Gemeente Echt-Susteren
Jaarcijfers Sociale Recherche over 2006
Gemeente Echt-Susteren vindt de aanpak van fraude met uitkeringen van
Sociale Zaken belangrijk. Zo krijgen alleen mensen die er recht op
hebben een uitkering. Bij een vermoeden van fraude volgt een
onderzoek. De Sociale Recherche wordt door de gemeente ingezet voor
het voorkomen van fraude met uitkeringen en voor de opsporing daarvan.
De jaarcijfers over 2006 laten zien dat de onderzoeken door de sociale
rechercheurs een besparing aan bijstandsuitkering hebben opgeleverd
van EUR 84.612,-. Wanneer iemand als gevolg van een onderzoek door de
sociale recherche afziet van (verdere) uitkering, wordt het
besparingsbedrag vastgesteld op de bruto uitkering over één jaar. Het
vastgestelde fraudebedrag bedraagt in 2006 EUR 6.965,-.
In 2006 heeft de sociale recherche 28 onderzoeken afgehandeld. De
onderzoeken werden verricht omdat er sprake zou zijn van verzwegen
werkzaamheden, verzwegen gezamenlijke huishouding, verblijf buiten de
gemeente en/of schending van de informatieplicht. Van de 28
onderzoeken hebben er 14 geleid tot aanpassing of beëindiging van de
uitkering.
Hoogwaardig Handhaven
De gemeente Echt-Susteren heeft meegedaan aan het landelijk project
Hoogwaardig Handhaven van het Ministerie van Sociale Zaken. In het
kader van Hoogwaardige Handhaving wordt steeds meer aandacht besteed
aan het voorkomen van fraude. Door cliënten vroegtijdig te informeren
en de dienstverlening te verbeteren, kan bereikt worden dat cliënten
regels beter na gaan leven. Hierdoor zal fraude minder voorkomen. Àls
er sprake is van fraude, moet deze zo vroeg mogelijk worden
opgespoord. De Sociale Recherche wordt daarom zo veel mogelijk
ingeschakeld om fraude vroegtijdig op te sporen.
Inlichtingenbureau
De gegevens die cliënten opgeven worden grondig gecontroleerd.
Bovendien zijn wij aangesloten bij het Landelijk Inlichtingenbureau.
Dit bureau vergelijkt de gegevens van cliënten van alle afdelingen
Sociale Zaken met informatie van onder andere de Belastingdienst, het
UWV en de Informatie Beheer groep. Daarnaast is in de regio Zuidoost
Nederland een koppeling gelegd tussen gegevens van cliënten en de
Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Hierdoor krijgen gemeenten
inzicht in bezittingen van cliënten zoals auto's, boten en caravans.