20-03-2007
NDA spoort dealers aan tot scenariodenken
De Nederlandse Dealer Associatie (NDA) presenteerde tijdens de vandaag
in Utrecht gehouden NDA Dealerdag een aantal ontwikkelingen behorende
bij verschillende scenarios van de toekomst. Als merkdealers
strategische beslissingen moeten nemen, vindt de NDA het belangrijk om
toekomstige verwachtingen goed op een rij te hebben. De NDA spoort
dealers hiermee aan om een eigen visie over de nabije toekomst te
vormen.
Onder het motto Waar moet het dealerbedrijf in 2015 op ingespeeld
zijn? presenteerden Martin Huisman en Hans Bresser, respectievelijk
secretaris en hoofd ledenservice van de NDA, een zestal ontwikkelingen
die bepalend zijn voor het beleid van het dealerbedrijf in 2015.
Allereerst gaf de NDA een analyse van historische en huidige
ontwikkelingen. De trend die hieruit volgt is een stevig fundament om
lijnen naar de toekomst door te trekken, en daarop als dealer je
strategie te baseren. De NDA doet die analyse in het belang van haar
leden als brancheorganisatie ook al heel lang. ,Er zijn echter altijd
factoren en ontwikkelingen die zon trendontwikkeling kunnen verstoren.
Hoe deze mogelijk trendverstorende ontwikkelingen uitpakken is
subjectief, daarover kan men van mening verschillen. De NDA start
daarom met scenariodenken, waarbij er bij de verschillende meningen
ook verschillende ontwikkelingen horen. Het zou niet gezond zijn als
iedere dealer de toekomst hetzelfde zou interpreteren, wij zijn er om
de kaders aan te geven.
Om dit te verduidelijken toonden Huisman en Bresser verschillende
opties binnen zes belangrijke factoren. De eerste twee factoren liggen
buiten het bedrijf. De opvolger voor de Monti-regeling per 2010 heeft
zeker invloed op de (contractuele) relatie met de fabrikant. Het
groeiende milieubewustzijn en bijhorende (fiscale) regelgeving raakt
zeker ook het autobedrijf; duurzame mobiliteit wordt dus een
belangrijke factor. De andere vier betreffen de hoofdactiviteiten van
het dealerbedrijf. Hoe specialistisch blijft de werkplaats? Hoe
ontwikkelt zich de merkemotie bij verkoop nieuw? Hoe ziet de verkoop
van gebruikte autos er voor de dealer uit? En tot slot: hoe sterk is
marktpositie van het dealerkanaal bij de onderdelenverkoop?
De bezoekers van de NDA Dealerdag bepaalden met stemkastjes hun keuze
uit de gepresenteerde alternatieven. Daaruit kwam hét
toekomstscenario, althans zoals de aanwezigen dat vandaag zagen. Op
www.dealerplaza.nl kunnen alle merkdealers hun eigen scenario bouwen.
De NDA reikt de dealers hiermee de helpende hand door trends te tonen,
zodat de dealer na het maken van zijn scenario hier in zijn
strategische keuzes rekening mee kan houden. Dit voorjaar organiseert
de NDA themabijeenkomsten waarin geïnteresseerde dealers op meer
detail bijgepraat worden hoe zij hier verder mee aan de slag kunnen.
Bron: BOVAG persbericht
Datum: 20-03-2007
BOVAG