Gemeente Tilburg

21-3-2007
Tilburg gaat vervuilend vrachtverkeer weren
Luchtvervuiling uitlaatgassen voor meer dan 50% door vrachtwagens

Vanaf 1 juli 2007 mogen oude, vervuilende vrachtwagens niet meer in het gebied binnen de Tilburgse ringbanen komen. Dit gebied wordt dan een officiële milieuzone. Deze milieuzone is alleen voor vervuilend vrachtverkeer: Nieuwe vrachtauto's en dieselvrachtauto's met een roetfilter zijn wel welkom in de milieuzone. Met deze maatregel wil het gemeentebestuur de kwaliteit van de lucht in Tilburg verbeteren.

Wethouder Moorman (Milieu): Tilburgers willen schone lucht inademen. Vrachtverkeer en bussen veroorzaken meer dan de helft van de vervuiling door uitlaatgassen. Met deze maatregel beperken wij de uitstoot van stikstofdioxide en fijn stof, met name voor de mensen die langs de invalswegen naar de binnenstad wonen.
Verschillende gemeenten in Nederland gaan per 1 juli een milieuzone invoeren. Het ministerie van VROM ondersteunt dit onder andere publicitair met de campagne Een schonere lucht komt niet uit de hemel vallen.

Strenge normen
De maatregel vloeit voort uit het Luchtkwaliteitsplan dat in 2004 werd vastgesteld door de Tilburgse raad en waarmee 2,1 miljoen beschikbaar gesteld voor luchtmaatregelen. Dit plan schrijft een gefaseerde aanpak voor om de luchtkwaliteit in heel Tilburg in 2010 te laten voldoen aan de strenge Europese normen. Belangrijke maatregelen zijn de aanleg van de Noordwesttangent, waardoor veel vervuilend verkeer om Tilburg kan rijden in plaats van over de Ringbaan West, de doorstroming van het verkeer op de nieuwe cityring, en de inzet van schone stadsbussen en het omschakelen van zoveel mogelijk auto's op aardgas. Een andere maatregel is de invoering van de milieuzone. Deze milieuzone geldt in het hele gebied binnen de ringbanen omdat in dit gebied de meeste mensen last hebben van luchtvervuiling. In het gebied binnen de ringbanen staan zo'n 225 oude vrachtwagens geregistreerd (zogeheten Euro0 en Euro1-norm) die dit gebied nier meer in zouden mogen komen. De eigenaren van deze vrachtwagens krijgen tot 1 januari 2008 uitstel om een oplossing te zoeken voor hun bedrijf.

Samenwerking
Tilburg werkt tijdens de voorbereiding van de milieuzone samen met de andere grote Brabantse steden (Breda, 's-Hertogenbosch en Eindhoven). Belangrijk is namelijk dat zowel de inrichting (borden), handhaving en communicatie in alle steden hetzelfde is. Ook met de ministeries van VROM en V&W en het (lokale) bedrijfsleven wordt samengewerkt. Bij de voorbereiding van de milieuzone is met zoveel mogelijk betrokken ondernemers overleg gevoerd. Voor het monteren van roetfilters op vrachtauto's krijgen eigenaren een subsidie van de overheid. Op dit moment zijn nog niet voor alle vrachtauto's met motoren van Euro2 en Euro3 goedgekeurde roetfilters beschikbaar. Vanaf 1 juli zijn de meeste roetfilters beschikbaar. Vrachtautochauffeurs hebben dan nog vijf maanden de tijd een roetfilter aan te schaffen. Tot 1 december mogen zij dus tóch de milieuzone in.

Convenant
In 2006 hebben in Tilburg tien grote steden, het bedrijfsleven, brancheorganisaties van transportondernemers en het Rijk een convenant getekend om de luchtkwaliteit te verbeteren door middel van de invoering van milieuzones. In een milieuzone mogen alleen voertuigen rijden die voldoen aan bepaalde milieueisen. Deze toegangseisen zijn gelijk zodat een vrachtautochauffeur niet in elke stad met andere eisen te maken. Meer informatie hierover vindt u op www.milieuzones.nl.

Controle
Bijzondere opsporingsambtenaren (boa's), die nu ook verantwoordelijk zijn voor bijvoorbeeld het parkeren, controleren vanaf 1 juli vrachtauto's die de milieuzone in willen. Op termijn wordt deze taak overgenomen door camera's. Het is de bedoeling dat vrachtauto's die niet aan de milieueisen voldoen een boete krijgen van 100 euro. Het college moet overigens nog wel het nieuwe Verkeersbesluit vaststellen.