Gemeente Sittard-Geleen
034_2007
PERSBERICHT Gemeente Sittard-Geleen
Dienstverlening in 2011 op koers
Sittard-Geleen zet krachtig in op verbeteren dienstverlening
Sittard-Geleen, 21 maart 2007 - Het college van B&W heeft via de nota "Mijn-gemeente Sittard-Geleen, dienstverlening in 2011" de koers uitgestippeld voor de komende jaren. Hiermee krijgt het verbeteren van de dienstverlening aan de burger hoge prioriteit. De nota verwoordt op hoofdlijnen wat burgers en bedrijfsleven over vier jaar van de gemeentelijke dienstverlening mogen verwachten: méér samenwerken met partners en burgers, zeggenschap van burgers in wijken vergroten én 24-uurs dienstverlening op maat.
"Dienstverlening aan de burgers is een van de hoofdtaken van de gemeente" aldus verantwoordelijke wethouder dienstverlening Ingrid Widdershoven. "We weten dat vooral op het terrein van e-dienstverlening flinke stappen te maken zijn. Dat is dan ook een van de prioriteiten uit deze nota". In 2011 kan de burger voor het merendeel van de diensten terecht via internet. Een paspoort en rijbewijs aanvragen via internet of kijken naar de voortgang van je bouwvergunning is dan vanzelfsprekend. Ook kunnen burgers zich aanmelden voor informatie op maat via een persoonlijke internetpagina's.
In 2007 gaat de gemeente ook alle gemeentelijke regelingen tegen het licht houden. Minder regels, duidelijkere en eenvoudige procedures en vermindering van de administratieve lasten voor de burger en het bedrijfsleven staan hierbij centraal. Een voorbeeld van deregulering dat inmiddels is ingevoerd betreft de kapvergunning; Als het niet gaat om een beeld-bepalende monumentale boom en het perceel is niet groter is dan 2.000 m2 dan mag de eigenaar de boom zonder vergunning kappen.
Ook het wijkgericht werken maakt onderdeel uit van de verbeteracties. Meer zeggenschap voor burgers in het wijkgericht werken heeft daarbij prioriteit. "Burgers weten het beste wat er speelt in hun buurten, daar moeten we nog meer gebruik van maken" zegt wethouder Widdershoven. Zo gaat de gemeente dit jaar de belangrijkste knelpunten aanpakken die uit de wijkgesprekken met burgers naar voren zijn gekomen .
Tot slot is het bij een dienstverlenende overheid ook van belang dat je steeds meer de samenwerking zoekt met de belangrijke partners in de stad en regio.
Oplossingen zijn vaak zo complex en gaan over gemeentegrenzen heen dat je steeds nauwer moet samenwerken met je belangrijkste partners zoals onder andere het bedrijfsleven, kennisinstellingen, regiogemeenten, provincie, woningcorporaties en politie.
Kortom: samen werken met de blik naar buiten.
---
Gemeente Sittard-Geleen