Uitkomst meldpunt Oneerlijke Handelspraktijken
20 maart 2007
Lokkertjes blijken grootste misleiding
Veel van wat consumenten ervaren als een oneerlijke handelspraktijk is
straks, als de Wet op de Oneerlijke Handelspraktijken in werking
treedt, verboden. Dat blijkt uit de uitkomsten van het online meldpunt
`Oneerlijke handelspraktijken' dat door bijna 600 consumenten is
bezocht. Met name de scherpgeprijsde aanbiedingen (zogenaamde
lokkertjes) die niet verkrijgbaar zijn, zijn consumenten een doorn in
het oog.
In de maand februari 2007 hebben 580 consumenten ruim 1500 in hun ogen
oneerlijke handelspraktijken gemeld op de website van de
Consumentenbond. Absolute topper (13%) zijn de lokkertjes die niet te
krijgen zijn bij het bezoek aan de winkel of problemen met deze
lokkertjes (de ondernemer weigert bijvoorbeeld het product binnen een
redelijke termijn te leveren). Als tweede wordt veelvuldig genoemd
`gratis' producten waarvoor uiteindelijk toch betaald moet worden (7%)
en als derde misleiding over de beschikbaarheid van een product (6%).
De uitkomsten van het meldpunt geven de Consumentenbond aanleiding om
de Tweede Kamer op te roepen het wetsvoorstel Oneerlijke
Handelspraktijken voortvarend te behandelen. De nieuwe wet biedt
consumenten in meerdere opzichten betere bescherming. De bond wil
echter ook het belang benadrukken van effectief toezicht op handhaving
van deze wet. De Consumentenautoriteit, beoogd toezichthouder, moet
met zo sterk mogelijke bevoegdheden worden uitgerust om deze taak uit
te kunnen oefenen.
De Consumentenbond wil daarnaast op twee andere belangrijke
aandachtspunten wijzen. Het moet voor consumenten voldoende duidelijk
zijn welke rechten zij hebben. Kan een contract worden ontbonden,
omdat er sprake is geweest van een oneerlijke handelspraktijk? Ook
moet de bescherming van consumenten bij misleidende reclame in geen
geval minder worden dan nu het geval is.
De ervaringen van consumenten over oneerlijke handelspraktijken, zoals
zij die hebben achtergelaten bij het meldpunt, zijn ook toegestuurd
aan de Consumentenautoriteit. Met behulp van deze informatie kan de
toezichthouder zich voorbereiden op haar toekomstige taak en daarbij
de juiste prioriteiten stellen.
Consumentenbond