Ingezonden persbericht
Assen, 20 maart 2007
Persbericht 'Kick Off' TT Circuit Assen - seizoen 2007
Tt circuit assen bouwt door aan veiligheid, service en toekomst
asfalt plateaus voor mÉÉr veiligheid en extra publieksservice
Na afloop van de 76e A-Style TT Assen in 2006 heeft de Grand Prix Safety Commission van de MotoGP, waarin ondermeer FIM Safety Officer Claude Danis en MotoGP-coureurs Valentino Rossi, Loris Capirossi en Kenny Roberts jr. zitting hebben, bij de TT-organisatie het verzoek neergelegd om asfalt uitloopzones aan te leggen op bepaalde punten van het TT Circuit Assen. De in 2006 al in gebruik zijnde asfalt uitloopzones bij de Haarbocht en de Ruskenhoek hebben tijdens de TT en in heel seizoen 2006 in de praktijk hun waarde namelijk volop bewezen. Denk maar eens terug aan de mislukte uitrem poging van Colin Edwards in de voorlaatste ronde van de MotoGP-race in 2006. Hij schoot toen rechtdoor het asfaltplateau bij de Ruskenhoek op, waarna hij via de 'ventweg' zijn race kon vervolgen en de strijd tegen Nicky Hayden weer tot aan de laatste meters van de MotoGP-race kon oppakken. Eerder was dat asfaltplateau bij de Ruskenhoek een grindbak. Als het nieuwe asfaltplateau nog grindbak was geweest, was de MotoGP-race van de afgelopen TT al twee ronden eerder beslist geweest en waren de TT-fans van de zinderende ontknoping in de allerlaatste Geert Timmer-bocht verstoken gebleven.
Nog vóór de opening van wegraceseizoen 2007 worden er op een vijftal locaties rond het TT Circuit Assen extra asfalt plateaus aangelegd, te weten in de Noordlus bij de Haarbocht, Madijk en Ossebroeken, bij het uitkomen van de Strubbenbocht, bij het uitkomen van De Bult, Meeuwenmeer en de Ramshoek, de bocht waar 7-voudig wereldkampioen Valentino Rossi in 2006 tijdens de eerste vrije training van zijn machine schoof en vele malen in de grindbak 'rondstuiterde', met een lelijke hand en voetblessure tot gevolg.
De asfaltstroken zijn in de afgelopen weken inmiddels gerealiseerd en momenteel is men aan de afwerking van de bouwwerkzaamheden bezig, zodat de eerste ONK-races op 2e Paasdag zonder problemen in de nieuwe situatie kunnen worden verreden.
De grindbak bij de bocht Meeuwenmeer is voor een groot gedeelte vervangen door een 20 meter brede asfaltstrook met daarachter nog een kleine grindbak. Daarnaast wordt een 20 meter brede strook asfalt aangelegd direct achter de kerbstones en de kunstgras strook in de Ramshoek. Een onschuldige schuiver leidde op deze plaatsen namelijk soms tot totaal beschadigde motoren. Beide bochten, waar snelheden boven en tegen de 200 km worden behaald, staan bekend om hoog door de lucht stuiterende motoren bij een crash.
In de nieuwe Noordlus omzoomt een asfaltstrook van 20 meter de eerste twee bochten (Haarbocht en Madijk) waarna de asfaltzone terugloopt tot 10 meter. Bij het uitkomen van de Strubben en De Bult is een strook van 10 meter aangelegd.
Verwacht wordt dat op deze manier van koers afgeraakte coureurs makkelijker kunnen corrigeren, waardoor het aantal valpartijen afneemt. Daarnaast zullen motoren (en coureurs) die reeds op het raceasfalt onderuit zijn gegaan over het asfalt van de uitloopzone door blijven glijden en hier snelheid verliezen alvorens ze in het grind komen. Het stuiteren van motoren en coureurs behoort hiermee tot het verleden. In alle aangepaste bochten blijft de volgorde (vanaf het racecircuit gezien) race-asfalt, kerbstones, kunstgras, afwateringsgoot, asfalt en grind.
Daarnaast is op verzoek van de GP-rijders op een aantal plaatsen langs de baan een uitbreiding van de hoeveelheid kerbstones uitgevoerd, terwijl er naast het vorig jaar nieuw gesitueerde Medisch Centrum een heli landingsplaats wordt gerealiseerd. Tot slot wordt er een vangrail aan de linkerzijde van de baan tussen Stekkenwal en Hoge Heide geplaatst om een extra serviceroad te realiseren aan de buitenzijde van de Zuidlus.
Extra publieksservice
De grindbakken rond de Strubben bocht in de nieuwe Noordlus worden 1 meter afgegraven. Met het verminderen van de hellingshoek van de grindbakken rondom de Strubben, wordt het zicht dat de racefans vanaf de tribunes in de Noordlus (Strubben-, TT World- en Ossebroeken-tribunes), de Haarbochttribune en de taluds op de Strubbenbocht hebben een stuk verbeterd ten opzichte van de oude situatie, toen de racemotoren en auto's soms aan het oog onttrokken door de schuin oplopende grindbakken en vangrail.
Een ander stukje extra service voor het publiek is de realisatie van de bouw van de uit beton opgetrokken Strubbentribune (met kunststof kuipzitjes), waaronder ook nieuwe toiletgroepen zullen worden gebouwd. De nieuwe Strubben tribune zal tijdens de 77e A-Style TT Assen in gebruik genomen worden. Tijdens de komende TT zullen de drie TT World tribunes nog tijdelijk ingehuurde stalen tribunes met kuipzitjes worden. Direct na de TT-races op 30 juni wordt er gestart met de bouw van de betonnen constructies voor de nieuwe TT World tribunes, die net als de nieuwe Strubbentribune worden voorzien van kunststof kuipzitjes.
Nieuw is de Ossebroeken tribune, die ieder jaar voor de TT-races zal worden ingehuurd. Door het plaatsen van deze extra stalen tribune met kuipzitjes, verschuift het invalidenplatform in de richting van de Strubbenbocht en wordt het staantalud van de Ossebroeken uitgebreid langs de Veenslang, waarmee de capaciteit staanplaatsen gehandhaafd blijft.
In de komende periode zullen ook de eerste grondwerkzaamheden starten voor de bouw van het prestigieuze project TT World. De eerste paal voor de TT Hall zal nog vóór de TT de grond in gaan, waarna het TT Hotel & TT Museum en vervolgens met de bouw van het Restaurant, Bowling- en Gaminghal.
****************
Ingezonden persbericht