Gemeente Utrecht


Datum: 19-03-'07 | |
|                                                                      |
|Een schonere lucht komt niet uit de hemel vallen                      |
|Utrecht stelt milieuzone in voor vrachtauto's                         |
|                                                                      |
|Per 1 juli 2007 krijgt Utrecht een milieuzone voor vrachtauto's in de |
|binnenstad en rond de Jaarbeurs. De instelling van een milieuzone voor|
|vrachtwagens is één van de maatregelen uit het Actieplan              |
|Luchtkwaliteit Utrecht. Alleen vrachtwagens die aan bepaalde          |
|milieueisen voldoen mogen het gebied nog in. Op deze manier wordt de  |
|luchtkwaliteit en dus de gezondheidssituatie op knelpuntlocaties in de|
|binnenstad en op de routes daar naar toe aanzienlijk verbeterd. Vanuit|
|het principe "de vervuiler betaalt" komen de kosten voor aanpassing   |
|van het wagenpark voor rekening van het bedrijfsleven.  Via           |
|camerabewaking wordt de naleving  van de milieuzone automatisch       |
|gecontroleerd. De gemeente trekt                                      |
|E 1,2 miljoen uit om de kosten hiervan gedurende 5 jaar te dekken.    |
|Vrachtauto's leveren, gemeten per voertuig, een grote bijdrage aan de |
|luchtkwaliteitsproblematiek. Maatregelen gericht op vrachtauto's      |
|kunnen daarom op wegen met veel vrachtverkeer, zoals invalswegen naar |
|de binnenstad, relatief veel bijdragen aan verbetering van de         |
|luchtkwaliteit. Vanaf 1 juli 2007 worden alleen nog vrachtauto's      |
|toegelaten met minimaal een Euro2- of Euro3-motor, die bovendien      |
|moeten zijn uitgerust met een roetfilter. Uitgezonderd zijn  een      |
|aantal categorieën "bijzondere voertuigen" (bijvoorbeeld kraanwagens, |
|betonmolens, brandweerwagens en kolkenzuigers). Hetzelfde geldt voor  |
|Euro2- / Euro3-voertuigen waarvoor de komende 5 maanden nog geen      |
|gecertificeerd roetfilter beschikbaar is.                             |
|                                                                      |
|Vanaf 1 januari 2010 worden de maatregelen aangescherpt. Dan worden   |
|alleen nog vrachtwagens toegelaten met minimaal een Euro4-motor ( met |
|tot 1 juli 2013 een ontheffing voor voertuigen met een Euro3-motor,   |
|mits jonger dan 8 jaar en uitgerust met roetfilter).                  |
|                                                                      |
|Voor de omvang van de zone zijn verschillende opties bekeken. Hierbij |
|is een afweging gemaakt tussen gezondheidseffect, kosten voor het     |
|bedrijfsleven, kosten voor de gemeente en draagvlak bij het           |
|bedrijfsleven. Gekozen is voor een zone die de gehele binnenstad      |
|omvat, het kwadrant van wegen om de Jaarbeurs en het Westplein en de  |
|Daalsetunnel als verbinding tussen beide gebieden. Het                |
|gezondheidseffect van deze zone is groot. Dit effect beperkt zich niet|
|tot de milieuzone zelf, maar straalt ook sterk uit naar buiten.       |
|Immers: de vrachtwagens in de binnenstad komen van buiten de          |
|milieuzone, vaak zelfs van buiten Utrecht.                            |
|                                                                      |
|De invoering van de milieuzone vraagt om aanpassing van vrijwel alle  |
|6500 vrachtwagens, die regulier - dat wil zeggen minstens eenmaal per |
|week-  het gebied binnen de milieuzone bezoeken. Voor incidentele     |
|bezoekers komt er een dagontheffingsregeling. Als bijdrage in de      |
|kosten voor aanpassing van de vrachtwagens zijn verschillende         |
|rijkssubsidies beschikbaar.                                           |
|                                                                      |
|Milieuwethouder Tymon de Weger gaat uit van een soepele invoering per |
|1 juli van de milieuzone voor vrachtwagens in Utrecht. "In Utrecht    |
|hebben we in onderling overleg de omvang van de milieuzone bepaald.   |
|Voor het bedrijfsleven is van belang dat er een duidelijke relatie    |
|bestaat tussen de omvang van de zone en de op te lossen knelpunten op |
|het gebied van luchtkwaliteit. Wij houden ons in Utrecht aan          |
|landelijke afspraken, die daaromtrent gemaakt zijn."                  |
|                                                                      |
|Op dit moment overlegt Utrecht met andere betrokken partijen over     |
|maatregelen gericht op bestelauto's. Ook houdt de stad de mogelijkheid|
|open om bij nieuwe, landelijke luchtkwaliteitnormen en bij het        |
|wegwerken van hardnekkige luchtkwaliteitsproblemen de milieuzone te   |
|vergroten en/of de normering voor vrachtwagens strenger te maken.     |
|                                                                      |
|De komende maanden zal een informatiecampagne worden gehouden om het  |
|bedrijfsleven te informeren over de Utrechtse milieuzone.             |
|Noot voor de media                                                    |
|Voor meer informatie kunt u contact opnemen met bestuurscommunicatie, |
|Gerard Derksen, 030- 286 11 68                                        |

---- --


[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/20/E280-utrecht-stelt-milieuzone-in-voor-vrachtautos-.html" title="Utrecht stelt milieuzone in voor vrachtauto's "]