Published: 08:50 21.03.2007 GMT+1 /Source: Amsterdam Airport Schiphol /AEX: SCHIPAIRP /ISIN:
Luchtvaartmaatschappijen in de prijzen op jaarlijkse Schiphol Aviation Awards
European Air Express en Japan Airlines zijn uitgeroepen tot de meest punctuele luchtvaartmaatschappijen die in 2006 op Schiphol vlogen. European Air Express was het meest punctueel van alle Europese luchtvaartmaatschappijen en Japan Airlines vloog het meest op tijd van alle intercontinentale luchtvaartmaatschappijen.
Dit werd dinsdagavond bekend gemaakt door Ad Rutten, Chief Operations Officer van Schiphol Group, tijdens de jaarlijkse prijsuitreiking van de 'Schiphol Aviation Awards'. Amsterdam Airport Schiphol kent deze prijzen jaarlijks toe aan haar klanten en business partners die een bijzondere prestatie hebben geleverd.
Punctuality Award
European Air Express vliegt sinds 6 maart 2006 op Schiphol en heeft in 2006 97% van haar 1.609 vluchten in Europa op tijd uitgevoerd. Japan Airlines vliegt al sinds 1966 op Schiphol en heeft in 2006 85,9% van haar dagelijkse vluchten naar Tokio binnen schematijd afgehandeld. Het is niet de eerste keer dat Japan Airlines de punctualiteitsprijs in ontvangst neemt; vorig jaar en in 1999 werd deze prijs ook aan deze maatschappij uitgereikt. Amsterdam Airport Schiphol reikt sinds 1994 jaarlijks deze prijs uit vanwege het grote belang dat de luchthaven hecht aan een hoge mate van punctualiteit.
Jan Dellaert Award
Stichting Airport Coordination Netherlands (SACN) kreeg van Ad Rutten de Jan Dellaert Award uitgereikt. Deze speciale prijs werd aan de slotcoordinator uitgereikt vanwege de professionele wijze van het toewijzen van slots. Dit zijn rechten om te mogen starten en landen. Mede door SACN is Amsterdam Airport Schiphol met haar partners in staat geweest om binnen de striktheid van de Nederlandse en Europese regelgeving mee te groeien met de markt. De prijs is vernoemd naar 'de vader van Schiphol' Jan Dellaert, Schiphols grondlegger en eerste stationschef.
Environmental Capacity Award
Northwest Airlines heeft de Environmental Capacity Award in ontvangst genomen. Northwest Airlines ontving de prijs voor de versnelde uitfasering van de DC-10's op Schiphol. Deze toestellen werden in oktober 2006 volledig vervangen door moderne A330 vliegtuigen. De A330 zorgt voor een aanzienlijke vermindering van geluid en emissies.
Cargo Award
Emirates Sky Cargo kreeg de Cargo Award uitgereikt voor haar lange termijn visie en duurzame samenwerking met partners. Emirates Sky Cargo begon in 1997 met het vervoer van vracht op Schiphol en groeide in 2006 met 10%.
Passenger Airline Award
De Passenger Airline Award is dit jaar toegekend aan Vueling. De Spaanse luchtvaartmaatschappij ontving de prijs voor de indrukwekkende wijze waarop zij de operatie op Schiphol heeft uitgebouwd in 2006. Vueling heeft nieuwe markten aangeboord en vliegt inmiddels vijf keer per dag vanaf Schiphol naar Barcelona, Madrid en Valencia.
Ground Handling Award
Voor het derde achtereenvolgende jaar werd de Ground Handling Award uitgereikt aan
Martinair Holland wegens haar goede prestaties op het gebied van operationele afhandeling en de samenwerking met andere partijen daarin.
ms/023/2007
Schiphol Group Corpor te Communic tions & Public Aff irs P.O.Box 7501 111 ZG Schiphol The Netherl nds
Tel: +31 (0) 20 601 26 73 F x +31 (0) 20 601 22 53 http://www.schiphol.nl
Buiten k ntooruren / fter business hours: Tel +31 (0) 20 601 26 73
Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl
Amsterdam Airport Schiphol