Vereniging Milieudefensie


Staatssecretaris De Jager is goed bezig

Staatssecretaris De Jager van Financiën heeft laten weten dat hij zuinige auto's goedkoper wil maken en auto's die veel brandstof verbruiken duurder. Daarom gaat hij de aanschafbelasting (BPM) nog verder afhankelijk maken van het brandstofverbruik. Dat is een verstandig voornemen, want de prijs van een auto is één van de factoren die een rol speelt bij de aanschaf, zij het dat zulks voor het ene type auto meer geldt dan voor het andere type.

Labels
Alle auto's die in Nederland verkocht worden, zijn ingedeeld in zuinigheidscategorieën. Auto's die meer dan 20% zuiniger zijn dan gemiddelde auto's in een bepaalde gewichtsklasse, krijgen milieulabel A. Label B betekent 10 tot 20% zuiniger. C staat voor een gemiddelde auto. Auto's met label D tot en met G gebruiken juist bovengemiddeld veel brandstof. De Jager wil de verschillen in aanschafbelasting van auto's in deze categorieën verder vergroten. A-auto's moeten ten opzichte van G-auto's 3.000 euro duurder worden. Nu is dat verschil in BPM 1.500 euro.

Goede weg
Milieudefensie vindt de aanpak van De Jager weliswaar iets te voorzichtig en bescheiden, maar in de kern goed voor het gros van de auto's. Terecht gaat hij er vanuit dat mensen globaal in gedachte hebben in welke gewichtsklasse ze een auto zoeken en dat je moet proberen hen binnen zo'n klasse tot een zo zuinig mogelijke aanschaf te verleiden. Het klopt dat in dat systeem een middenklasser een belastingvoordeel kan krijgen, al heeft deze een hoger brandstofverbruik dan een klein autootje. Maar daar moeten we niet te zwaar aan tillen, want binnen elke gewichtsklasse zijn ook types voorhanden die wél 'gesubsidieerd' worden. De consument heeft keus. Het rücksichtslos goedkoper maken van álle wagens louter op grond van hun brandstofverbruik heeft waarschijnlijk minder milieueffect, omdat je dan de prikkel wegneemt om binnen een gewichtsklasse de zuinigste te kiezen.

Uitzondering voor hele grote auto's Het systeem heeft een pervers nadeel: ook heel zware auto's kunnen voor subsidie in aanmerking komen, mits ze in hun soort zuinig zijn. Dat zou niet moeten kunnen. Een hybride SUV bijvoorbeeld is beter dan een gewone, maar verdient desalniettemin geen belastingvoordeel: het ding verbruikt hoe dan ook veel energie. Milieudefensie stelt voor alle auto's die zwaarder zijn dan middenklasseauto's (dat is ongeveer een kwart van alle aangeschafte nieuwe auto's) uit te zonderen van belastingvoordelen. De meest klimaatonvriendelijke auto's in deze klasse zouden extra zwaar moeten worden belast.

Leaserijders
Het plan van De Jager smaakt naar meer. Terecht opperde milieuminister Cramer al om leaserijders te gaan aanpakken. Laten we daarbij leren van de Britten. Daar geldt sinds enkele jaren de regeling, dat een leaserijder een hoger bedrag bij zijn belastbaar inkomen moet optellen als hij in een grote, onzuinige wagen rijdt, dan wanneer hij een zuinig leasekarretje heeft. Dat leidde in 5 jaar tijd tot 15% minder uitstoot van broeikasgassen door leaserijders. Ongeveer 30% van alle nieuwverkopen van auto's in Nederland betreft een lease-auto; samen maken lease-auto's ongeveer 20% van alle autokilometers. Tel uit je klimaatwinst. Meteen invoeren deze maatregel dus.