stimuleren vernieuwing
Lerende netwerken stimuleren
vernieuwing
22 mrt 2007
Onderdeel: Wageningen UR
Mensen kunnen beter van elkaar leren als ze zich gezamenlijk betrokken
voelen bij de oplossing van een praktisch probleem. Dat gegeven wordt
gebruikt in zogenaamde lerende netwerken, of communities of practice,
die in trek zijn bij beleidsmakers en bestuurskundigen.
Wegtransporteurs lopen in Nederland tegen de grenzen van hun groei
aan. Het transport van producten als veevoeder, bloemen en
diepvriesmaaltijden loopt vast in de dagelijkse files. Geavanceerde
techniek leidt niet meer tot verbetering. Producenten, ondernemers en
projectleiders zoeken naar andere oplossingen en nieuwe ideeën. Door
vrachten te combineren, productieplaatsen gezamenlijk te gebruiken en
gebruik te maken van elkaars ervaring, zijn onverwachte vernieuwingen
tot stand gebracht. Zo ontstond er bijvoorbeeld ook een bedrijf dat
kippen, champignons en waterzuivering combineert.
Het idee om de bedrijven te combineren kwam voort uit een zogenaamd
lerend netwerk of leergemeenschap â een community of practice. Drs.
Paul Kersten en drs. Remco Kranendonk van het onderzoeksinstituut
Alterra, onderdeel van Wageningen UR, doen onderzoek naar deze nieuwe
vorm van leren en organiseren voor LNV communities of practice om
problemen op te lossen. Het ministerie van LNV ziet lerende netwerken
als aanvulling op andere instrumenten om vernieuwing te stimuleren.
In een recente publicatie in American Behavioral Scientist concluderen
Kranendonk en Kersten dat een lerend netwerk meer vernieuwende
resultaten kan opleveren dan gewone vergaderingen. Net als bij een
traditioneel overleg komen deelnemers een aantal keer bij elkaar. Maar
in een lerend netwerk gaat het erom dat de deelnemers voor het eerst
ontdekken dat ze gezamenlijk een probleem kunnen oplossen door van
elkaar te leren. Dat schept een gezamenlijke identiteit. Voorwaarde
is, zegt Kersten, dat de lerende netwerken draaien om concrete
problemen uit de praktijk.
Joris Tielens
Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het
weekblad voor Wageningen Universiteit en Researchcentrum. Het wordt u
aangeboden door de afdeling Corporate Communicatie. Meer informatie
bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail:
pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail:
resource@cereales.nl. Zie archief (inclusief Wb-artikelen) op
http://www.resource-online.nl.
Wageningen Universiteit