21 maart 2007
Vragen van het lid Ouwehand (PvdD) aan de minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties over de "Politiewijzer". (Ingezonden 20
februari 2007)
1 Vraag
Kent u de uitgave "Politiewijzer" die wordt uitgegeven en verspreid
door Sypro Media te Zutphen?
Antwoord
Ja.
2 Vraag
Kent u de acquisitiebrieven voor deze gids die landelijk verspreid
worden onder het briefhoofd van de regionale politiekorpsen,
ondertekend door de korpschefs?
Antwoord
Ja.
3 Vraag
Acht u de inhoud van de Politiewijzer van maatschappelijk belang? Zo
neen, waarom wordt de uitgave dan aanbevolen door korpschefs van de
politie? Zo ja, waarom wordt deze Politiewijzer dan uitgegeven en
verspreid door commerciële adverteerders?
4 Vraag
Welk belang heeft de politieorganisatie om de acquisitie voor een
commerciële uitgeverij te verzorgen dan wel te ondersteunen?
5 Vraag
Acht u het juist dat korpschefs dienstbaar zijn aan winst van derden?
Welk gekwantificeerd financieel belang hebben de regiokorpsen bij het
aanbevelen en verspreiden van de Politiewijzer?
Antwoorden vragen 3, 4 en 5
De Politiewijzer wordt al ruim vijftien jaar uitgebracht ten behoeve
van de regionale politiekorpsen. Doelgroep van de gids zijn burgers en
bedrijfsleven. In de gids komen alle facetten van het politiewerk aan
bod. Tevens informeert de politie de burgers en het lokale
bedrijfsleven over algemene veiligheidszaken. Daarnaast geeft deze
gids een compleet overzicht van alle belangrijke telefoonnummers van
de politie en hulpverleningsdiensten.
Met de uitgifte van de Politiewijzer brengen de regionale
politiekorpsen op een goedkope manier informatie over de
dienstverlening van de politie. Vanuit de verschillende korpsen heb ik
begrepen dat het een succesvol initiatief is, dat de
burgerparticipatie en de communicatie tussen het bedrijfsleven en de
politie bevordert. Tevens wordt dit initiatief door het lokale
bedrijfsleven hoog gewaardeerd. Gezien de jarenlange positieve
ervaringen hiermee, juich ik dergelijke lokale samenwerkingsverbanden
tussen de politie, burgers en het lokale bedrijfsleven alleen maar
toe.
Het belang van de korpsen is kostenbesparing. Doordat het lokale
bedrijfsleven in deze gids adverteert kost het de korpsen uiteindelijk
niets om de gids uit te laten brengen.
6 Vraag
Welke oplage heeft de Politiewijzer in Nederland? Welk commercieel
belang is daarmee gemoeid?
Antwoord
In totaal ongeveer 4.000.000. Per regio gaat het om oplagen van 100.00
tot 500.000. Van Sypro Media heb ik begrepen dat er een minimale winst
van ongeveer 5% op wordt gemaakt.
7 Vraag
Hoe verhoudt de acquisitie voor de Politiewijzer zich tot
acquisitiefraude terwijl de politie niet of nauwelijks in staat is
prioriteit te geven aan de opsporing en vervolging daarvan?
Antwoord
Niet. Er is hier geen sprake van misleiding of acquisitiefraude. Noch
van de zijde van de regionale politiekorpsen noch van de zijde van
Sypro Media.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties