Station Charleroi-Zuid hervindt zijn oorspronkelijke pracht
22/03/2007
Het einde van de 1e fase van de modernisering in Charleroi-Zuid wordt
vandaag officieel gevierd. De werkzaamheden die tot in 2009 zullen
worden verdergezet, vertegenwoordigen voor de NMBS-Groep een totale
investering van ongeveer 60 miljoen euro. Het nieuwe aanzicht van het
station is een geslaagde vermenging van moderniteit en respect voor de
oorspronkelijke architectuur. Hiermee zullen de ongeveer 10.000
dagelijkse reizigers van Charleroi-Zuid nog beter worden onthaald.
De werkzaamheden voor het station Charleroi-Zuid zijn in februari 2004
begonnen. Vandaag wordt het einde van de 1^e fase van de werken
gevierd. Er mag gerust worden gesteld dat de uitdaging om moderniteit
en respect voor de oorspronkelijke architecturale stijl te verzoenen,
tot een goed einde is gebracht. Dat was de gemeenschappelijke wens van
de architect (Pol Lefebvre) en van NMBS-Holding, die (onder andere)
belast is met het beheer van het patrimonium van de Belgische
spoorwegen. De NMBS-Holding heeft in totaal 25 miljoen euro besteed
aan de modernisering van het station en de parkeerterreinen van
Charleroi-Zuid.
De gevels van het hoofdgebouw van het station,die dateren van 1874,
werden volledig gerestaureerd en de twee bijgebouwen werden gesloopt.
Binnen worden de reizigers (sedert december 2006) onthaald in een
nieuwe lokettenzaal die aangekleed is met eigentijdse materialen
(marmer, graniet en blauwsteen) en waar in comfortabele zitplaatsen is
voorzien. Het licht dringt binnen via twee grote raampartijen aan
weerszijden van de zaal. Daarboven prijkt een schitterend veelkleurig
glas-in-loodraam uit 1964, dat werd gereinigd en gerestaureerd.
s Avonds neemt de moderne verlichting over en zorgt voor een aangename
sfeer. Het veiligheidsgevoel wordt gestimuleerd door de aanwezigheid
van een tiental bewakingscameras die als ondersteuning dienen voor de
controles van de veiligheidsmensen van Securail .
Travel Center
De klanten kunnen voortaan terecht aan zeven loketten. Twee daarvan
zijn bestemd voor de verkoop van biljetten voor binnenlands verkeer.
Aan de vijf andere loketten, die zich in een nagelnieuw Travel Center
bevinden, kunnen de klanten vervoerbewijzen kopen voor reizen in
België of naar het buitenland, of daaromtrent informatie inwinnen. Er
is in het bijzonder aandacht besteed aan het onthaal van personen met
beperkte mobiliteit door de bouw van een verlaagd loket en door in de
vloer speciale tegels te verwerken ten behoeve van blinden.
In de lokettenzaal hangt ook een nieuw treinaankondigingsbord, ter
vervollediging van de elektronische aankondigingsborden op de perrons
en in de onderdoorgang.
Een duidelijke overzichtelijke bewegwijzering informeert de reiziger
over alle aspecten van het station: toegangen, parkeerterreinen,
loketten, sanitair enz. Het trefpunt is herkenbaar aan een plexiglazen
plaat (1 meter op 1 meter) met de mascottes van de stad: Spirou
(Robbedoes) en Fantasio, de beroemde stripverhaalpersonages.
Verder is het station uitgerust met automatische bagagekluizen in het
verlengde van de wachtzaal, nabij de toegang tot perron 1. In de
wachtzaal, waar weldra openbare telefooncellen worden opgesteld,
bevinden zich nu al drank- en snoepautomaten.
Nieuwe winkelgalerij
De inrichting van een nieuwe winkelgalerij in de vleugel kant Brussel
is gepland voor 2008. Modern sanitair, met een speciaal voor
gehandicapten ingericht toilet, zal centraal in deze commerciële
vleugel worden geïnstalleerd.
Die nieuwe winkelgalerij is een cruciale stap in de
stationsvernieuwing. Acht handelszaken zullen hun deuren openen in
deze gloednieuwe ruimte: een boekhandel, restauratiegelegenheden,
winkels van geschenkartikelen enz. Ook de nieuwe kantoren van de
Federale Politie zullen daar hun vaste stek krijgen en via de galerij
toegankelijk zijn. In afwachting van het einde van de werkzaamheden
blijven de winkeltjes en de sanitaire voorzieningen gevestigd in de
onderdoorgang.
Makkelijke toegang tot de perrons
De 12 perrons zullen in de toekomst bereikbaar zijn met liften,
waardoor personen met beperkte mobiliteit zich gemakkelijker zullen
kunnen verplaatsen. De reizigers zullen dan twee mogelijkheden hebben
om naar de perrons te gaan: ze zullen gebruik kunnen maken van perron
1, kant Namen, waar ze toegang krijgen tot de liften en de
onderdoorgangen, en daarnaast zullen ze de perrons ook kunnen bereiken
via de nieuwe winkelgalerij die een verbinding zal vormen tussen de
lokettenzaal en de onderdoorgang (kant Brussel).
De perrons, die volledig worden vernieuwd, zullen worden uitgerust met
een nieuw omroepsysteem en nieuwe verlichting. De parapluluifels
zullen worden gemoderniseerd en er komen gesloten schuilhuisjes zodat
de reizigers zich kunnen beschermen tegen weer en wind. Klinkers en
speciale vloertegels die blinden en slechtzienden helpen om hun weg te
vinden, maken eveneens deel uit van dit project.
Infrastructuurwerken
Samen met dit ambitieuze renovatieprogramma zijn belangrijke
infrastructuurwerkzaamheden (sporen en bovenleidingen) aan de gang om
de snelheid bij het binnenrijden van het station kant Namen op te
voeren tot 80 km per uur (in plaats van 40 km per uur nu). Vanaf eind
2008 zullen de treinen aldus enkele kostbare minuten winnen. Infrabel
investeert hiervoor 35 miljoen euro (periode 2001-2009).
De nieuwe seinpost van het station Charleroi-Zuid bevindt zich in een
speciaal daartoe opgetrokken gebouw langs perron 1, kant Brussel. Deze
elektronisch bediende seinpost zal in 2008 in dienst worden gesteld en
zal op termijn instaan voor de opvolging en regeling van het
spoorwegverkeer in een actieradius die zich uitstrekt van Erquelinnes
tot Waterloo en Court-Saint-Etienne, en van Tamines tot Couvin.
Parkings voor autos en fietsen
Samen met de stationsvernieuwing bouwde de NMBS-Holding in de parking
aan de rue de la Vilette een extra parkingverdieping voor 100
bijkomende plaatsen. Dat is slechts een eerste stap in de verbetering
van het parkeeraanbod voor de cliënteel. In de komende jaren krijgt
het station Charleroi er nieuwe autoparkeerzones bij met een totale
capaciteit van 1300 plaatsen.
Ten slotte werd een nieuwe overdekte fietsparking (50 plaatsen)
ingericht aan het uiteinde van de stationsvleugel kant Namen. Die
vleugel is zelf ook volledig gerestaureerd en biedt onderdak aan
kantoren van de NMBS-Groep.
Investeringsbeleid
De modernisering van het station Charleroi past in een ambitieus
nationaal investeringsprogramma. Van 2004 tot 2006 heeft NMBS-Holding
306 miljoen euro geïnvesteerd om het onthaal in de stations te
verbeteren. In die periode profiteerden meer dan 200 stations en
stopplaatsen, van de 537 die de NMBS-Groep exploiteert, van deze
investeringen.
NMBS