DaimlerChrysler werkt met vijfstappenplan aan duurzame en emissievrije
automobiliteit
(3/23/2007)
DaimlerChrysler gelooft in individuele mobiliteit, voor nu en in de
toekomst. Om die mobiliteit te kunnen waarborgen, wordt er actief
gewerkt aan de ontwikkeling van alternatieve aandrijfsystemen en de
toepassing van schone brandstoffen.
Het concern heeft haar beleid ten aanzien van duurzame en emissievrije
mobiliteit in een vijfstappenplan gedefinieerd. Tijdens de AutoRAI
2007 maakt het publiek kennis met tal van inspanningen van het concern
op het gebied van duurzame mobiliteit.
Mercedes-Benz toont op haar stand één van de zuinigste autoâs in
zijn segment; de nieuwe Vision C 220 BLUETEC. Met zijn emissiearme
4-cilinder dieselmotor voldoet deze BLUETEC-krachtbron al aan de
geplande Euro 6-grenswaarden voor 2015! Bij smart wordt de nieuwe
compacte fortwo gelanceerd die met zijn uitstoot van 88 gram CO2 per
km op afstand de schoonste auto is die er op dit moment in Nederland
te koop is!
In het ECO Village op de AutoRAI 2007 staan op de stand van
DaimlerChrysler een aantal opmerkelijke technieken en emissievrije
voertuigen die vrijwel zonder uitzondering voor het eerst in Nederland
te zien zijn. Behalve met een Mercedes-Benz E-Klasse NGT (aardgas) kan
er ook kennis worden gemaakt met het innovatieve BLUETEC (diesel),
SunDiesel (biodiesel) en de brandstofcelaangedreven F 600 HYGENIUS
(waterstof).
Eco-balans
Duurzame mobiliteit is véél meer dan het leveren van schone of
zuinige autoâs, is de filosofie van DaimlerChrysler. De zorg voor het
milieu wordt daarom al in het ontwikkelingsproces van nieuwe
voertuigen geïntegreerd en gedetailleerd gedocumenteerd.
Het beste voorbeeld van deze integrale aanpak is al in 2005 zichtbaar
geworden met de toekenning van een Milieucertificaat volgens ISO
14062-standaards voor de Mercedes-Benz S-Klasse. Ook de nieuwe
Mercedes-Benz C-Klasse die op de AutoRAI zijn Nederlandse première
beleeft, is voorzien van een dergelijk Milieucertificaat!
Bij de toekenning van dit Milieucertificaat wordt gekeken naar de
volledige levenscyclus van de auto, van de productie van materialen en
onderdelen via het gebruik over een levensduur van 300.000 kilometer
(S-Klasse) tot aan de demontage van het voertuig en de verwerking van
afvalstoffen.
Vijfstappenplan
DaimlerChrysler werkt aan de hand van het vijfstappenplan aan verdere
vermindering van het brandstofverbruik én het terugdringen van
uitlaatgasemissies. Het schoner en zuiniger maken van de huidige
generatie verbrandingsmotoren is fase 1. Het toepasbaar maken van een
hogere kwaliteit brandstoffen is fase 2. De invoering van alternatieve
brandstoffen zoals aardgas, biodiesel en bijvoorbeeld E85 (mengsel van
ethanol en benzine) mogelijk maken is fase 3. De komst van
hybridevoertuigen in het productgamma van DaimlerChrysler is fase 4.
En de introductie van brandstofceltechnologie in combinatie met
waterstof is fase 5. Deze ultraschone âzero emissionâ voertuigen
worden naar verwachting tussen 2012 en 2015 geïntroduceerd.
Schoon en zuinig
De motorenspecialisten zien nog voldoende mogelijkheden voor het
verder verbeteren van de verbrandingsmotoren in de komende jaren. Met
behulp van geavanceerde motormanagementsystemen en de toepassing van
nieuwe technieken en materialen moet het mogelijk zijn om
benzineautoâs net zo zuinig te maken als autoâs met dieselmotoren en
de emissie-uitstoot van autoâs met dieselmotoren op het niveau van
benzineversies te brengen.
Mercedes-Benz was de eerste producent ter wereld die
dieselmotoraangedreven personenauto's met onderhoudsvrije
dieselpartikelfilters aanbood die niet alleen zónder toevoegingen
werken, maar ook aan de strengste Europese richtlijnen voor
uitlaatgasemissies voldoen. Deze techniek is standaard voor alle
huidige Mercedes-Benz personenautoâs met dieselmotor, ongeacht het
motorvermogen en de cilinderinhoud.
Ook bij de ontwikkeling van benzinemotoren is er aanzienlijke
vooruitgang geboekt. Met de introductie van direct ingespoten
benzinetechnologie, zoals toegepast bij de CGI-motor (Charged Gasoline
Injection) in de 4-deurs coupé CLS, wordt ogenschijnlijk probleemloos
een gunstiger verbruik gecombineerd met een lagere uitlaatgasemissie.
En dat bij verbeterde prestaties.
BLUETEC
DaimlerChrysler heeft bij de ontwikkeling van dieselmotoren al
indrukwekkende resultaten bereikt met BLUETEC. Deze technologie is
door het concern ontworpen om de schadelijke uitstoot van een
dieselmotor verder te verminderen bij een gelijkblijvend laag
brandstofverbruik. De nadruk ligt daarbij op het reduceren van de
uitstoot van stikstofoxiden â het enige uitlaatgas waarvan de uitstoot
bij dieselmotoren hoger ligt dan bij vergelijkbare benzinemotoren.
BLUETEC is als technische oplossing al in 2005 succesvol
geïntroduceerd bij zware vrachtautoâs en sinds 2006 in Amerika met de
Mercedes-Benz E 320 CDI BLUETEC. Vanaf 2008 wordt BLUETEC ook in
Europa leverbaar.
Flex-Fuel
DaimlerChrysler zet ook in op nieuwe technieken en het gebruik van
alternatieve brandstoffen. Zo is het een haalbaar alternatief om uit
biomassa gewonnen brandstof te vermengen met gewone diesel tot
biodiesel. Hetzelfde geldt voor het mixen van benzine met ethanol. Zo
zijn er in de Verenigde Staten al ruim 1,5 miljoen voertuigen van
DaimlerChrysler verkocht met Flex-Fuel techniek die zowel op benzine
als op een mengsel van ethanol en benzine (E85) kunnen rijden!
Aardgas
DaimlerChrysler biedt in Nederland ook personenautoâs en minibussen
aan die zowel op aardgas als benzine kunnen rijden: NGT. De aanduiding
NGT staat voor Natural Gas Technology en verwijst naar het aardgas
waar het voertuig op kan rijden. De prestaties van deze voertuigen
blijven ook bij het gebruik van aardgas nagenoeg hetzelfde terwijl de
uitstoot van voornamelijk CO2 aanzienlijk afneemt. Het ministerie van
VROM heeft bijvoorbeeld een aantal van deze Mercedes-Benz E 200 NGTâs
in gebruik.
SunDiesel
SunDiesel is een synthetische dieselbrandstof die wordt vervaardigd
uit biomassa. Sinds 2002 zijn DaimlerChrysler en Volkswagen samen met
Choren Industries betrokken bij de ontwikkeling daarvan. De partners
onderzoeken en ontwikkelen sinds 1998 de productie van vloeibare
brandstoffen uit droge biomassa als hout, graan en stro. Dankzij
SunDiesel is de uitstoot van CO2 praktisch nul en wordt er tot 50%
minder roetdeeltjes uitgestoten ten opzichte van normale
dieseltechniek. SunDiesel is zonder modificaties probleemloos in te
zetten in gewone dieselmotoren.
Hybridetechnologie
Hybride-aandrijving vormt een belangrijke schakel naar emissievrije
mobiliteit met de brandstofcel op waterstof. DaimlerChrysler ziet
hybridetechniek daarom als één van de logische componenten van het
vijfstappenplan. De techniek combineert de verbrandingsmotor met een
elektromotor. Het concern verwacht in 2008 de eerste âFull-Hybridâ
Dodge Durango in de VS te lanceren en in 2009 de eerste âFull-Hybridâ
Mercedes-Benz voor de VS en Europa. Daarnaast wordt er aan de
ontwikkeling van een âMild-Hybridâ versie gewerkt. DaimlerChrysler
werkt voor de realisatie van deze hybrideplannen nauw samen met
General Motors en BMW.
Brandstofcel
De brandstofcel - ofwel F-Cell - is volgens DaimlerChrysler de sleutel
tot het emissievrij rijden en tevens het langetermijndoel van het
vijfstappenplan. Want de brandstofcel verbruikt slechts zuivere
waterstof en geeft daar geen enkele vervuiling voor terug.
DaimlerChrysler is pionier op dit gebied. Al in 1994 toonde
Mercedes-Benz de eerste F-Cell en inmiddels hebben zoân honderd
voertuigen van dit merk ruim 2 miljoen praktijkkilometers afgelegd. De
F-Cell is een aggregaat waarin op gecontroleerde wijze waterstof en
zuurstof worden omgezet in waterdamp en elektriciteit waarmee een
elektromotor wordt aangedreven. Het principe van de
brandstofcelaandrijving resulteert in een verdubbeling van het
rendement in vergelijking met een conventionele verbrandingsmotor.
In het ECO Village toont DaimlerChrysler de F 600 HYGENIUS. Dit
studiemodel laat zien hoe een waterstofaangedreven auto er over een
paar jaar uit kan zien: géén emissies, krachtig, ruim én
aantrekkelijk vormgegeven. De brandstofceltechnologie is goed voor een
vermogen van 85 kW/115 pk. De auto geeft geen schadelijke uitstoot,
verbruikt 2,9 liter brandstof per 100 km en heeft een actieradius van
400 km. Bovendien heeft de F 600 HYGENIUS ruimte voor vijf personen
én hun bagage. Het studiemodel is een belangrijke stap op weg naar
het productierijp maken van de brandstofceltechnologie. Het doel van
DaimlerChrysler is dit tussen 2012 en 2015 te bereiken.
AutoRai