Gemeente Tilburg
21-3-2007
Tilburg gaat vervuilend vrachtverkeer weren
Luchtvervuiling uitlaatgassen voor meer dan 50% door vrachtwagens
Vanaf 1 juli 2007 mogen oude, vervuilende vrachtwagens niet meer in
het gebied binnen de Tilburgse ringbanen komen. Dit gebied wordt dan
een officiële milieuzone. Deze milieuzone is alleen voor vervuilend
vrachtverkeer: Nieuwe vrachtauto's en dieselvrachtauto's met een
roetfilter zijn wel welkom in de milieuzone. Met deze maatregel wil
het gemeentebestuur de kwaliteit van de lucht in Tilburg verbeteren.
Wethouder Moorman (Milieu): Tilburgers willen schone lucht inademen.
Vrachtverkeer en bussen veroorzaken meer dan de helft van de
vervuiling door uitlaatgassen. Met deze maatregel beperken wij de
uitstoot van stikstofdioxide en fijn stof, met name voor de mensen die
langs de invalswegen naar de binnenstad wonen.
Verschillende gemeenten in Nederland gaan per 1 juli een milieuzone
invoeren. Het ministerie van VROM ondersteunt dit onder andere
publicitair met de campagne Een schonere lucht komt niet uit de hemel
vallen.
Strenge normen
De maatregel vloeit voort uit het Luchtkwaliteitsplan dat in 2004 werd
vastgesteld door de Tilburgse raad en waarmee 2,1 miljoen beschikbaar
gesteld voor luchtmaatregelen. Dit plan schrijft een gefaseerde aanpak
voor om de luchtkwaliteit in heel Tilburg in 2010 te laten voldoen aan
de strenge Europese normen. Belangrijke maatregelen zijn de aanleg van
de Noordwesttangent, waardoor veel vervuilend verkeer om Tilburg kan
rijden in plaats van over de Ringbaan West, de doorstroming van het
verkeer op de nieuwe cityring, en de inzet van schone stadsbussen en
het omschakelen van zoveel mogelijk auto's op aardgas. Een andere
maatregel is de invoering van de milieuzone. Deze milieuzone geldt in
het hele gebied binnen de ringbanen omdat in dit gebied de meeste
mensen last hebben van luchtvervuiling. In het gebied binnen de
ringbanen staan zo'n 225 oude vrachtwagens geregistreerd (zogeheten
Euro0 en Euro1-norm) die dit gebied nier meer in zouden mogen komen.
De eigenaren van deze vrachtwagens krijgen tot 1 januari 2008 uitstel
om een oplossing te zoeken voor hun bedrijf.
Samenwerking
Tilburg werkt tijdens de voorbereiding van de milieuzone samen met de
andere grote Brabantse steden (Breda, 's-Hertogenbosch en Eindhoven).
Belangrijk is namelijk dat zowel de inrichting (borden), handhaving en
communicatie in alle steden hetzelfde is. Ook met de ministeries van
VROM en V&W en het (lokale) bedrijfsleven wordt samengewerkt. Bij de
voorbereiding van de milieuzone is met zoveel mogelijk betrokken
ondernemers overleg gevoerd. Voor het monteren van roetfilters op
vrachtauto's krijgen eigenaren een subsidie van de overheid. Op dit
moment zijn nog niet voor alle vrachtauto's met motoren van Euro2 en
Euro3 goedgekeurde roetfilters beschikbaar. Vanaf 1 juli zijn de
meeste roetfilters beschikbaar. Vrachtautochauffeurs hebben dan nog
vijf maanden de tijd een roetfilter aan te schaffen. Tot 1 december
mogen zij dus tóch de milieuzone in.
Convenant
In 2006 hebben in Tilburg tien grote steden, het bedrijfsleven,
brancheorganisaties van transportondernemers en het Rijk een convenant
getekend om de luchtkwaliteit te verbeteren door middel van de
invoering van milieuzones. In een milieuzone mogen alleen voertuigen
rijden die voldoen aan bepaalde milieueisen. Deze toegangseisen zijn
gelijk zodat een vrachtautochauffeur niet in elke stad met andere
eisen te maken. Meer informatie hierover vindt u op
www.milieuzones.nl.
Controle
Bijzondere opsporingsambtenaren (boa's), die nu ook verantwoordelijk
zijn voor bijvoorbeeld het parkeren, controleren vanaf 1 juli
vrachtauto's die de milieuzone in willen. Op termijn wordt deze taak
overgenomen door camera's. Het is de bedoeling dat vrachtauto's die
niet aan de milieueisen voldoen een boete krijgen van 100 euro. Het
college moet overigens nog wel het nieuwe Verkeersbesluit vaststellen.