Persbericht
TNT mikt op snelle groei in Brazilië - Eerste aanbieder met zowel
binnenlandse als internationale expressdiensten
21 maart 2007 - São Paulo, Amsterdam, TNT gaat voor tweecijferige
groei in Brazilië nu de expressmarkt in dit land een hoge vlucht
neemt. TNT wordt het eerste expressbedrijf dat in Brazilië zowel
binnenlandse als internationale diensten aanbiedt, aldus CEO Peter
Bakker tijdens een persbriefing vandaag in São Paulo. Peter Bakker was
met de Raad van Bestuur van TNT in São Paulo in het kader van een
vierdaags bezoek aan het onlangs overgenomen Mercúrio en om de
strategie van TNT in Zuid-Amerika te bespreken. Met de acquisitie van
Mercúrio in januari jongstleden heeft TNT het marktleiderschap
verkregen op de Braziliaanse binnenlandse expressmarkt, die een waarde
vertegenwoordigt van 1,3 miljard en met 15% per jaar groeit.
TNT heeft in januari 2007 Mercúrio overgenomen, de marktleider op de
Braziliaanse expressmarkt met een marktaandeel van 15%. In de
afgelopen tien jaar is de omzet van Mercúrio met 15 tot 20% per jaar
gestegen. Het netwerk van het bedrijf beschikt over verbindingen
tussen 3.300 steden in het gehele land en breidt zich uit naar Chili,
Argentinië en Uruguay. Mercúrio biedt tijdzekere diensten met
track-and-trace functionaliteiten. Het bedrijf heeft ruim 6.000
medewerkers en beschikt over 2.000 voertuigen en 100 depots die de
bestaande 33 depots en hubs van TNT in Brazilië komen aanvullen.
Mercúrio boekte vorig jaar een omzet van circa 190 miljoen.
De opdrachten van de wereldwijde klanten van TNT zullen de
activiteiten van Mercúrio in Brazilië sterk doen groeien, aldus
Marie-Christine Lombard, Group Managing Director van de divisie
Express van TNT. Omgekeerd opent Mercúrio voor ons de deur naar een
zeer dynamische economie.
De overname van Mercúrio past in de strategie van TNT, die zich richt
op de nummer 1 positie in opkomende markten, voegt zij toe. TNT
versterkt haar positie gestaag van regio naar regio. Na China, India
en Azië is Brazilië een logische vervolgstap.
Braziliaanse klanten hebben positief gereageerd op de acquisitie van
Mercúrio door TNT. Zij kunnen nu tijd en geld sparen doordat zij bij
één lokale aanbieder terecht kunnen voor zowel binnenlandse als
internationale expressdiensten. De overname door TNT betekent voor
Mercúrio een aanzienlijke uitbreiding van het dienstenaanbod, aldus
Roberto Rodrigues, verantwoordelijk voor TNT in Brazilië.
TNT N.V.
TNT N.V. biedt bedrijven en consumenten wereldwijd een breed scala aan
post- en expressdiensten. TNT, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is
in Nederland, biedt toegang tot efficiënte netwerkinfrastructuren in
Europa en Azië en breidt haar activiteiten wereldwijd uit om zo de
prestaties van haar netwerken te maximaliseren. TNT is in meer dan 200
landen actief en heeft ongeveer 139.000 medewerkers. In 2006 bedroeg
de omzet van de onderneming 10,1 miljard en het bedrijfsresultaat
1.276 miljoen. TNT N.V. is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam en
New York. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke
verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd
met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde
Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.
TNT Group