Senternovem
22-03-2007 | Een snelle fiets voor alle dagen
Projectresultaten
Arnold Ligtvoet, directeur Raptobike en ligfietsliefhebber, heeft
vorig jaar met behulp van SenterNovem een haalbaarheidsstudie gedaan
naar de productie van gesloten ligfietsen. Ook wel 365-dagen fiets
genoemd, omdat deze fiets ook bij slechte weersomstandigheden gebruikt
kan worden. De studie richtte zich op een toename van de
beschikbaarheid en een verbetering van de prijs-kwaliteitverhouding
van ligfietsen. Hiervoor is het productieproces onder de loep genomen,
want volgens Ligtvoet kan hier de winst behaald worden. In juni 2007
presenteert Ligtvoet zijn eerste eigen open model ligfiets en
binnenkort hoopt hij ook een gesloten ligfiets te kunnen gaan
produceren.
U bent er vast wel eens door eentje ingehaald: de ligfiets.
Langwerpige fietsen met een lage zitting, met trappers op gelijke
hoogte als het zadel. Je kunt er grote afstanden mee afleggen en
vrijwel iedereen kan het. Het is een prima alternatief voor de auto.
Je kunt hem voor naar het werk gebruiken, maar ook puur voor de fun.
Het is gezond, leuk en milieuvriendelijk. Er zitten echter ook nadelen
aan. Deze ligfietsen hebben maar een beperkte ontwikkel- en
productiecapaciteit, zijn in vergelijking met gewone fietsen duur en
hebben een hoge graad van innovativiteit. Daarbij komt dat fabrikanten
maar een beperkte wens tot verdere commercialisering van hun
ligfietsen hebben. Geen wonder dus dat de Nederlandse markt, ondanks
wachtlijsten van acht maanden en een hogere inruil- dan
aanschafwaarde, relatief klein is.
Subsidie SenterNovem
Vervent ligfietser en eigenaar van Raptobike Arnold Ligtvoet, vroeg
zich af of dit alles niet beter kon. Omdat het gebruik van een
(lig)fiets door forensen beter is voor het milieu en kan leiden tot
minder files en dus in overheidsbelang is, kwam Ligtvoet bij
SenterNovem uit. Op de dag van sluiting van de subsidieregeling diende
hij persoonlijk zijn plan voor een haalbaarheidsstudie in bij
SenterNovem. Het plan richtte zich op de gesloten ligfiets. Een
driewieler met kap die ook wel '365-dagen fiets' wordt genoemd, omdat
je hem ongeacht het weer het hele jaar door kan gebruiken. De studie
moest aantonen dat deze fiets goedkoper geproduceerd kon worden,
waardoor de beschikbaarheid zou toenemen en de
prijs-kwaliteitverhouding zou verbeteren. De subsidie werd toegekend
en Ligtvoet ging aan de slag. Door 'undercover' te gaan en met veel
verschillende mensen te praten over hoe de marketing voor ligfietsen
verbeterd kon worden ging hij op onderzoek uit. Vooral in de opstart-,
maar ook in de afsluitingsfase heeft hij nog wel wat hulp nodig gehad.
Hij was dan ook erg blij met het contact met Rick Lindeman van het
team Mobiliteitsmanagement. Aan deze hulp heeft Ligtvoet, naar eigen
zeggen, erg veel gehad. In 2006 heeft hij zijn onderzoek meer vorm
gegeven door een bedrijfje op te zetten genaamd 'Raptobike'.
Ligtvoet en ligfietsen
Arnold Ligtvoet woont in Amstelhoek, een dorpje met nog geen
duizend inwoners en werkt als productmanager voor een telecombedrijf
in Hoofddorp. Elke dag legt hij de 13 km afstand tussen Amstelhoek en
Hoofddorp af op zijn ligfiets. "Ligfietsen hebben een beetje een
'geiten-wollen-sokken-imago'", aldus Ligtvoet. "Er wordt weinig aan
goede marketing gedaan en er zijn relatief weinig fabrikanten."
Ligtvoet legt uit dat er van de gesloten variant (ook wel banaan
genoemd vanwege de gele kleur en de vorm) maar twee fabrikanten in
Nederland zijn.
Hoe enthousiast Ligtvoet ook is, hij erkent dat er ook nadelen aan de
fiets zitten. "Met een open ligfiets kun je geen bagage meenemen.
Behalve bij de gesloten ligfietsen moet je nog altijd rekening houden
met de weersomstandigheden. Daarnaast moet je speciale schoenen
dragen. Je kunt hem overal parkeren, maar de meeste eigenaren zullen
hem toch graag binnen zetten. De ligfietsen trekken veel aandacht,
waardoor men graag even aan de fiets zit. Hierdoor is hij nogal
schadegevoelig.", vertelt Ligtvoet. Niet prettig als je bedenkt dat
ligfietsen gemiddeld tussen de EUR 1.200 en de EUR 8.000 kosten.
"Maar", zo gaat hij verder, "ligfietsen is niet echt moeilijk en wordt
door vele als een echte unieke sport gezien."
Resultaat
Uit de studieresultaten is gebleken dat met een deels geautomatiseerd
productieproces (dit gebeurt nu geheel handmatig), de productietijd en
-kosten verlaagd kunnen worden. Hierdoor wordt het aantrekkelijker en
toegankelijker voor forensen om de fiets aan te schaffen, wat
uiteindelijk ten goede kan komen aan de luchtkwaliteit in Nederland.
Met Raptobike hoopt Ligtvoet dan ook zijn eigen goedkopere 365-dagen
fiets te kunnen produceren. Op 2 en 3 juni, tijdens het jaarlijkse
fietsenevenement Cicle Vision, presenteert hij al een nieuw model open
ligfiets (ook wel lage racers genoemd) voor de prijs van EUR 1.100.
Verder is hij bezig met het sponsoren van een ontwerp voor een nieuwe
gesloten wereldrecordfiets. Deze fiets, die je niet echt als
vervoermiddel kan gebruiken, is vooral bedoeld om meer bewustheid te
creëren en moet een eerste stap zijn naar een groei in deze kleine
markt.
Met deze initiatieven heeft Raptobike een begin gemaakt. Toch is het
uiteraard niet met zekerheid te zeggen of zijn goedkopere gesloten
fietsen er daadwerkelijk gaan komen en de markt gaan veroveren. Reden
waarom hij in eerste instantie de lage racer op de markt brengt. Als
het lukt, wil hij de gesloten 365-dagen fiets ernaast produceren. Lukt
dit niet, dan blijft hij voorlopig fulltime productmanager in
Hoofddorp, waar hij op zijn ligfiets naar toe gaat.
Meer informatie
Raptobike site