NMBS

Infrabel neemt nieuw tractie-onderstation van Brussel-Zuid in gebruik: terugkeer naar normale dienst

22/03/2007

Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, heeft vandaag de eerste fase beëindigd in de heropbouw van het tractie-onderstation van Brussel-Zuid. Dit werd in december vorig jaar vernield door een zware brand. Een nieuw onderstation zorgt opnieuw voor de stroomvoorziening van het treinverkeer in en rond Brussel. Hiermee wordt een punt gezet achter de maatregelen die werden genomen na de brand: het beperken van de snelheid, het dempen van de verlichting én het uitschakelen van de verwarming aan boord van de treinen in de zone rond Brussel. Vanaf maandag 26 maart vallen ook de beperkingen voor het treinverkeer weg en wordt teruggekeerd naar de normale dienstregeling van vóór de brand. Infrabel en de NMBS verontschuldigen zich bij de reizigers voor de opgelopen ongemakken sinds de brand van 18 december 2006.

Einde fase 1 in heropbouw tractie-onderstation

Drie maanden geleden, op 18 december 2006, vernielde een zware brand het volledige tractie-onderstation van Brussel-Zuid, dat onder meer instond voor de stroomvoorziening in de Brusselse Noord-Zuidverbinding. Door dit incident moest de dienstregeling van een beperkt aantal treinen worden aangepast. Andere noodzakelijke maatregelen waren het uitschakelen van de verwarming en het dempen van de verlichting aan boord van de treinen én het beperken van de snelheid in de zone rond Brussel.

Dankzij de ononderbroken inspanningen van het Infrabel-personeel gedurende drie maanden, kan vandaag een nieuw tractie-onderstation in Brussel-Zuid in gebruik worden genomen. Dit zal instaan voor de stroomvoorziening van het treinverkeer in de zone rond Brussel. Met deze indienstneming wordt de eerste fase in de heropbouw van het nieuwe tractie-onderstation afgerond. Hiermee wordt een punt gezet achter de beperkingen van het treinverkeer in de zone rond Brussel. Infrabel en de NMBS komen hiermee hun verbintenis geformuleerd eind december 2006 ten opzichte van hun klanten na.

Terugkeer naar normale dienstregeling vanaf 26 maart

Sinds 2 januari 2007 is een aangepaste dienstregeling die een verfijning is van de eerst genomen maatregelen na de brand van 18 december 2006 van toepassing voor een beperkt aantal treinen die tijdens de piekuren (ochtend- en avondspits) op weekdagen rijden. Vanaf 26 maart zullen deze betrokken treinen opnieuw volgens hun normale dienstregeling rijden.

Diverse kanalen voor een optimale reizigersinfo

Om de reizigers zo goed mogelijk te informeren, maken Infrabel en de NMBS gebruik van verscheidene kanalen. Gedurende deze hele week zullen er specifieke aankondigingen worden meegedeeld in de treinen en op de perrons. Er worden ook speciale affiches in de stations opgehangen vanaf 21 maart. Voor meer info kunnen de reizigers terecht op de website van de NMBS-Groep (www.nmbs.be) en in de loketten of bij het personeel van de NMBS-Groep. Bovendien staat ook de infolijn van de NMBS (02 528 28 28) ter beschikking van onze klanten.

Infrabel en de NMBS verontschuldigen zich bij hun klanten voor de ongemakken en danken hen voor hun vertrouwen en geduld dat ze hebben getoond in afwachting van de ingebruikneming van het nieuwe tractie-onderstation. De infrastructuurbeheerder stelt alles in het werk om een dergelijk incident in de toekomst te vermijden. Bovendien zet Infrabel haar inspanningen voor de heropbouw van het tractie-onderstation onafgebroken verder. De definitieve afwerking van het onderstation is gepland voor juni van dit jaar. De totale investering van Infrabel in dit nieuwe tractie-onderstation bedraagt 6,5 miljoen euro.

[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/22/E318-nmbs.html" title="NMBS"]