Senternovem
22-03-2007 | Carpooldaten: veel initiatieven, maar geen grote successen
Analyse
Stel je wilt naar Club Knaack in Berlijn, een legendarische
danstempel. Je woont echter in Hamburg. Nu kun je de ICE nemen, maar
dat kost je dan wel EUR 62. Gelukkig ben je lid van de Duitse
carpooldatingsite Mitfahrzentrale.de. Dan kun je carpoolen en de
benzinekosten delen. Waarom werkt dit carpooldaten niet in Nederland?
De gedachte achter carpooldaten is het bij elkaar brengen van mensen
die willen carpoolen. Er kan namelijk een hoop geld bespaard worden
als mensen aan elkaar worden gekoppeld die bestemming en herkomst
delen. En vooral...het is beter voor het milieu!
Om deze redenen zijn dan ook meerdere initiatieven bedacht om
reizigers met elkaar in contact te brengen. Het team van het programma
Mobiliteitsmanagement van SenterNovem wilde weten of deze initiatieven
nu echt werkten en heeft daarvoor in 2003 een onderzoek van de NEA
naar de kansen van een carpooldatingsite gesubsidieerd. Het initiatief
bleek helaas, net als andere initiatieven, niet succesvol.
Waarom het niet werkt
Bij carpooldaten komen een aantal fundamentele problemen kijken, waar
tot nu toe geen enkel initiatief een bevredigende oplossing heeft
gevonden. Het eerste probleem waar men tegenaan loopt is het
meekrijgen van de kritische massa. Er moeten voldoende aanmeldingen
zijn. Mensen melden zich niet aan als er geen carpoolritten zijn, maar
als niemand zich aanmeldt, zijn er ook geen ritten. Een kip-ei
probleem dus. Uit het onderzoek van de NEA bleek dat er misschien wel
een miljoen mensen deel moeten nemen om als deelnemer een structurele
kans te hebben snel een rit te krijgen.
Het tweede probleem is de extra reistijd die de carpoolers soms moeten
afleggen om samen te kunnen reizen. In Duitsland is dat geen probleem.
Op een rit van Hamburg naar Berlijn is een kwartier omrijden niet
veel. In Nederland is een kwartier extra reistijd op een rit van
bijvoorbeeld Utrecht naar Den Haag een derde van de totale reistijd.
Reden waarom het in Duitsland wel een (bescheiden) succes is en hier
niet. Voor Nederlanders die lange ritten binnen Europa willen delen is
er overigens wel Rideforcents, een capoolsite op Europese schaal.
Mensen vinden het vaak fijn om alleen in de auto te zitten en zijn
gehecht aan hun privacy. Ze zijn soms de hele dag al onder de mensen
op kantoor en waarderen de tijd die ze voor zichzelf hebben tijdens de
autorit naar huis. Men maakt dan geen rationele afweging die hen geld
kan besparen. En ook al ligt de benzineprijs in Nederland hoog, per
rit bespaart men maar een paar euro. Ook de sociale veiligheid is een
reden. Mensen rijden nu eenmaal niet graag met vreemden mee. Een
reputatiesysteem zou een gedeeltelijke oplossing kunnen zijn. Op eBay
wordt bijvoorbeeld na een transactie door de koper positief of
negatief commentaar gegeven. Ook voor autoritten zou een dergelijk
systeem opgezet kunnen worden. Mensen die nieuw meedoen hebben echter
nog geen positieve reputatie opgebouwd, waardoor ze weinig ritten
zullen krijgen. De kans is dan groot dat ze weer afhaken.
Oplossingen
De meeste nieuwe initiatieven onderscheiden zich vooral door de manier
van afrekenen of door de technologie achter hun website. Oplossingen
voor bovenstaande problemen van carpooldating zijn tot nu toe nog niet
gevonden. Toch is er nog wel hoop dat dit ook ooit zal gebeuren. De
website www.carpooldate.nl biedt ritten aan in het noorden van het
land. Hier zijn de omstandigheden meer te vergelijken met Duitsland
door de afstanden die men aflegt. Ook binnen een kantorenpark heeft
het meer succes. De bestemming is immers hetzelfde. Wat de sociale
veiligheid betreft: de moderne apparatuur in auto's kan uitkomst
bieden. Hiermee is de auto namelijk altijd op te sporen. Tot slot
zouden de ontwikkelingen rond de kilometerheffing nieuwe kansen kunnen
bieden. Rijden in de spits wordt dan duurder en daarmee carpoolen
aantrekkelijker. Er zit dus nog wel leven in dit oude idee.
Contact
Rick Lindeman, 030-2393660
Meer informatie
Moma project Add is Multiply
Moma Project Easyrider/Social Traffic
Verkeerskunde over de opstartproblemen van Easy Rider/Social traffic
Ride for cents, carpoolen tussen Europese grote steden
Carpooldaten in het Noorden van het land
Rittenmarkt, ook een initiatief.
Kangaroomiles
Meerijden.nu
Privé taxi