abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
21 maart 2007 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/SPO/u.07.00546 -
Onderwerp
21e voortgangsrapportage Betuweroute
Geachte voorzitter,
Hierbij bied ik u in het kader van de regeling Grote Projecten de eenentwintigste
voortgangsrapportage van de Betuweroute aan. Deze rapportage gaat over de periode
1 juli 2006 tot en met 31 december 2006. De stand van zaken bij de realisatie van de
Betuweroute vindt u in de voortgangsrapportage. In deze brief vindt u een overzicht van
de belangrijkste lopende werkzaamheden en de actuele stand van zaken daarbij.
Daarnaast meld ik u met deze brief dat de ingebruikname van de Betuweroute nu is
gepland in het weekend van 16 en 17 juni 2007, als uitkomst van de opgestelde planning
van de resterende werkzaamheden aan de tunneltechnische installaties en de audit op
deze planning door een onafhankelijke derde partij.
Ingebruikname Betuweroute
In december 2006 is de ingebruikname van de Betuweroute, die gepland stond op
2 januari 2007 uitgesteld vanwege vertraging in de afronding van de werkzaamheden aan
de tunneltechnische installaties. Tijdens het algemeen overleg met uw Kamer op
14 februari 2007 heeft mijn voorgangster aangegeven dat ProRail, de opdrachtgever voor
het werk, met de aannemer van de tunneltechnische installaties overeenstemming had
bereikt over de wijze waarop de resterende werkzaamheden zouden worden uitgevoerd.
Er werd een planning van de resterende werkzaamheden opgesteld die getoetst zou
worden door een onafhankelijke derde partij.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon : 070 - 351 6171
Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax : 070 - 351 7895
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet : www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
DGP/SPO/u.07.00546
ProRail heeft mij laten weten dat de planning van de resterende werkzaamheden en de
toetsing door de onafhankelijke derde partij inmiddels zijn afgerond. De Betuweroute zal
in het weekend van 16 en juni juni 2007 van start gaan. Voor deze datum zal het werk
aan de tunneltechnische installaties zijn afgerond en kan het benodigde papierwerk
worden verricht om de spoorlijn daadwerkelijk in gebruik te kunnen nemen. Bij het nemen
van het besluit tot uitstel in december 2006 was de verwachting dat in april 2007 alsnog
tot ingebruikname kon worden overgegaan. Helaas blijkt nu uit de planning van de
aannemer en de toets daarop van de onafhankelijke derde partij dat het resterende werk
aan de tunneltechnische installaties niet voor midden mei gereed zal zijn. Met het
daaropvolgende papierwerk voor testen en vrijgave kan de ingebruikname niet eerder dan
in het weekend van 16 en 17 juni plaatsvinden.
Bij de ingebruikname van de Betuweroute is het programma van trein-baan-integratie
testen nog niet afgerond. Vandaar dat de eerste tijd nog een aantal gebruiksbeperkingen
van kracht zal zijn. Er is sprake van een ingroei-jaar 2007. Hierover bent u bij brief op
13 februari 2007 geïnformeerd. Uitgangspunt is dat de volledige vraag van vervoerders
naar capaciteit op de spoorlijn wordt geaccommodeerd.
Lopende werkzaamheden
Beschikbaarheid locomotieven
De ombouw van locomotieven voor het gebruik van ETCS door de vervoerders en
leasemaatschappijen is in volle gang. De beschikbare subsidies zijn inmiddels nagenoeg
uitgeput. Bij de ingebruikname van de spoorlijn zullen volgens opgave van marktpartijen
20 tot 25 locomotieven met ETCS beschikbaar kunnen zijn. De voortgang bij de ombouw
wordt door mij nauwgezet gevolgd.
Exploitatie Betuweroute
Begin 2007 zijn afspraken gemaakt tussen V&W en de aandeelhouders van de BREM, de
exploitant van de Betuweroute. Bij brief van 13 februari 2007 is uw Kamer over deze
afspraken geïnformeerd. De afspraken zijn een uitwerking van de in 2006 met uw Kamer
afgesproken risicoverdeling tussen de Staat en de exploitant. De BREM gaat onder de
naam Keyrail verder met de voorbereiding van de exploitatie van de spoorlijn. Wanneer de
Betuweroute in gebruik wordt genomen zal tegelijkertijd de commerciële exploitatie van
start gaan.
Veiligheid
De afspraken die mijn voorgangster op 15 december 2006 heeft gemaakt met
coördinerend burgemeester Van Belzen van Barendrecht over de nog spelende knelpunten
bij de Betuweroute zijn begin 2007 verder ingevuld. Er heeft een onderzoek
plaatsgevonden naar de procedure die is afgesproken over de wijze waarop in geval van
een calamiteit de spanning van de 25 kV bovenleiding gehaald kan worden. Deze
procedure is nog onderwerp van bespreking met betrokken partijen. De hulpdiensten
zullen met deze procedure nog oefenen zodat zij veilig hun werk kunnen doen als de
Betuweroute (en HSL) in gebruik zijn genomen. De inzet is erop gericht om in juli 2007 de
25 kV spanning op de bovenleiding te zetten zodat ook elektrische locomotieven op de
---
DGP/SPO/u.07.00546
Betuweroute ingezet kunnen worden. Hiervoor is een voortvarende aanpak van alle
betrokkenen nodig.
Op 29 maart zal ik een gesprek hebben met burgemeester Van Belzen over de voortgang
bij de borging van de publieke veiligheid bij de Betuweroute en de HSL-Zuid. Ik vertrouw
erop dat de constructieve wijze waarop het Rijk en de lokale overheden dit onderwerp
samen oppakken de komende tijd voortgezet zal worden.
Havenspoorlijn
In de brief van mijn voorgangster van 13 februari 2007 heeft zij u onder andere
geïnformeerd over de aanpassing van de planning voor de omzetting van de
Havenspoorlijn naar ETCS en 25 kV. Deze aanpassing was nodig om te borgen dat de
omzetting op de Havenspoorlijn kan plaatsvinden zonder verstoring van het vervoer dat
op deze spoorlijn plaatsvindt. Het belang van de continuïteit van het vervoer van en naar
de Rotterdamse haven is groot en maakt een gezamenlijke aanpak van de omzetting door
V&W, ProRail, Keyrail, Havenbedrijf Rotterdam en vervoerders noodzakelijk.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat