Nieuws
Werknemers AS Watson hekelen hoge werkdruk en slechte communicatie
23 maart 2007
Categorie: algemeen nieuws dibo, nieuws homepagina dibo
Door: w.breunesse
Hoge werkdruk en slechte communicatie spelen AS Watson nog steeds
parten. De beloofde verbetering door de directie blijft uit. Dat is
kort samengevat de uitkomst van een peiling die CNV Dienstenbond heeft
gehouden onder het personeel van het
concern, bekend van de winkels Kruidvat, Trekpleister, Prijsmepper en
ICI Paris. De peiling is georganiseerd als tegenhanger voor het
medewerkertevredenheidsonderzoek dat de directie heeft uitgevoerd
onder het personeel. Dit op verzoek van de leden van CNV Dienstenbond.
De peiling werd gepubliceerd op internet en er deden zon 250
medewerkers aan mee.
De uitkomsten komen helemaal overeen met het beeld dat ik via het
personeel van het concern heb. Jammer en triest dat de directie op de
pijnpunten communicatie en werkdruk nog weinig stappen voorwaarts
heeft gemaakt. De medewerkers houden de directie onverbloemd een
spiegel voor. Het personeel wil geen woorden, maar daden!, aldus de
reactie van Wessel Breunesse, bestuurder van CNV Dienstenbond. Op de
stelling De werkdruk is te hoog reageerde maar liefst 92.2% van de
ondervraagden bevestigend. En op de vraag Er is voldoende tijd om alle
taken uit te oefenen antwoordde 90.5% van de geënquêteerden
ontkennend.
Ook op het punt van de communicatie laat de peiling niets aan
duidelijkheid te wensen over. Op de stelling Er wordt helder en open
gecommuniceerd binnen AS Watson reageerde 79,5 % van de deelnemers aan
de peiling met een helder nee. Toch zijn er ook goede scores voor het
concern te melden. Zo is het overgrote deel van de medewerkers
tevreden over de opleidings- en doorgroeimogelijkheden.
Het is nu tijd om de problemen echt aan te pakken. De oorzaken van de
werkdruk zijn bekend zegt Breunesse. Het personeel krijgt te weinig
uren om alle taken uit te voeren. Tegelijkertijd worden er enorme
hoeveelheden voorraden de winkels
ingepompt, die vervolgens wel verwerkt moeten worden. In de
toelichting op de peiling beschreven personeelsleden van de
drogisterijketen de situatie treffend: AS Watson neemt te makkelijk
genoegen met slordige winkels en dat alleen om het urenplaatje
kloppend te maken. Het lijkt wel of je met een tijdklok loopt, maar
daarbij is geen rekening gehouden dat je in een drogisterij ook nog
wel eens een klant moet helpen of adviseren.
---
Dienstenbond CNV