Schooltijden een taboe? Tijd voor kwalitijd!

In het nieuwe regeerakkoord heeft de BredeSchool een belangrijke plaats gekregen. Binnen het concept van de brede basisschool komt een aloud onderwijstaboe om de hoek kijken, namelijk: de Nederlandse schooltijden.

Taboe nr.1
Veelal wordt aangenomen dat de schooltijden gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek en dat bij de bepaling ervan kinderen centraal staan. Niets is minder waar. Onze schooltijden stammen uit de Middeleeuwen, waarin Nederland een voornamelijk agrarisch karakter had. Er zijn overblijfwetten gecreëerd (in 1983 en een aanpassing daarop in 2006), maar kwaliteitscriteria t.a.v. tijden, toezicht en accommodatie ontbreken. Een fundamentele visie op noodzakelijke en eigentijdse voorwaarden voor kinderen en leerkrachten is ver te zoeken.
Zoals ook te lezen valt in de SCP-brochure Tijd voor de Basisschool, wordt in andere Europese landen - Frankrijk voorop - wel rekening gehouden met zaken als bioritme en maatschappelijke ontwikkelingen. In Nederland is er echter nauwelijks serieuze discussie. Het onderwerp lijkt onbespreekbaar.
Wat zijn de beste tijden om te leren, eten en ontspannen voor een kind; per dag, per week en per jaar? Wat zijn de consequenties van de recente invoering van de voor- en naschoolse opvang? Schoolbesturen, leerkrachten en ouders moeten op deze vragen een antwoord kunnen krijgen.

Taboe nr. 2
Ook ontbreekt een discussie over het wettelijk vereiste minimum aantal lesuren voor de kinderen, dat doorgaans door de meeste van de 1,5 miljoen leerlingen niet wordt gehaald. Waarom zijn deze minima in de praktijk maxima geworden? Waarom is de verhouding tussen de minimaal vereiste uren voor de kinderen en de volgens de cao verplichte werktijden voor de leerkrachten zo onduidelijk?

Kwaliteit
De kracht van de BredeSchool moet liggen in de kwaliteit van het aanbod. Een belangrijk onderdeel van dit aanbod vormen de schooltijden, zowel voor leerlingen als voor leerkrachten. Hierin ligt een belangrijke taak voor besturen en ouders.
Er zijn nauwelijks wettelijke belemmeringen die verbeteringen in de weg staan. Nu op de eigen school een discussie starten, kan in het nieuwe schooljaar al tot verbeteringen leiden. Als we het over de kwaliteit van de schooltijden hebben, dan gaat het niet alleen over tijden. Vanuit een integrale aanpak hebben verantwoorde schooltijden hun uitwerking op heel veel andere terreinen, binnen en buiten de school. Overigens geldt dit niet alleen voor het basisonderwijs. Ook in het voortgezet onderwijs verdienen schooltijden een hoge prioriteit. De actuele lesurendiscussie kan een mooi handvat zijn. Zijn bijvoorbeeld flexibele begin- en eindtijden een optie? Al met al genoeg stof tot discussie op ouderavonden, bestuursvergaderingen en binnen ouder- en onderwijsorganisaties. Om zo te komen tot: de beste tijden voor leerlingen en leerkrachten. Het project Tijd voor School kan scholen daarin ondersteunen.

Conny Bergé,
landelijk coördinator project Tijd voor School

info(at)pepinternational.nl

[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/23/E175-schooltijden-een-taboe-tijd-voor-kwalitijd.html" title="Schooltijden een taboe? Tijd voor kwalitijd!"]