AutoRai

DaimlerChrysler werkt met vijfstappenplan aan duurzame en emissievrije automobiliteit

(3/23/2007)
DaimlerChrysler gelooft in individuele mobiliteit, voor nu en in de toekomst. Om die mobiliteit te kunnen waarborgen, wordt er actief gewerkt aan de ontwikkeling van alternatieve aandrijfsystemen en de toepassing van schone brandstoffen.

Het concern heeft haar beleid ten aanzien van duurzame en emissievrije mobiliteit in een vijfstappenplan gedefinieerd. Tijdens de AutoRAI 2007 maakt het publiek kennis met tal van inspanningen van het concern op het gebied van duurzame mobiliteit.

Mercedes-Benz toont op haar stand één van de zuinigste autoâs in zijn segment; de nieuwe Vision C 220 BLUETEC. Met zijn emissiearme 4-cilinder dieselmotor voldoet deze BLUETEC-krachtbron al aan de geplande Euro 6-grenswaarden voor 2015! Bij smart wordt de nieuwe compacte fortwo gelanceerd die met zijn uitstoot van 88 gram CO2 per km op afstand de schoonste auto is die er op dit moment in Nederland te koop is!

In het ECO Village op de AutoRAI 2007 staan op de stand van DaimlerChrysler een aantal opmerkelijke technieken en emissievrije voertuigen die vrijwel zonder uitzondering voor het eerst in Nederland te zien zijn. Behalve met een Mercedes-Benz E-Klasse NGT (aardgas) kan er ook kennis worden gemaakt met het innovatieve BLUETEC (diesel), SunDiesel (biodiesel) en de brandstofcelaangedreven F 600 HYGENIUS (waterstof).

Eco-balans
Duurzame mobiliteit is véél meer dan het leveren van schone of zuinige autoâs, is de filosofie van DaimlerChrysler. De zorg voor het milieu wordt daarom al in het ontwikkelingsproces van nieuwe voertuigen geïntegreerd en gedetailleerd gedocumenteerd.

Het beste voorbeeld van deze integrale aanpak is al in 2005 zichtbaar geworden met de toekenning van een Milieucertificaat volgens ISO 14062-standaards voor de Mercedes-Benz S-Klasse. Ook de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse die op de AutoRAI zijn Nederlandse première beleeft, is voorzien van een dergelijk Milieucertificaat!

Bij de toekenning van dit Milieucertificaat wordt gekeken naar de volledige levenscyclus van de auto, van de productie van materialen en onderdelen via het gebruik over een levensduur van 300.000 kilometer (S-Klasse) tot aan de demontage van het voertuig en de verwerking van afvalstoffen.

Vijfstappenplan
DaimlerChrysler werkt aan de hand van het vijfstappenplan aan verdere vermindering van het brandstofverbruik én het terugdringen van uitlaatgasemissies. Het schoner en zuiniger maken van de huidige generatie verbrandingsmotoren is fase 1. Het toepasbaar maken van een hogere kwaliteit brandstoffen is fase 2. De invoering van alternatieve brandstoffen zoals aardgas, biodiesel en bijvoorbeeld E85 (mengsel van ethanol en benzine) mogelijk maken is fase 3. De komst van hybridevoertuigen in het productgamma van DaimlerChrysler is fase 4. En de introductie van brandstofceltechnologie in combinatie met waterstof is fase 5. Deze ultraschone âzero emissionâ voertuigen worden naar verwachting tussen 2012 en 2015 geïntroduceerd.

Schoon en zuinig
De motorenspecialisten zien nog voldoende mogelijkheden voor het verder verbeteren van de verbrandingsmotoren in de komende jaren. Met behulp van geavanceerde motormanagementsystemen en de toepassing van nieuwe technieken en materialen moet het mogelijk zijn om benzineautoâs net zo zuinig te maken als autoâs met dieselmotoren en de emissie-uitstoot van autoâs met dieselmotoren op het niveau van benzineversies te brengen.

Mercedes-Benz was de eerste producent ter wereld die dieselmotoraangedreven personenauto's met onderhoudsvrije dieselpartikelfilters aanbood die niet alleen zónder toevoegingen werken, maar ook aan de strengste Europese richtlijnen voor uitlaatgasemissies voldoen. Deze techniek is standaard voor alle huidige Mercedes-Benz personenautoâs met dieselmotor, ongeacht het motorvermogen en de cilinderinhoud.

Ook bij de ontwikkeling van benzinemotoren is er aanzienlijke vooruitgang geboekt. Met de introductie van direct ingespoten benzinetechnologie, zoals toegepast bij de CGI-motor (Charged Gasoline Injection) in de 4-deurs coupé CLS, wordt ogenschijnlijk probleemloos een gunstiger verbruik gecombineerd met een lagere uitlaatgasemissie. En dat bij verbeterde prestaties.

BLUETEC
DaimlerChrysler heeft bij de ontwikkeling van dieselmotoren al indrukwekkende resultaten bereikt met BLUETEC. Deze technologie is door het concern ontworpen om de schadelijke uitstoot van een dieselmotor verder te verminderen bij een gelijkblijvend laag brandstofverbruik. De nadruk ligt daarbij op het reduceren van de uitstoot van stikstofoxiden â het enige uitlaatgas waarvan de uitstoot bij dieselmotoren hoger ligt dan bij vergelijkbare benzinemotoren. BLUETEC is als technische oplossing al in 2005 succesvol geïntroduceerd bij zware vrachtautoâs en sinds 2006 in Amerika met de Mercedes-Benz E 320 CDI BLUETEC. Vanaf 2008 wordt BLUETEC ook in Europa leverbaar.

Flex-Fuel
DaimlerChrysler zet ook in op nieuwe technieken en het gebruik van alternatieve brandstoffen. Zo is het een haalbaar alternatief om uit biomassa gewonnen brandstof te vermengen met gewone diesel tot biodiesel. Hetzelfde geldt voor het mixen van benzine met ethanol. Zo zijn er in de Verenigde Staten al ruim 1,5 miljoen voertuigen van DaimlerChrysler verkocht met Flex-Fuel techniek die zowel op benzine als op een mengsel van ethanol en benzine (E85) kunnen rijden!

Aardgas
DaimlerChrysler biedt in Nederland ook personenautoâs en minibussen aan die zowel op aardgas als benzine kunnen rijden: NGT. De aanduiding NGT staat voor Natural Gas Technology en verwijst naar het aardgas waar het voertuig op kan rijden. De prestaties van deze voertuigen blijven ook bij het gebruik van aardgas nagenoeg hetzelfde terwijl de uitstoot van voornamelijk CO2 aanzienlijk afneemt. Het ministerie van VROM heeft bijvoorbeeld een aantal van deze Mercedes-Benz E 200 NGTâs in gebruik.

SunDiesel
SunDiesel is een synthetische dieselbrandstof die wordt vervaardigd uit biomassa. Sinds 2002 zijn DaimlerChrysler en Volkswagen samen met Choren Industries betrokken bij de ontwikkeling daarvan. De partners onderzoeken en ontwikkelen sinds 1998 de productie van vloeibare brandstoffen uit droge biomassa als hout, graan en stro. Dankzij SunDiesel is de uitstoot van CO2 praktisch nul en wordt er tot 50% minder roetdeeltjes uitgestoten ten opzichte van normale dieseltechniek. SunDiesel is zonder modificaties probleemloos in te zetten in gewone dieselmotoren.

Hybridetechnologie
Hybride-aandrijving vormt een belangrijke schakel naar emissievrije mobiliteit met de brandstofcel op waterstof. DaimlerChrysler ziet hybridetechniek daarom als één van de logische componenten van het vijfstappenplan. De techniek combineert de verbrandingsmotor met een elektromotor. Het concern verwacht in 2008 de eerste âFull-Hybridâ Dodge Durango in de VS te lanceren en in 2009 de eerste âFull-Hybridâ Mercedes-Benz voor de VS en Europa. Daarnaast wordt er aan de ontwikkeling van een âMild-Hybridâ versie gewerkt. DaimlerChrysler werkt voor de realisatie van deze hybrideplannen nauw samen met General Motors en BMW.

Brandstofcel
De brandstofcel - ofwel F-Cell - is volgens DaimlerChrysler de sleutel tot het emissievrij rijden en tevens het langetermijndoel van het vijfstappenplan. Want de brandstofcel verbruikt slechts zuivere waterstof en geeft daar geen enkele vervuiling voor terug. DaimlerChrysler is pionier op dit gebied. Al in 1994 toonde Mercedes-Benz de eerste F-Cell en inmiddels hebben zoân honderd voertuigen van dit merk ruim 2 miljoen praktijkkilometers afgelegd. De F-Cell is een aggregaat waarin op gecontroleerde wijze waterstof en zuurstof worden omgezet in waterdamp en elektriciteit waarmee een elektromotor wordt aangedreven. Het principe van de brandstofcelaandrijving resulteert in een verdubbeling van het rendement in vergelijking met een conventionele verbrandingsmotor.

In het ECO Village toont DaimlerChrysler de F 600 HYGENIUS. Dit studiemodel laat zien hoe een waterstofaangedreven auto er over een paar jaar uit kan zien: géén emissies, krachtig, ruim én aantrekkelijk vormgegeven. De brandstofceltechnologie is goed voor een vermogen van 85 kW/115 pk. De auto geeft geen schadelijke uitstoot, verbruikt 2,9 liter brandstof per 100 km en heeft een actieradius van 400 km. Bovendien heeft de F 600 HYGENIUS ruimte voor vijf personen én hun bagage. Het studiemodel is een belangrijke stap op weg naar het productierijp maken van de brandstofceltechnologie. Het doel van DaimlerChrysler is dit tussen 2012 en 2015 te bereiken.

[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/23/E094-autorai.html" title="AutoRai"]