Fietsenregistratiesysteem
19 maart 2007
Vraag 1. Bent u ervan op de hoogte dat tijdens de FietsVAK op 28
januari 2007 het landelijk fietsregistratiesysteem is gepresenteerd?
Antwoord:
Ja. Op 28 januari jl. heeft de voorzitter van de Stichting Aanpak
Voertuigcriminaliteit de fietsenvakhandel geïnformeerd over de
ingebruikname van een landelijk registratiesysteem voor gestolen
fietsen in de loop van 2007. In de tweede helft van het jaar wordt een
publiekscampagne georganiseerd om het systeem, waarvoor de RDW al
enige tijd geleden een register beschikbaar stelde, onder de aandacht
van het publiek te brengen.
Vragen 2, 3 en 7. Is het waar dat in dit registratiesysteem alleen
gestolen fietsen die uitgerust zijn met chips (getagte fietsen),
worden opgenomen? Deelt u de mening dat deze beperking in strijd is
met de toezegging in uw brief van oktober 2005 1) en de antwoorden op
Kamervragen van 19 augustus 2005 2), dat ook gestolen niet-getagte
fietsen in het registratiesysteem zouden moeten worden opgenomen,
indien zij op een andere manier identificeerbaar zijn? Gaat u uw
belofte uit 2005 dat uniek identificeerbare fietsen met framenummer in
combinatie met merk of ingegraveerde postcode, huisnummer in
combinatie met merk meegenomen worden in het systeem, uitvoeren? Zo
ja, hoe?
Antwoord:
Neen. Het landelijk fietsregistratiesysteem is geschikt voor het
registreren van zowel getagte als niet getagte gestolen fietsen. Van
een beperking is geen sprake.
Voor opname in het registratiesysteem voor gestolen fietsen moet voor
een goede identificatie ten minste een aantal unieke kenmerken van een
gestolen fiets bekend zijn. Het register kan naast de getagte
fietsen ook de fietsen bevatten waarvan bij aangifte minimaal het
framenummer in combinatie met het merk kan worden opgegeven. Behalve
de merkbeschrijving en het framenummer bestaat de mogelijkheid om
andere (zichtbare) identificeerbare gegevens te registreren (bv
ingegraveerde postcode en huisnummer.)
Vragen 4, 5 en 6. Zit de anti-diefstalchip in het slot van nieuwe
fietsen? Welk deel van de fiets wordt bij diefstal het eerst gesloopt?
Valt de politie dan terug op het framenummer van de fiets voor
herkenning?
Antwoord:
De meeste merkfietsen worden af fabriek voorzien van sloten met tag.
Het slot wordt in de meeste gevallen als eerste gesloopt bij
fietsdiefstal. In vrijwel alle gevallen wordt de fiets daarbij
herkenbaar en blijvend beschadigd. Bij opsporing moet dan worden
teruggevallen op de overige identificerende kenmerken, zoals
framenummer en fietsmerk.
Er zijn reeds enige tijd fietsen op de markt waarbij de tag niet
langer in het slot maar onzichtbaar en onbereikbaar binnen het
framemateriaal is geplaatst.
Vragen 8 en 9. Is het politieaangiftesysteem al automatisch gekoppeld
aan het landelijke fietsendiefstalregister? Zo neen, wanneer zal dit
bij de korpsen gereed zijn? Wat gaat u doen om dit proces te
versnellen? Als het nog niet gereed is, waarom is de eerder door u
genoemde planning van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het
Concern Informatiemanagement Politie (CIP), die er op gericht was dat
de aanpassingen op deze bedrijfsprocessensystemen in de eerste helft
van 2005 gereed zouden zijn, niet gehaald?
Antwoord :
Ja, de nieuwste versie van het aangiftesysteem van de politie is
conform planning voorzien van een automatische koppeling met het
landelijke register van gestolen fietsen. Het merendeel van de korpsen
maakt intussen gebruik van deze versie. Voor de overige korpsen staat
een implementatie dit jaar gepland. Die korpsen zullen dit veelal
laten samenvallen met de implementatie van één Basis Voorziening
Handhaving, die tot doel heeft dat alle 26 korpsen één
informatiesysteem hanteren.
De portefeuillehouder in de Raad van Hoofdcommissarissen heeft alle
korpsleidingen verzocht om in hun korps de automatische koppeling van
het bedrijfsprocessensysteem met het register van de RDW in gebruik te
nemen. Hierbij worden de korpsen technisch ondersteund door de
Voorziening tot Samenwerking Politie Nederland. Het merendeel van de
korpsen is thans bezig met de implementatie van de koppeling.
Conform planning werd de oorspronkelijke applicatie in de eerste helft
van 2005 opgeleverd. Daarmee konden aangiften van getagte fietsen in
het register worden opgenomen. Bij de leden van het Platform Aanpak
Fietsendiefstal bleek achteraf behoefte aan een applicatie waarmee
álle (deugdelijke) aangiften van fietsendiefstal naar het RDW-register
doorgevoerd konden worden. Mij is toen geadviseerd om de applicatie zo
aan te laten passen dat ook op andere wijze uniek identificeerbare
fietsen bij aangifte kunnen worden ingevoerd. Dat is nu het geval.
Vragen 10 en 11. Kent u klachten van politieagenten dat bij nieuwe
fietsen het framenummer in de vorm van een sticker op de fiets is
bevestigd en door dieven eenvoudig is te verwijderen? Weet u dat het
framenummer vroeger werd gegraveerd en dus niet zonder blijvende
schade was te verwijderen?
Antwoord :
Alle unieke kenmerken van de fiets (tag, framenummer gegraveerd en op
sticker) zijn voor zover mij bekend niet te verwijderen zonder
herkenbare sporen van diefstal achter te laten. Het verwijderen
van framenummersticker gaat in vrijwel alle gevallen gepaard met een
onherstelbare beschadiging aan de laklaag op de plaats waar de sticker
is aangebracht. De betreffende fiets is daardoor herkenbaar als een
van diefstal afkomstige fiets.
Vraag 12. Bent u bereid het graveren van een uniek framenummer te
verplichten voor elke fiets, zoals in Denemarken? Bent u bereid de
branche te vragen een alternatief te zoeken voor de chip in het slot
om te voorkomen dat de sloten van de gestolen fietsen wel
teruggevonden worden maar de fiets niet?
Antwoord :
Volgens mijn informatie zijn niet alle materialen waarvan fietsen
gemaakt worden even geschikt om, zonder kwaliteitsverlies, in te
graveren. Om die reden hebben de fietsfabrikanten alternatieven
ontwikkeld om de fiets van een uniek framenummer te voorzien.
Een Nederlandse fietsfabrikant heeft inmiddels in bepaalde series
fietsen de tag niet langer in het slot maar onbereikbaar en
onzichtbaar elders in het frame aangebracht. Verder heeft mijn
ministerie in het kader van het EZ programma Maatschappelijke Sectoren
en ICT een prijsvraag uitgeschreven om het bedrijfsleven uit te dagen
nieuwe oplossingen te vinden om gestolen waar te identificeren of om
bestaande oplossingen een bredere verspreiding te geven. In het
prijsvraagbestek is expliciet aangegeven dat het ook gaat om
oplossingen die bijdragen aan het tegengaan van fietsendiefstal.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties