BOVAG

20-03-2007
NDA spoort dealers aan tot scenariodenken

De Nederlandse Dealer Associatie (NDA) presenteerde tijdens de vandaag in Utrecht gehouden NDA Dealerdag een aantal ontwikkelingen behorende bij verschillende scenarios van de toekomst. Als merkdealers strategische beslissingen moeten nemen, vindt de NDA het belangrijk om toekomstige verwachtingen goed op een rij te hebben. De NDA spoort dealers hiermee aan om een eigen visie over de nabije toekomst te vormen.

Onder het motto Waar moet het dealerbedrijf in 2015 op ingespeeld zijn? presenteerden Martin Huisman en Hans Bresser, respectievelijk secretaris en hoofd ledenservice van de NDA, een zestal ontwikkelingen die bepalend zijn voor het beleid van het dealerbedrijf in 2015.

Allereerst gaf de NDA een analyse van historische en huidige ontwikkelingen. De trend die hieruit volgt is een stevig fundament om lijnen naar de toekomst door te trekken, en daarop als dealer je strategie te baseren. De NDA doet die analyse in het belang van haar leden als brancheorganisatie ook al heel lang. ,Er zijn echter altijd factoren en ontwikkelingen die zon trendontwikkeling kunnen verstoren. Hoe deze mogelijk trendverstorende ontwikkelingen uitpakken is subjectief, daarover kan men van mening verschillen. De NDA start daarom met scenariodenken, waarbij er bij de verschillende meningen ook verschillende ontwikkelingen horen. Het zou niet gezond zijn als iedere dealer de toekomst hetzelfde zou interpreteren, wij zijn er om de kaders aan te geven.

Om dit te verduidelijken toonden Huisman en Bresser verschillende opties binnen zes belangrijke factoren. De eerste twee factoren liggen buiten het bedrijf. De opvolger voor de Monti-regeling per 2010 heeft zeker invloed op de (contractuele) relatie met de fabrikant. Het groeiende milieubewustzijn en bijhorende (fiscale) regelgeving raakt zeker ook het autobedrijf; duurzame mobiliteit wordt dus een belangrijke factor. De andere vier betreffen de hoofdactiviteiten van het dealerbedrijf. Hoe specialistisch blijft de werkplaats? Hoe ontwikkelt zich de merkemotie bij verkoop nieuw? Hoe ziet de verkoop van gebruikte autos er voor de dealer uit? En tot slot: hoe sterk is marktpositie van het dealerkanaal bij de onderdelenverkoop?

De bezoekers van de NDA Dealerdag bepaalden met stemkastjes hun keuze uit de gepresenteerde alternatieven. Daaruit kwam hét toekomstscenario, althans zoals de aanwezigen dat vandaag zagen. Op www.dealerplaza.nl kunnen alle merkdealers hun eigen scenario bouwen. De NDA reikt de dealers hiermee de helpende hand door trends te tonen, zodat de dealer na het maken van zijn scenario hier in zijn strategische keuzes rekening mee kan houden. Dit voorjaar organiseert de NDA themabijeenkomsten waarin geïnteresseerde dealers op meer detail bijgepraat worden hoe zij hier verder mee aan de slag kunnen. Bron: BOVAG persbericht
Datum: 20-03-2007