Adviezen van familie en vrienden doorslaggevend voor aanstaande ouders


Ouders kopen producten voor hun baby liever nieuw; veiligheid en kwaliteit tellen daarbij het zwaarst

HUIZEN, 20070321 -- Ondanks de talrijke informatiebronnen zoals internet, bladen, deskundige adviezen van babyspeciaalzaken en van medische instellingen, worden adviezen van familie, vrienden en kennissen toch het meest gewaardeerd door aanstaande ouders. Maar liefst 88% van de ondervraagden gaf aan deze adviezen het belangrijkste te vinden bij de aanschaf van de babyuitzet.

Op de tweede plaats staat internet met 87%, gevolgd door adviezen van medische instellingen zoals kraamzorg, verloskundigen en consultatiebureaus (75%). Adviezen en voorlichting van babyspeciaalzaken en babytijdschriften scoren beiden 71%. Ook de buyer's guide BabyStuf gooit hoge ogen als belangrijke informatiebron (85%), zo blijkt uit een recent uitgevoerd onderzoek onder jonge en aanstaande ouders door Van Es Marketing Services in opdracht van BabyStuf.

Van alle hardwaren worden boxen, kinderstoelen, bedjes, wiegjes en andere babykamermeubelen het meest tweedehands aangeschaft. Toch blijkt uit het gehouden onderzoek dat het merendeel van alle babyproducten nog steeds nieuw in de winkel of via een webshop wordt gekocht. De box of kinderstoel blijkt een favoriet cadeau te zijn van familie of vrienden om aan de aanstaande ouders te geven, maar bovenaan staat de kinderwagen.

Aan respondenten werd tevens gevraagd welke aspecten men het `allerbelangrijkste' vindt bij het kopen van een product voor hun kindje. Absoluut doorslaggevend blijken veiligheid en kwaliteit, een teken dat ouders alleen het allerbeste willen voor hun kind. Als `belangrijk' werd genoemd de prijs en de garantie van producten. De merkkeuze werd als minst belangrijk betiteld.

Bij het maken van een keuze van een winkel of webshop is het in huis hebben van kwalitatieve babyartikelen een absolute must. Alle respondenten geven aan dit het belangrijkste criterium te vinden. Ook de voorlichting van babyspeciaalzaken is van groot belang, volgens de respondenten, gevolgd door de prijs van producten, het gemak van het kopen (internetwinkels), prettig persoonlijk contact en een snelle levering.

BabyStuf is een jaarlijkse buyer's guide voor aanstaande ouders; een onafhankelijke en objectieve consumentengids waarin honderden babyproducten zijn opgenomen met kenmerken en prijzen in overzichtelijke rubrieken. In BabyStuf staan nieuwe, trendy en veilige producten met aankooptips van Consument & Veiligheid en de ervaringen van jonge moeders. Hoog gewaardeerd is de mogelijkheid om via de website www.babystuf.nl meningen over producten te geven waarmee andere aanstaande ouders weer hun voordeel kunnen doen. De nieuwe buyer's guide BabyStuf 2007 ligt vanaf 19 maart in de winkel voor ¤ 4,95.