Vereniging Milieudefensie
Staatssecretaris De Jager is goed bezig
Staatssecretaris De Jager van Financiën heeft laten weten dat hij
zuinige auto's goedkoper wil maken en auto's die veel brandstof
verbruiken duurder. Daarom gaat hij de aanschafbelasting (BPM) nog
verder afhankelijk maken van het brandstofverbruik. Dat is een
verstandig voornemen, want de prijs van een auto is één van de
factoren die een rol speelt bij de aanschaf, zij het dat zulks voor
het ene type auto meer geldt dan voor het andere type.
Labels
Alle auto's die in Nederland verkocht worden, zijn ingedeeld in
zuinigheidscategorieën. Auto's die meer dan 20% zuiniger zijn dan
gemiddelde auto's in een bepaalde gewichtsklasse, krijgen milieulabel
A. Label B betekent 10 tot 20% zuiniger. C staat voor een gemiddelde
auto. Auto's met label D tot en met G gebruiken juist bovengemiddeld
veel brandstof. De Jager wil de verschillen in aanschafbelasting van
auto's in deze categorieën verder vergroten. A-auto's moeten ten
opzichte van G-auto's 3.000 euro duurder worden. Nu is dat verschil in
BPM 1.500 euro.
Goede weg
Milieudefensie vindt de aanpak van De Jager weliswaar iets te
voorzichtig en bescheiden, maar in de kern goed voor het gros van de
auto's. Terecht gaat hij er vanuit dat mensen globaal in gedachte
hebben in welke gewichtsklasse ze een auto zoeken en dat je moet
proberen hen binnen zo'n klasse tot een zo zuinig mogelijke aanschaf
te verleiden. Het klopt dat in dat systeem een middenklasser een
belastingvoordeel kan krijgen, al heeft deze een hoger
brandstofverbruik dan een klein autootje. Maar daar moeten we niet te
zwaar aan tillen, want binnen elke gewichtsklasse zijn ook types
voorhanden die wél 'gesubsidieerd' worden. De consument heeft keus.
Het rücksichtslos goedkoper maken van álle wagens louter op grond van
hun brandstofverbruik heeft waarschijnlijk minder milieueffect, omdat
je dan de prikkel wegneemt om binnen een gewichtsklasse de zuinigste
te kiezen.
Uitzondering voor hele grote auto's
Het systeem heeft een pervers nadeel: ook heel zware auto's kunnen
voor subsidie in aanmerking komen, mits ze in hun soort zuinig zijn.
Dat zou niet moeten kunnen. Een hybride SUV bijvoorbeeld is beter dan
een gewone, maar verdient desalniettemin geen belastingvoordeel: het
ding verbruikt hoe dan ook veel energie. Milieudefensie stelt voor
alle auto's die zwaarder zijn dan middenklasseauto's (dat is ongeveer
een kwart van alle aangeschafte nieuwe auto's) uit te zonderen van
belastingvoordelen. De meest klimaatonvriendelijke auto's in deze
klasse zouden extra zwaar moeten worden belast.
Leaserijders
Het plan van De Jager smaakt naar meer. Terecht opperde milieuminister
Cramer al om leaserijders te gaan aanpakken. Laten we daarbij leren
van de Britten. Daar geldt sinds enkele jaren de regeling, dat een
leaserijder een hoger bedrag bij zijn belastbaar inkomen moet optellen
als hij in een grote, onzuinige wagen rijdt, dan wanneer hij een
zuinig leasekarretje heeft. Dat leidde in 5 jaar tijd tot 15% minder
uitstoot van broeikasgassen door leaserijders. Ongeveer 30% van alle
nieuwverkopen van auto's in Nederland betreft een lease-auto; samen
maken lease-auto's ongeveer 20% van alle autokilometers. Tel uit je
klimaatwinst. Meteen invoeren deze maatregel dus.