Multiscope levert Belgische website metingen


'S-HERTOGENBOSCH, 20070320 -- Online marktonderzoeksbureau Multiscope levert haar kennis, methodiek en software voor website metingen aan het Belgische iVOX. Hierdoor komt voor Belgische organisaties binnenkort een online benchmark beschikbaar op het gebied van naamsbekendheid, bereik en waardering van websites. Multiscope voert sinds 1999 de metingen in Nederland uit onder de merknaam Visiscan. iVOX lanceert het product op de Belgische markt onder de naam NetObserver.

Intensieve samenwerking
Multiscope en iVOX werken al enkele jaren samen. Zo is iVOX de exclusieve vertegenwoordiger op de Belgische markt voor Socratos, de enterprise applicatie service voor online marktonderzoek. Ook werken beide partijen samen op het gebied van online panels. Gezamenlijk exploiteren zij het grootste Beneluxpanel dat exclusief voor marktonderzoekdoeleinden wordt ingezet. Multiscope heeft daarbij in Nederland de beschikking over 115.000 panelleden, iVOX in België over zo'n 80.000 panelleden.

Introductie omstreeks zomer 2007
Binnen de samenwerking voor website metingen neemt Multiscope de software, het server platform en de bereiksanalyses voor haar rekening. iVOX zorgt voor de panels, metingen voor naamsbekendheid en waardering en voert de regie bij de commerciële exploitatie van NetObserver. Op dit moment wordt de technische basis voor de website metingen in de Belgische markt gelegd en ook gesprekken met potentiële klanten gevoerd. Hierna worden de panels geactiveerd zodat de eerste testdata beschikbaar komen. Naar verwachting komen de eerste marktdata voor klanten beschikbaar voor of in de zomer van 2007.

Multiscope en iVOX zien goede mogelijkheden op de Belgische markt. Op dit moment zijn alleen de metingen van het CIM beschikbaar. Nadeel van deze methode is dat alleen data van aangesloten partijen wordt gemeten. Groot voordeel van de Visiscan en NetObserver methode is dat op basis van panelmetingen veel bredere uitspraken over de markt kunnen worden gedaan en ruimere mogelijkheden ontstaan voor een objectieve benchmark. "Beide methoden werken daarbij aanvullend en kunnen prima naast elkaar bestaan. Dat zien wij ook op de Nederlandse markt", aldus John Kivit, directeur van Multiscope. Carlo Klaasse, productmanager van Multiscope Visiscan vult aan: "de kennis van de lokale markt van iVOX is essentieel voor een succesvolle introductie. Onze wederzijdse kennis vult elkaar in dit geval ook perfect aan." Carlo Klaasse is vanuit Multiscope verantwoordelijk voor het NetObserver project.

Over Multiscope
Multiscope is een marktonderzoekbureau dat gespecialiseerd is in online onderzoek, online consumenten en b2b panels, kwantitatief marktonderzoek, website metingen en software voor online onderzoek. Het bedrijf exploiteert sinds 1999 Visiscan op de Nederlandse markt. Multiscope Visiscan is een online benchmark onderzoek voor Nederlandse websites. Het onderzoek brengt de naamsbekendheid, bereik en waardering van de top 1000 websites van Nederland in kaart. Klanten kunnen met de gehanteerde methodiek websites vergelijken volgens een onafhankelijke standaard. Multiscope Visiscan meet het bereik via een landelijk representatief panel en registreert van deze groep doorlopend het surfgedrag. Multiscope Visiscan meet eveneens naamsbekendheid en waardering op kwartaalbasis onder minimaal 10.000 respondenten uit haar online panel.

Over iVOX
iVOX werd in 2006 uitgeroepen als de nummer 1 in opiniepeilingen! iVOX is een online onderzoeksbureau wiens core business bestaat uit alle activiteiten aangaande het iVOX onderzoekspanel en de online research software Socratos. iVOX werd opgestart in september 2004 en biedt expertise en middelen aan om survey- en/of panelonderzoek uit te voeren via internet, digitale tv en SMS. Daarnaast verzorgt iVOX de integratie met de klassieke aanpak (per telefoon en op papier). iVOX is een veldwerkbureau dat zich heeft gespecialiseerd in het faciliteren van online veldwerk en adviesverlening inzake onderzoeks-methodologie.