DSM pleit voor Europees Agentschap voor emissiehandel
Er moeten Europese normen komen voor de uitstoot van CO2 per product, de emissierechten moeten niet langer per bedrijf maar per product worden uitgegeven en een Europees Agentschap moet ervoor waken dat het totale emissieplafond niet wordt overschreden. Dat stelde Jan Zuidam, vice-voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM, vandaag bij de presentatie van het Triple P Verslag 2006 (Triple P = People, Planet, Profit) van DSM in Amsterdam.
Sinds 1980 is DSM 25% energie-efficiënter geworden. Uit benchmarks blijkt dat de fabrieken van DSM in Nederland wat hun energieverbruik betreft tot de meest efficiënte ter wereld behoren. Tegelijkertijd hanteert DSM het uitgangspunt dat al haar locaties waar ook ter wereld in 2010 minimaal voldoen aan milieunormen en -standaarden zoals die gelden in Europa en de Verenigde Staten.
Op dit moment verbetert de energie-efficiency bij DSM gemiddeld met 1% per jaar. Het bedrijf heeft echter meer hinder dan voordeel van de emissiehandel die in 2005 is ingevoerd en die bedoeld was om bedrijven te stimuleren de CO2 uitstoot te verminderen. "Efficiënte fabrieken die hun uitstoot reduceren, hebben daar geen voordeel van omdat ze bij de volgende ronde minder rechten krijgen. En inefficiënte bedrijven met meer uitstoot krijgen ook meer rechten.", aldus Jan Zuidam. "Als Europa een aantrekkelijke regio wil zijn voor een moderne, efficiënte industrie, dan moet je zorgen dat de emissiehandel dat ondersteunt. DSM heeft een methode ontwikkeld waarmee zekerheid kan worden verkregen dat het totale emissieplafond in Europa niet wordt overschreden. De regie voor de toewijzing van emissierechten moet dan wel op Europees niveau komen te liggen. In dat verband zouden wij de oprichting van een European Emissions Agency van harte toejuichen."
DSM brengt het verbeteringspotentieel op het gebied van energie en grondstoffen nu gedetailleerd in kaart. Op basis van de bevindingen worden de efficiency-doelstellingen dit jaar mogelijk verder aangescherpt. Dit blijkt uit het DSM Triple P Verslag 2006.
"Naar schatting is in 2050 de wereldbevolking gegroeid naar 9 miljard en dit gaat gepaard met een enorme groei in de vraag naar producten. Een duurzaam antwoord betekent dat we veel efficiënter moeten produceren: meer producten op basis van minder energie en grondstoffen. Ons beleid is gericht op verdere verbetering van de energie efficiency. Duurzaamheid is daarmee een integraal onderdeel van onze strategie Vision 2010 - Building on Strengths", zei Jan Zuidam.
Duurzaamheid is één van de bouwstenen van de DSM strategie Vision 2010 - Building on Strengths. De eerste resultaten van dit beleid zijn zichtbaar: DSM scoorde in 2006 beter op de meeste van de gemeten onderdelen. Zo verminderde de emissie van broeikasgassen van 10.5 miljoen ton naar 10.25 miljoen ton in 2006. Het totale aantal gerapporteerde milieu incidenten nam met 18% af tot 530. Het aantal ongevallen per 100 medewerkers verminderde met 6% naar 0,89 in 2006. De doelstelling voor ongevallen in 2010 is een halvering ten opzichte van 2005. Om die daling te bereiken lopen er op alle locaties van DSM programma's.
De groeiende internationale aanwezigheid en de uitbreiding van activiteiten van DSM maken internationalisering en diversiteit van werknemers tot belangrijke factoren voor de realisatie van marktgedreven groei en innovatie, een van de pijlers van Vision 2010. De groeistrategie maakt aantrekken van talent nodig, waarmee diversiteit bij DSM een nieuwe impuls krijgt. In 2006 nam de instroom van executives, vrouwelijke managers en ervaren en jonge academici verder toe. Ca 60% van hen komt niet uit Nederland, 30% is vrouw. De instroom van vrouwelijke executives is verdubbeld.
Onlangs kondigde DSM een mondiale samenwerking aan met het World Food Programme (WFP) van de Verenigde Naties, de grootste voedselhulporganisatie ter wereld. DSM voorziet het WFP van expertise, producten met een hoge voedingswaarde en financiële ondersteuning. Voorts zijn dit jaar in India drie concrete 'Base of the Pyramid'- projecten gestart. Ontwikkeling van economische activiteiten onder de vier miljard mensen in het arme deel van de wereld -'Base of the Pyramid' - is een bron van groei en een duurzame manier om hun economische en maatschappelijk potentieel te verbeteren. Met de drie projecten in India richt DSM zich op drie gebieden: verbetering van de melkproductie, betere voeding en de ontwikkeling van duurzame bouwmaterialen.
Net als in 2004 en 2005 behield DSM in 2006 zijn leidende positie in de wereldwijde Dow Jones Sustainability World Index voor de chemische industrie. De onderneming is tevens opnieuw opgenomen in de FTSE4Good Index.
DSM
DSM is wereldwijd actief op het gebied van producten voor de voedingsindustrie en de farmaceutische industrie, hoogwaardige materialen en industriële chemicaliën. De onderneming ontwikkelt, produceert en verkoopt innovatieve producten en diensten die bijdragen aan de kwaliteit van het leven. DSM-producten worden gebruikt in een breed scala van eindmarkten en toepassingen, zoals voedings- en gezondheidsproducten voor mens en dier, cosmetica, geneesmiddelen, auto's en andere transportmiddelen, coatings en verf, producten voor de bouw en elektrotechnische en elektronica-producten. DSM's strategie, genaamd Vision 2010 - Building on Strengths, is gericht op versnelde winstgevende en innovatieve groei van de specialty-activiteiten van de onderneming. De pijlers van deze strategie zijn marktgedreven groei en innovatie en uitbreiding in opkomende economieën. DSM heeft een jaaromzet van ruim ¤8 miljard en biedt werk aan zo'n 22.000 mensen wereldwijd. DSM behoort met veel van zijn activiteiten tot de wereldtop. De onderneming heeft vestigingen in Europa, Azië, Afrika, Australië en Noord- en Zuid-Amerika. Het hoofdkantoor is gevestigd in Nederland. Meer informatie over DSM is te vinden op www.dsm.com
DSM