Gemeente Zwolle

Voorjaarscampagne verkeersveiligheid Overijssel, Focus op veilig autovervoer kinderen, gordel en helm


Datum uitgave: 21-03-2007
Dit voorjaar vragen de verkeerspartners in Overijssel via voorlichting, educatie en politiecontroles extra aandacht voor: autostoeltjes, zittingverhogers, autogordels en bromfietshelmen. Mooi dat deze veiligheidsmiddelen er zijn, maar je moet ze wél (en goed) gebruiken. Wie op een willekeurig schoolplein kijkt hoe kinderen de auto instappen, zal ongetwijfeld zelf verschillende voorbeelden zien van ouders die hun kinderen argeloos even 'los' vervoeren, zonder zitje en zonder gordel. Zo'n 70 procent van de kinderen van 0 tot 12 wordt wél beschermd vervoerd: de helft door gebruik van een kinderzitje of zittingverhoger, de rest door een gordel. Bij de jongste kinderen tot 4 jaar lukt veilig vervoeren het beste (90 procent). Van 4- tot 8-jarigen is het percentage dat veilig vervoerd wordt slechts 60 procent, bij 8 tot 12-jarigen is dat 70 procent. Dat kan dus beter.

Gordel is voor kind soms niet genoeg
Bij gebruik van een kinderzitje of verhoger heeft een kind bij een ongeval 30 procent minder kans op ernstig letsel en de helft mínder kans op dodelijk letsel. Als een kind alleen in de gordel op de achterbank zit, zijn deze percentages lager, namelijk 20 en 30 procent. Alle reden dus, om kinderen veilig te vervoeren. Maar: waarom is een gordel soms niet genoeg? Dat komt omdat zonder zittingverhoger het heupgedeelte van de gordel bij kinderen vaak te hoog zit, over de buik in plaats van over de heup. Het heupgedeelte moet juist zo laag mogelijk over het bekken lopen om bij een botsing ernstig buikletsel te voorkomen. Kinderen groter dan 1,35 kunnen daarom beter vaak óók nog een zittingverhoger blijven gebruiken.

Regels & tips veilig autovervoer kinderen
Een aantal belangrijke regels en tips op een rij:

* kinderen tot 18 jaar en kleiner dan 1,35 meter mogen níet vervoerd worden zonder goedgekeurd autostoeltje of zittingverhoger
* in een auto zonder gordels mogen kinderen jonger dan 3 jaar helemaal niet vervoerd worden
* een goedgekeurd kinderzitje is voorzien van een goedkeuringslabel, vraag hiernaar in de winkel of kijk op www.autokinderzitjes.nl voor een voorbeeld
* vervoert u een kind tot 12 jaar niet volgens de regels, dan krijgt u de boete. Oudere kinderen krijgen zelf de bekeuring
* er is een brochure met uitgebreide informatie te bestellen bij Postbus 51 via telefoon (0800) 8051
* kijk op www.autokinderzitjes.nl voor meer informatie (website Verkeer en Waterstaat)
* de ANWB test jaarlijks de veiligheid van kinderzitjes, kijk op www.anwb.nl voor de testresultaten
* op www.verkeershandhaving.nl staat meer informatie over regels, uitzonderingen en boetes

Inwoners Overijssel steeds vaker de gordel om
Ook als volwassene is het slim de autogordel te dragen. Dat doen gelukkig steeds meer mensen. Het gordelgebruik steeg sinds 2002 van 87 procent naar 94 procent in 2006. In Overijssel doen we het zelfs nog beter dan het landelijk gemiddelde: het gordelgebruik steeg in Politieregio IJsselland van 86 procent in 2002 naar 95 procent in 2006. In Twente van 96 procent in 2002 naar 99 procent in 2006. Goed nieuws dus, want wie de gordel draagt, heeft bij een botsing 40 procent minder kans om dodelijk letsel op te lopen. De verkeerspartners in Overijssel blijven aandacht vragen voor de autogordel, onder meer via politiecontroles. Geen gordel om, betekent een boete van 75 euro.

Bromfietsers veiliger met goed gedragen helm
Wie een bromfiets heeft, kan veiliger deelnemen aan het verkeer mét een bromfietshelm. Zomaar een helm op is echter niet genoeg. Wettelijke eisen zijn dat een helm goed moet passen en 'deugdelijk' vast moet zitten. Dus: niet te groot en niet te klein en goed vast met een kinband. Ook moet de helm ECE-'proof' zijn. Is in de helm een label te zien met een omcirkelde E plus een cijfer, dan is het in orde. Kijk op www.vekeershandhaving.nl voor álle regels en de boete die staat voor rijden zonder (goed gedragen) helm.

De campagne om beveiligingsmiddelen meer onder de aandacht te brengen is in Overijssel een initiatief van het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid in Overijssel (ROVO). Dit is een onafhankelijk platform van overheidsinstellingen en maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor de verkeersveiligheid in Overijssel. Partners: Provincie Overijssel, Regio Twente, VVN, ANWB, BOVAG, CBR, Openbaar Ministerie, Politieregio IJsselland, Politieregio Twente, Rijkswaterstaat en de gemeenten (verenigd in VNG). De verkeerscampagne maakt deel uit van de campagnereeks Daar kun je mee thuiskomen. Kijk op www.daarkunjemeethuiskomen.nl voor meer informatie.

Wat is het ROVO?
In Overijssel werken de verkeersveiligheidspartners samen in het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid (ROVO). Dit is een onafhankelijk platform van overheidsinstellingen en maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor de verkeersveiligheid. Partners: Provincie Overijssel, Regio Twente, VVN, ANWB, BOVAG, CBR, Openbaar Ministerie, Politieregio IJsselland, Politieregio Twente, Rijkswaterstaat en de gemeenten (verenigd in VNG). Zie ook:
Rovo - verkeersveiligheid in Overijssel

Bron: afdeling communicatie