongeval plaats op het fietspad langs
de Zeewolderdijk. Twee scooters reden frontaal op elkaar in waarbij
drie jonge mensen om het leven kwamen. Een werkgroep van het
Vervoerberaad Flevoland heeft zich gebogen over mogelijke
verbeteringen van de verkeersveiligheid op fietspaden. De werkgroep
stelde voor om een proef te nemen om de veiligheid van het fietspad te
verbeteren.
Veel fietspaden in Flevoland worden in twee richtingen bereden. De
fietsers en bromfietsers moeten dus zo veel mogelijk rechts rijden om
te voorkomen dat men een tegenligger raakt. Vooral op smalle
fietspaden en bij duisternis neemt de kans toe dat een (brom)fietser
in het midden van het fietspad gaat rijden. Een groep fietsers maakt
in de praktijk vaak gebruik van de gehele breedte van het fietspad.
De werkgroep heeft eind vorig jaar daarom voorgesteld om extra strepen
op het fietspad aan te brengen. Naast de bestaande onderbroken streep
in het midden van het fietspad zijn op een gedeelte van fietspad langs
de Zeewolderdijk ook strepen aan de zijkant van het fietspad
aangebracht. (Brom)fietsers kunnen nu nog beter zien dat het fietspad
in twee richtingen wordt gebruikt.
In Flevoland liggen de fietspaden dikwijls op maar enkele meters
afstand van de weg voor het autoverkeer. Bij duisternis kunnen de
lichten van auto's de (brom)fietser daarom verblinden. De gebruiker
van het fietspad heeft dan moeite om op het fietspad te blijven rijden
en tegelijkertijd rekening te houden met tegemoetkomende
(brom)fietsers. Fietspaden op een dijk liggen vaak iets lager dan de
weg voor het autoverkeer. De kans op verblinding van
(brom)fietsverkeer is hier nog groter.
De werkgroep meent dat door het plaatsen van een hekwerk tussen de weg
en het fietspad de verblinding veel minder zal zijn. Langs dit
gedeelte van de Zeewolderdijk is daarom een hekwerk van gaas
geplaatst. Het raster van het gaas zorgt er voor dat de lichten van
auto's op enige afstand worden afgeschermd. Door het open raster
blijft er wel voldoende zicht voor het autoverkeer op het Wolderwijd
en is het fietsverkeer niet helemaal uit het zicht (sociale
veiligheid).
Provincie Flevoland