Schooltijden een taboe? Tijd voor kwalitijd!
In het nieuwe regeerakkoord heeft de BredeSchool een belangrijke
plaats gekregen. Binnen het concept van de brede basisschool komt een
aloud onderwijstaboe om de hoek kijken, namelijk: de Nederlandse
schooltijden.
Taboe nr.1
Veelal wordt aangenomen dat de schooltijden gebaseerd zijn op
wetenschappelijk onderzoek en dat bij de bepaling ervan kinderen
centraal staan. Niets is minder waar. Onze schooltijden stammen uit de
Middeleeuwen, waarin Nederland een voornamelijk agrarisch karakter
had. Er zijn overblijfwetten gecreëerd (in 1983 en een aanpassing
daarop in 2006), maar kwaliteitscriteria t.a.v. tijden, toezicht en
accommodatie ontbreken. Een fundamentele visie op noodzakelijke en
eigentijdse voorwaarden voor kinderen en leerkrachten is ver te
zoeken.
Zoals ook te lezen valt in de SCP-brochure Tijd voor de Basisschool,
wordt in andere Europese landen - Frankrijk voorop - wel rekening
gehouden met zaken als bioritme en maatschappelijke ontwikkelingen. In
Nederland is er echter nauwelijks serieuze discussie. Het onderwerp
lijkt onbespreekbaar.
Wat zijn de beste tijden om te leren, eten en ontspannen voor een
kind; per dag, per week en per jaar? Wat zijn de consequenties van de
recente invoering van de voor- en naschoolse opvang?
Schoolbesturen, leerkrachten en ouders moeten op deze vragen een
antwoord kunnen krijgen.
Taboe nr. 2
Ook ontbreekt een discussie over het wettelijk vereiste minimum aantal
lesuren voor de kinderen, dat doorgaans door de meeste van de 1,5
miljoen leerlingen niet wordt gehaald. Waarom zijn deze minima in de
praktijk maxima geworden? Waarom is de verhouding tussen de minimaal
vereiste uren voor de kinderen en de volgens de cao verplichte
werktijden voor de leerkrachten zo onduidelijk?
Kwaliteit
De kracht van de BredeSchool moet liggen in de kwaliteit van het
aanbod. Een belangrijk onderdeel van dit aanbod vormen de
schooltijden, zowel voor leerlingen als voor leerkrachten. Hierin ligt
een belangrijke taak voor besturen en ouders.
Er zijn nauwelijks wettelijke belemmeringen die verbeteringen in de
weg staan. Nu op de eigen school een discussie starten, kan in het
nieuwe schooljaar al tot verbeteringen leiden. Als we het over de
kwaliteit van de schooltijden hebben, dan gaat het niet alleen over
tijden. Vanuit een integrale aanpak hebben verantwoorde schooltijden
hun uitwerking op heel veel andere terreinen, binnen en buiten de
school. Overigens geldt dit niet alleen voor het basisonderwijs. Ook
in het voortgezet onderwijs verdienen schooltijden een hoge
prioriteit. De actuele lesurendiscussie kan een mooi handvat zijn.
Zijn bijvoorbeeld flexibele begin- en eindtijden een optie?
Al met al genoeg stof tot discussie op ouderavonden,
bestuursvergaderingen en binnen ouder- en onderwijsorganisaties. Om zo
te komen tot: de beste tijden voor leerlingen en leerkrachten.
Het project Tijd voor School kan scholen daarin ondersteunen.
Conny Bergé,
landelijk coördinator project Tijd voor School
info(at)pepinternational.nl
[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/23/E175-schooltijden-een-taboe-tijd-voor-kwalitijd.html" title="Schooltijden een taboe? Tijd voor kwalitijd!"]