NMBS

Station Charleroi-Zuid hervindt zijn oorspronkelijke pracht

22/03/2007

Het einde van de 1e fase van de modernisering in Charleroi-Zuid wordt vandaag officieel gevierd. De werkzaamheden die tot in 2009 zullen worden verdergezet, vertegenwoordigen voor de NMBS-Groep een totale investering van ongeveer 60 miljoen euro. Het nieuwe aanzicht van het station is een geslaagde vermenging van moderniteit en respect voor de oorspronkelijke architectuur. Hiermee zullen de ongeveer 10.000 dagelijkse reizigers van Charleroi-Zuid nog beter worden onthaald.

De werkzaamheden voor het station Charleroi-Zuid zijn in februari 2004 begonnen. Vandaag wordt het einde van de 1^e fase van de werken gevierd. Er mag gerust worden gesteld dat de uitdaging om moderniteit en respect voor de oorspronkelijke architecturale stijl te verzoenen, tot een goed einde is gebracht. Dat was de gemeenschappelijke wens van de architect (Pol Lefebvre) en van NMBS-Holding, die (onder andere) belast is met het beheer van het patrimonium van de Belgische spoorwegen. De NMBS-Holding heeft in totaal 25 miljoen euro besteed aan de modernisering van het station en de parkeerterreinen van Charleroi-Zuid.

De gevels van het hoofdgebouw van het station,die dateren van 1874, werden volledig gerestaureerd en de twee bijgebouwen werden gesloopt. Binnen worden de reizigers (sedert december 2006) onthaald in een nieuwe lokettenzaal die aangekleed is met eigentijdse materialen (marmer, graniet en blauwsteen) en waar in comfortabele zitplaatsen is voorzien. Het licht dringt binnen via twee grote raampartijen aan weerszijden van de zaal. Daarboven prijkt een schitterend veelkleurig glas-in-loodraam uit 1964, dat werd gereinigd en gerestaureerd.

s Avonds neemt de moderne verlichting over en zorgt voor een aangename sfeer. Het veiligheidsgevoel wordt gestimuleerd door de aanwezigheid van een tiental bewakingscameras die als ondersteuning dienen voor de controles van de veiligheidsmensen van Securail .

Travel Center
De klanten kunnen voortaan terecht aan zeven loketten. Twee daarvan zijn bestemd voor de verkoop van biljetten voor binnenlands verkeer. Aan de vijf andere loketten, die zich in een nagelnieuw Travel Center bevinden, kunnen de klanten vervoerbewijzen kopen voor reizen in België of naar het buitenland, of daaromtrent informatie inwinnen. Er is in het bijzonder aandacht besteed aan het onthaal van personen met beperkte mobiliteit door de bouw van een verlaagd loket en door in de vloer speciale tegels te verwerken ten behoeve van blinden.

In de lokettenzaal hangt ook een nieuw treinaankondigingsbord, ter vervollediging van de elektronische aankondigingsborden op de perrons en in de onderdoorgang.
Een duidelijke overzichtelijke bewegwijzering informeert de reiziger over alle aspecten van het station: toegangen, parkeerterreinen, loketten, sanitair enz. Het trefpunt is herkenbaar aan een plexiglazen plaat (1 meter op 1 meter) met de mascottes van de stad: Spirou (Robbedoes) en Fantasio, de beroemde stripverhaalpersonages.

Verder is het station uitgerust met automatische bagagekluizen in het verlengde van de wachtzaal, nabij de toegang tot perron 1. In de wachtzaal, waar weldra openbare telefooncellen worden opgesteld, bevinden zich nu al drank- en snoepautomaten.

Nieuwe winkelgalerij
De inrichting van een nieuwe winkelgalerij in de vleugel kant Brussel is gepland voor 2008. Modern sanitair, met een speciaal voor gehandicapten ingericht toilet, zal centraal in deze commerciële vleugel worden geïnstalleerd.

Die nieuwe winkelgalerij is een cruciale stap in de stationsvernieuwing. Acht handelszaken zullen hun deuren openen in deze gloednieuwe ruimte: een boekhandel, restauratiegelegenheden, winkels van geschenkartikelen enz. Ook de nieuwe kantoren van de Federale Politie zullen daar hun vaste stek krijgen en via de galerij toegankelijk zijn. In afwachting van het einde van de werkzaamheden blijven de winkeltjes en de sanitaire voorzieningen gevestigd in de onderdoorgang.

Makkelijke toegang tot de perrons
De 12 perrons zullen in de toekomst bereikbaar zijn met liften, waardoor personen met beperkte mobiliteit zich gemakkelijker zullen kunnen verplaatsen. De reizigers zullen dan twee mogelijkheden hebben om naar de perrons te gaan: ze zullen gebruik kunnen maken van perron
1, kant Namen, waar ze toegang krijgen tot de liften en de onderdoorgangen, en daarnaast zullen ze de perrons ook kunnen bereiken via de nieuwe winkelgalerij die een verbinding zal vormen tussen de lokettenzaal en de onderdoorgang (kant Brussel).

De perrons, die volledig worden vernieuwd, zullen worden uitgerust met een nieuw omroepsysteem en nieuwe verlichting. De parapluluifels zullen worden gemoderniseerd en er komen gesloten schuilhuisjes zodat de reizigers zich kunnen beschermen tegen weer en wind. Klinkers en speciale vloertegels die blinden en slechtzienden helpen om hun weg te vinden, maken eveneens deel uit van dit project.

Infrastructuurwerken
Samen met dit ambitieuze renovatieprogramma zijn belangrijke infrastructuurwerkzaamheden (sporen en bovenleidingen) aan de gang om de snelheid bij het binnenrijden van het station kant Namen op te voeren tot 80 km per uur (in plaats van 40 km per uur nu). Vanaf eind 2008 zullen de treinen aldus enkele kostbare minuten winnen. Infrabel investeert hiervoor 35 miljoen euro (periode 2001-2009).

De nieuwe seinpost van het station Charleroi-Zuid bevindt zich in een speciaal daartoe opgetrokken gebouw langs perron 1, kant Brussel. Deze elektronisch bediende seinpost zal in 2008 in dienst worden gesteld en zal op termijn instaan voor de opvolging en regeling van het spoorwegverkeer in een actieradius die zich uitstrekt van Erquelinnes tot Waterloo en Court-Saint-Etienne, en van Tamines tot Couvin.

Parkings voor autos en fietsen
Samen met de stationsvernieuwing bouwde de NMBS-Holding in de parking aan de rue de la Vilette een extra parkingverdieping voor 100 bijkomende plaatsen. Dat is slechts een eerste stap in de verbetering van het parkeeraanbod voor de cliënteel. In de komende jaren krijgt het station Charleroi er nieuwe autoparkeerzones bij met een totale capaciteit van 1300 plaatsen.

Ten slotte werd een nieuwe overdekte fietsparking (50 plaatsen) ingericht aan het uiteinde van de stationsvleugel kant Namen. Die vleugel is zelf ook volledig gerestaureerd en biedt onderdak aan kantoren van de NMBS-Groep.

Investeringsbeleid
De modernisering van het station Charleroi past in een ambitieus nationaal investeringsprogramma. Van 2004 tot 2006 heeft NMBS-Holding 306 miljoen euro geïnvesteerd om het onthaal in de stations te verbeteren. In die periode profiteerden meer dan 200 stations en stopplaatsen, van de 537 die de NMBS-Groep exploiteert, van deze investeringen.