Eneco


ENECO start met Prepaid energie via slimme meter

Rotterdam, 20 maart 2007 - Vanaf deze maand kan de eerste groep ENECO-klanten die een slimme energiemeter in huis hebben, kiezen voor een prepaid betaalsysteem. Dit zogenoemde Telmi EnergieTegoed werkt zoals een prepaid telefoonabonnement: je koopt eerst een tegoed en krijgt vervolgens voor dat geld energie geleverd. Het werkt zowel voor gas als voor elektriciteit. Gebruikers krijgen een waarschuwing per sms of email als het tegoed te laag wordt en kunnen dan 24 uur per dag per telefoon of via internet hun tegoed opwaarderen.

Onverwacht hoge jaarafrekeningen voor energie behoren met dit systeem tot het verleden, omdat de klant voortdurend zicht heeft op zijn energieverbruik en -kosten. Proeven die ENECO de afgelopen jaren heeft gehouden met prepaidmeters, die werden opgeladen via een betaalkaart, hebben laten zien dat veel klanten voor het gebruik van vooruitbetalen zijn. Daarnaast werd duidelijk dat huishoudens zo spaarzamer omgaan met stroom en gas. ENECO gaat Telmi EnergieTegoed stapsgewijs introduceren: eerst bij de deelnemers aan de proeven die ENECO met prepaid kaartmeters in Rotterdam hield en later worden ook andere klanten benaderd om mee te doen aan het prepaid systeem. Klanten die geïnteresseerd zijn in Telmi EnergieTegoed, kunnen zich alvast aanmelden voor de gratis nieuwsbrief op www.eneco.nl/telmi.

Slimme meter
Voor het prepaidsysteem Telmi EnergieTegoed heeft de gebruiker twee slimme meters nodig: één voor gas en één voor elektriciteit. Op dit moment heeft ENECO 7.000 slimme meters in bedrijf. ENECO Energie wil dit jaar al 50.000 woningen voorzien van nieuwe meters. Deze woningen worden geselecteerd door ENECO Energie. Klanten kunnen nog geen slimme meters aanvragen.
Vanaf 1 januari 2008 moeten binnen 6 jaar alle Nederlandse huishoudens worden voorzien van slimme meters die toepassingen als prepaid mogelijk maken. ENECO moet dan 3,6 miljoen slimme meters geplaatst hebben.
Het doel van de overgang naar slimme meters is dat de energiebedrijven met actuele meterstanden kunnen werken en dat de klant aangespoord wordt om zuiniger met energie om te gaan.