Eneco
ENECO start met Prepaid energie via slimme meter
Rotterdam, 20 maart 2007 - Vanaf deze maand
kan de eerste groep ENECO-klanten die een slimme energiemeter in huis
hebben, kiezen voor een prepaid betaalsysteem. Dit zogenoemde Telmi
EnergieTegoed werkt zoals een prepaid telefoonabonnement: je koopt
eerst een tegoed en krijgt vervolgens voor dat geld energie geleverd.
Het werkt zowel voor gas als voor elektriciteit. Gebruikers krijgen
een waarschuwing per sms of email als het tegoed te laag wordt en
kunnen dan 24 uur per dag per telefoon of via internet hun tegoed
opwaarderen.
Onverwacht hoge jaarafrekeningen voor energie behoren met dit systeem
tot het verleden, omdat de klant voortdurend zicht heeft op zijn
energieverbruik en -kosten. Proeven die ENECO de afgelopen jaren heeft
gehouden met prepaidmeters, die werden opgeladen via een betaalkaart,
hebben laten zien dat veel klanten voor het gebruik van vooruitbetalen
zijn. Daarnaast werd duidelijk dat huishoudens zo spaarzamer omgaan
met stroom en gas. ENECO gaat Telmi EnergieTegoed stapsgewijs
introduceren: eerst bij de deelnemers aan de proeven die ENECO met
prepaid kaartmeters in Rotterdam hield en later worden ook andere
klanten benaderd om mee te doen aan het prepaid systeem. Klanten die
geïnteresseerd zijn in Telmi EnergieTegoed, kunnen zich alvast
aanmelden voor de gratis nieuwsbrief op www.eneco.nl/telmi.
Slimme meter
Voor het prepaidsysteem Telmi EnergieTegoed heeft de gebruiker twee
slimme meters nodig: één voor gas en één voor elektriciteit. Op dit
moment heeft ENECO 7.000 slimme meters in bedrijf. ENECO Energie wil
dit jaar al 50.000 woningen voorzien van nieuwe meters. Deze woningen
worden geselecteerd door ENECO Energie. Klanten kunnen nog geen slimme
meters aanvragen.
Vanaf 1 januari 2008 moeten binnen 6 jaar alle Nederlandse huishoudens
worden voorzien van slimme meters die toepassingen als prepaid
mogelijk maken. ENECO moet dan 3,6 miljoen slimme meters geplaatst
hebben.
Het doel van de overgang naar slimme meters is dat de energiebedrijven
met actuele meterstanden kunnen werken en dat de klant aangespoord
wordt om zuiniger met energie om te gaan.