___________________
Persbericht © GAIA
20 maart 2007
GAIA beloont Colruyt met Good Egg Award
Internationale prijs voor beter welzijn legkippen
Vandaag reikten GAIA en haar Britse zusterorganisatie CIWF
(Compassion In World Farming) de `Good Egg Awards' uit, de eerste
van wat een jaarlijks event moet worden. Met deze awards willen de
dierenrechtenorganisaties de Europese bedrijven (o.a.
grootwarenhuizen) in de kijker zetten die belangrijke inspanningen
leveren voor het welzijn van legkippen. Bijvoorbeeld geen
kooi-eieren meer verkopen, waarmee ze een voorsprong nemen op de
Europese richtlijn die gewone legbatterijen verbiedt vanaf 2012.
Voor België kwam Colruyt een award in ontvangst nemen. Onder de
winnaars waren ook: Starbucks, Jumbo Supermarkten (Nederland), REWE
Group (Oostenrijk), Biocoop (Frankrijk), Recheis (Duitsland) en
Sainsbury (Verenigd Koninkrijk).
Colruyt verkoopt sinds juli 2006 enkel eieren van scharrelkippen
met vrije uitloop en overdekte buitenloop. Jaarlijks verkoopt de
warenhuisketen 80 miljoen eieren die gelegd worden door naar
schatting 296 000 scharrelkippen (vrije uitloop en overdekte
buitenloop).
GAIA-directeur Ann De Greef overhandigt de Good Egg Award
aan Tony De Bock, verantwoordelijke van Bioplanet (Colruyt)
De warenhuizen die kooi-eieren bannen uit hun winkelrekken geven
een sterk signaal aan de legkippensector door resoluut te kiezen
tégen de klassieke legbatterij, maar ook tégen de `verrijkte kooi',
systemen waarin legkippen het ergst lijden.
Bovendien bewijzen Europese consumentenpeilingen dat legkippen een
van de dieren zijn waar consumenten het meest om bezorgd zijn. "De
warenhuizen die goed inspelen op de bezorgdheid van de consument
voor het dierenwelzijn geven het goede voorbeeld. Dat verdient een
beloning", zegt GAIA-directeur Ann De Greef.
Jan Prinsen (verantwoordelijke aankoop eieren Colruyt) : "We zijn
blij dat we deze stap hebben gezet. Het geeft een goed gevoel aan
zowel onze klanten als onszelf omdat we vaststellen dat onze
verkoop stijgt."
De Good Egg Award is een glazen kunstwerk waarin een ei werd
gelaserd.
Dr. Andrea Gavinelli, plaatsvervangend hoofd van de eenheid
Dierenwelzijn en Voedsel, DG Gezondheid en Consumentenbescherming
Europese Commissie, gaf tijdens de uitreiking toelichting over het
EU-standpunt over legkippen, met de nadruk op dierenwelzijn en
consumentenbelang.
Naast Colruyt verkopen ook Makro, Delhaize en Lidl in België geen
kooi-eieren meer. Voorwaarde om de prijs te kunnen ontvangen, was
aanwezig te zijn op de uitreiking.
> Meer over onze campagne voor het welzijn van legkippen
GAIA