Studenten introduceren nieuw reclamemiddel
20.03.2007 / 09:14 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Hogeschool inholland
Hogeschool inholland
http://www.inholland.nl
De taxi: hét vervoersmiddel op de weg van student naar businesspartner
Alkmaar - In één jaar transformeren van vrije student naar bevlogen
zakenman. Dat dit mogelijk is bewijzen twee enthousiaste studenten Small Business aan de
Hogeschool INHOLLAND. Samen stonden zij voor een praktische studieopdracht. Inmiddels is
de exploitatie van een uniek reclameconcept binnen Nederland in volle gang: reclame op
het dak van taxi's.
Hoewel er in bijna alle wereldsteden taxi's rondrijden met dakreclame is deze vorm van
adverteren nog niet doorgebroken in Nederland. Het concept is oorspronkelijk afkomstig
uit New York, maar recentelijk introduceerde het Duitse TAXi-AD de dakreclame ook in
Europa. Jochem Kieftenburg en Rob Stavenuiter kozen ervoor om deze dakreclame in
Nederland te introduceren. In het laatste studiejaar staan zij voor een dilemma: kiezen
zij voor de opzet van een fictief bedrijf òf steken zij energie in een echt
bedrijf? Jochem hoeft hier niet lang over na te denken: 'het trekt toch je eigen bedrijf
te starten.' Ook Rob is direct in voor het 'echte' werk. Samen ontwikkelen ze het bedrijf
SB Media, naar de studie Small Business.
SB Media is al snel het bijzondere reclameconcept op het spoor. Het tweetal richt zich
vanaf dat moment op de organisatie en de vormgeving van outdoor advertisement op taxi's.
Het tweetal van SB Media zocht contact en won het vertrouwen van TAXi-AD. In samenwerking
met hun Duitse collega's werkt SB Media hard om de unieke formule ook in Nederland op de
markt te brengen.
De taxi-dakreclame bestaat uit een lichtbak die leunt op dakdragers. De lichtbak wordt
gevuld met een poster, die gemakkelijk vervangbaar is. Rob: 'de grootste kracht van deze
reclamevorm is misschien wel de nauwkeurige leesbaarheid op ooghoogte'. Daarnaast
beschikt de dakreclame gericht over een enorm bereik. Outdoor advertisement op taxi's
wordt vaak gecombineerd met traditionele media. Denk hierbij bijvoorbeeld aan folders op
de achterbank. Als het aan SB Media en TAXi-AD ligt heeft het Nederlanse bedrijfsleven er
dan ook een bij advertentieplaats bij. Dakreclame is toepasbaar in alle steden en dorpen,
om te beginnen met 1 taxi.
In vijf verschillende steden in Nederland is SB Media inmiddels concreet actief in het
straatbeeld.
Inmiddels begint het er dus op te lijken dat deze praktische opdracht van Hogeschool
INHOLLAND is uitgegroeid tot een waar succes. Beginnersgeluk? SB Media is zeker van niet.
//// einde persbericht
////
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Jochem Kieftenburg, mede-eigenaar SB Media
v.o.f., Tel: 06-27125863, E-mail: jochem@sbmedia.nl of met Niels Pols, woorvoerder
Hogeschool INHOLLAND, m. 06-523 757 13