Gemeente Echt-Susteren


Jaarcijfers Sociale Recherche over 2006

Gemeente Echt-Susteren vindt de aanpak van fraude met uitkeringen van Sociale Zaken belangrijk. Zo krijgen alleen mensen die er recht op hebben een uitkering. Bij een vermoeden van fraude volgt een onderzoek. De Sociale Recherche wordt door de gemeente ingezet voor het voorkomen van fraude met uitkeringen en voor de opsporing daarvan.

De jaarcijfers over 2006 laten zien dat de onderzoeken door de sociale rechercheurs een besparing aan bijstandsuitkering hebben opgeleverd van EUR 84.612,-. Wanneer iemand als gevolg van een onderzoek door de sociale recherche afziet van (verdere) uitkering, wordt het besparingsbedrag vastgesteld op de bruto uitkering over één jaar. Het vastgestelde fraudebedrag bedraagt in 2006 EUR 6.965,-.

In 2006 heeft de sociale recherche 28 onderzoeken afgehandeld. De onderzoeken werden verricht omdat er sprake zou zijn van verzwegen werkzaamheden, verzwegen gezamenlijke huishouding, verblijf buiten de gemeente en/of schending van de informatieplicht. Van de 28 onderzoeken hebben er 14 geleid tot aanpassing of beëindiging van de uitkering.

Hoogwaardig Handhaven

De gemeente Echt-Susteren heeft meegedaan aan het landelijk project Hoogwaardig Handhaven van het Ministerie van Sociale Zaken. In het kader van Hoogwaardige Handhaving wordt steeds meer aandacht besteed aan het voorkomen van fraude. Door cliënten vroegtijdig te informeren en de dienstverlening te verbeteren, kan bereikt worden dat cliënten regels beter na gaan leven. Hierdoor zal fraude minder voorkomen. Àls er sprake is van fraude, moet deze zo vroeg mogelijk worden opgespoord. De Sociale Recherche wordt daarom zo veel mogelijk ingeschakeld om fraude vroegtijdig op te sporen.

Inlichtingenbureau

De gegevens die cliënten opgeven worden grondig gecontroleerd. Bovendien zijn wij aangesloten bij het Landelijk Inlichtingenbureau. Dit bureau vergelijkt de gegevens van cliënten van alle afdelingen Sociale Zaken met informatie van onder andere de Belastingdienst, het UWV en de Informatie Beheer groep. Daarnaast is in de regio Zuidoost Nederland een koppeling gelegd tussen gegevens van cliënten en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Hierdoor krijgen gemeenten inzicht in bezittingen van cliënten zoals auto's, boten en caravans.