EVD
20.03.2007
Frankrijk: marktverkenning producten en diensten voor senioren
---
Wereldwijd ontstaat momenteel een grote groep senioren. Ook in
Frankrijk slaat de vergrijzing toe. Van de 63 miljoen inwoners is 30
procent ouder dan 50 jaar en 20 procent ouder dan 60 jaar. In 2015 is
eenderde van de bevolking ouder dan 60 jaar. In Nederland zijn veel
producten en diensten voor senioren ontwikkeld, in Frankrijk duidelijk
minder. Dit biedt kansen voor Nederlandse bedrijven om nieuwe
producten en diensten op de Franse markt te introduceren.
In Frankrijk gaan senioren relatief vroeg met pensioen. De senior van
vandaag is dan ook actief, heeft voldoende financiële middelen en wil
genieten van het leven. Ze gaan graag op stap, vaak op vakantie en
geven veel geld uit aan onder meer huisinrichting,
schoonheidsproducten en auto's. Franse senioren blijven relatief lang
op zichzelf wonen. Naarmate senioren ouder worden, krijgt deze groep
steeds meer behoefte aan ondersteunende producten en diensten. Voor
aanpassingen in het huis zijn diverse subsidiemogelijkheden aanwezig.
Dit geldt ook voor de aanschaf van producten zoals rollators,
rolstoelen en driewielers.
De marktverkenning brengt de Franse markt voor producten en diensten
voor senioren in kaart en laat zien waar de kansen liggen voor
Nederlandse bedrijven. De focus ligt op de actieve senior en de kansen
die er liggen op het gebied van wonen, huisinrichting, e-commerce,
ontspanning, vakanties en producten om gezond en fit te blijven. Ook
is specifiek gekeken naar producten die de mobiliteit van senioren
verbeteren, zoals autos, rolstoelen, rollators en speciale stoelen,
maar ook naar domoticaproducten (aanpassingen in en om het huis).
Deze marktverkenning is opgesteld door FrankrijkBelangen in opdracht
van de EVD in samenwerking met de Nederlandse ambassade in Parijs en
NBSO Lille.
Zie ook:
Frankrijk: medische sector
Frankrijk: forse groei markt voor dienstverlening aan particulieren
Frankrijk: toerisme, recreatie en horeca
Frankrijk: kansen op de markt voor thuiszorgproducten
Frankrijk: producten en diensten voor senioren
Frankrijk: senioren kopen steeds meer op krediet
Frankrijk: kansen voor startende ondernemers in de particuliere
dienstverlening
Frankrijk: voedings- en genotmiddelen
Frankrijk: consumentengoederen en detailhandel
Documenten:
Seniorenmarkt - kansen voor Nederlandse bedrijven.pdf (1,899
kB)
---
Bron: EVD-marktrapport