AutoRai

Rechtsgestuurde Hummer H3 onthuld

(3/23/2007)
Tijdens de opening van een nieuwe HUMMER vestiging in het Britse Manchester onthulde Bob Lutz, GMâs Vice President Global Product Development, een rechtsgestuurde HUMMER H3, die in de zomer van 2007 op de markt komt.

âHet krachtige, karakteristieke design en de ongeëvenaarde off-road eigenschappen van de HUMMER spreken wereldwijd een groot publiek aan,â zei hij bij die gelegenheid. âWij zijn vastbesloten de unieke herkenbaarheid van ons merk in Europa verder uit te bouwen, en in Groot-Brittannië in het bijzonder.â

De rechtsgestuurde HUMMER H3 zal worden gebouwd in GM's Struandale-fabriek in Zuid-Afrika. Behalve in Groot-Brittannië zal deze uitvoering ook leverbaar zijn in andere rechtsgestuurde markten, zoals Zuid-Afrika, Australië en Japan.

Eind 1999 verwierf GM de rechten van het merk HUMMER. De H3 maakte in mei 2005 zijn debuut in Noord-Amerika en droeg eraan bij dat HUMMER in de Verenigde Staten tegen het einde van 2006 een van de snelst groeiende merken in dit segment was. De compacte, economische HUMMER H3 maakte het merk toegankelijk voor een groter publiek, zonder concessies te doen aan de unieke uitstraling: een krachtig, karakteristiek design en ongeëvenaarde off-road eigenschappen.

Naast de groei in de Verenigde Staten heeft HUMMER over de hele wereld een aanmerkelijke expansie doorgemaakt. Wereldwijd groeide de verkoop van HUMMER in 2006 met bijna 34 procent, met 82.000 verkochte autoâs ten opzichte van 61.000 in 2005. Deze resultaten werden versneld door de sterke invloed van de nieuwe HUMMER H3.

In tegenstelling tot alle vorige H3's, die werden geassembleerd in GM's Noord-Amerikaanse vestiging in Shreveport (Louisiana), wordt de nieuwe, internationale H3 gebouwd in de Struandale Assembly Facility in het Zuid-Afrikaanse Port Elizabeth. GM investeerde hier ruim 100 miljoen dollar in de productiefaciliteiten voor de H3, die bedoeld is voor de meeste markten buiten Noord-Amerika.

HUMMER kenmerken in compactere afmetingen
Al sinds hun introductie vormen de HUMMER modellen een klasse apart dankzij de extreme styling en rijeigenschappen. De nieuwe HUMMER H3 beantwoordt aan de vraag uit diverse markten over de hele wereld naar een premium voertuig voor dagelijks gebruik, maar met behoud van de typerende HUMMER karakteristieken.

De H3 herbergt zijn authentieke HUMMER stijl en rijeigenschappen in compactere afmetingen. Vergeleken met de HUMMER H2 is de H3 39 mm korter, 171 mm lager en 73 mm smaller. Met grofweg dezelfde lengte als die van een flinke sedan voelt de H3 zich net zo thuis in het stadsverkeer als in het ruige terrein, met zijn uitstekende off-road eigenschappen. De 4,782 lange HUMMER H3 wordt aangedreven door een 3,7-liter Vortec-motor van General Motors, met dubbele bovenliggende nokkenassen en variabele kleptiming. Deze krachtbron levert een vermogen van 180 kW (244 pk) bij 5600 tpm en een koppel van 328 Nm bij 4600 tpm.

De H3 is de eerste HUMMER ooit die keuze biedt uit een handgeschakelde versnellingsbak en automaat. Naast de elektronisch bediende Hydra-Matic 4L60 automatische transmissie is een soepele, handbediende 5-versnellingsbak leverbaar, die de bestuurder optimaal bedieningsgemak geeft.

De HUMMER H3 is uitgerust met elektronisch geregelde, permanente vierwielaandrijving. Het systeem is voorzien van een tractiecontrolesysteem en het StabiliTrak stabiliteitssysteem; een sperdifferentieel achter is optioneel. De H3 kent een doorwaaddiepte van 407 mm bij een snelheid van 32 km/h en 610 mm bij 8 km/h. Richels tot 407 mm hoog vormen voor hem geen obstakel.

Deze off-road prestaties worden ondersteund door het 'wheel at each corner'-design. Dit biedt de H3 een maximale vrijloophoek van 37,5 graden vóór en 35,5 graden achter. Met zulke vrijloophoeken kan de H3 diepe gaten in- en uitrijden zonder zich voor of achter vast te rijden.

De compactere afmetingen maken de H3 ook wendbaarder; zo bedraagt de draaicirkel 11,3 meter. Hiermee is parkeren net zo eenvoudig als het nemen van krappe bochten tijdens het off-road rijden. Met een bodemvrijheid van 219 mm en een maximale hellingshoek van 23,5 graden vormen grote obstakels in het terrein geen belemmering.

Verkoopprijzen voor de nieuwe rechtsgestuurde HUMMER H3 worden later bekendgemaakt.