Infrabel neemt nieuw tractie-onderstation van Brussel-Zuid in gebruik:
terugkeer naar normale dienst
22/03/2007
Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet,
heeft vandaag de eerste fase beëindigd in de heropbouw van het
tractie-onderstation van Brussel-Zuid. Dit werd in december vorig jaar
vernield door een zware brand. Een nieuw onderstation zorgt opnieuw
voor de stroomvoorziening van het treinverkeer in en rond Brussel.
Hiermee wordt een punt gezet achter de maatregelen die werden genomen
na de brand: het beperken van de snelheid, het dempen van de
verlichting én het uitschakelen van de verwarming aan boord van de
treinen in de zone rond Brussel. Vanaf maandag 26 maart vallen ook de
beperkingen voor het treinverkeer weg en wordt teruggekeerd naar de
normale dienstregeling van vóór de brand. Infrabel en de NMBS
verontschuldigen zich bij de reizigers voor de opgelopen ongemakken
sinds de brand van 18 december 2006.
Einde fase 1 in heropbouw tractie-onderstation
Drie maanden geleden, op 18 december 2006, vernielde een zware brand
het volledige tractie-onderstation van Brussel-Zuid, dat onder meer
instond voor de stroomvoorziening in de Brusselse
Noord-Zuidverbinding. Door dit incident moest de dienstregeling van
een beperkt aantal treinen worden aangepast. Andere noodzakelijke
maatregelen waren het uitschakelen van de verwarming en het dempen van
de verlichting aan boord van de treinen én het beperken van de
snelheid in de zone rond Brussel.
Dankzij de ononderbroken inspanningen van het Infrabel-personeel
gedurende drie maanden, kan vandaag een nieuw tractie-onderstation in
Brussel-Zuid in gebruik worden genomen. Dit zal instaan voor de
stroomvoorziening van het treinverkeer in de zone rond Brussel. Met
deze indienstneming wordt de eerste fase in de heropbouw van het
nieuwe tractie-onderstation afgerond. Hiermee wordt een punt gezet
achter de beperkingen van het treinverkeer in de zone rond Brussel.
Infrabel en de NMBS komen hiermee hun verbintenis geformuleerd eind
december 2006 ten opzichte van hun klanten na.
Terugkeer naar normale dienstregeling vanaf 26 maart
Sinds 2 januari 2007 is een aangepaste dienstregeling die een
verfijning is van de eerst genomen maatregelen na de brand van 18
december 2006 van toepassing voor een beperkt aantal treinen die
tijdens de piekuren (ochtend- en avondspits) op weekdagen rijden.
Vanaf 26 maart zullen deze betrokken treinen opnieuw volgens hun
normale dienstregeling rijden.
Diverse kanalen voor een optimale reizigersinfo
Om de reizigers zo goed mogelijk te informeren, maken Infrabel en de
NMBS gebruik van verscheidene kanalen. Gedurende deze hele week zullen
er specifieke aankondigingen worden meegedeeld in de treinen en op de
perrons. Er worden ook speciale affiches in de stations opgehangen
vanaf 21 maart. Voor meer info kunnen de reizigers terecht op de
website van de NMBS-Groep (www.nmbs.be) en in de loketten of bij het
personeel van de NMBS-Groep. Bovendien staat ook de infolijn van de
NMBS (02 528 28 28) ter beschikking van onze klanten.
Infrabel en de NMBS verontschuldigen zich bij hun klanten voor de
ongemakken en danken hen voor hun vertrouwen en geduld dat ze hebben
getoond in afwachting van de ingebruikneming van het nieuwe
tractie-onderstation. De infrastructuurbeheerder stelt alles in het
werk om een dergelijk incident in de toekomst te vermijden. Bovendien
zet Infrabel haar inspanningen voor de heropbouw van het
tractie-onderstation onafgebroken verder. De definitieve afwerking van
het onderstation is gepland voor juni van dit jaar. De totale
investering van Infrabel in dit nieuwe tractie-onderstation bedraagt
6,5 miljoen euro.
NMBS