Nationale Ombudsman
Den Haag, 20 maart 2007
Jaarverslag 2006: Een kwart meer klachten bij de Nationale ombudsman
Het aantal klachten dat de Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer,
in 2006 over de overheid heeft ontvangen, is ongekend gestegen.
Hieruit blijkt dat de overheid de burger uit het oog dreigt te
verliezen, aldus Brenninkmeijer. Er zijn 14.607 klachten per brief of
via internet ingediend, bijna een kwart meer dan in 2005. Dit schrijft
de ombudsman in zijn jaarverslag over 2006 'Regel is regel' is niet
genoeg, dat hij vandaag heeft overhandigd aan de Voorzitter van de
Tweede Kamer.
Naast de ruim 14.000 schriftelijke klachten is ook bijna 27.000 keer
telefonisch een vraag voorgelegd aan de ombudsman. De toename in
klachten en vragen heeft vooral te maken met de grote
stelselwijzigingen, zoals de overgang van de huursubsidie naar
huurtoeslag, de invoering van de zorgtoeslag en de uitvoering van de
Ziektewet.
Meeste klachten over de Belastingdienst
De Nationale ombudsman kreeg in 2006 3.323 klachten over de
Belastingdienst (2005: 1.330). Voor het eerst sinds vijftien jaar
neemt de Belastingdienst daarmee de eerste plaats in bij de Nationale
ombudsman. Van deze klachten hadden er 1.668 betrekking op de huur- en
zorgtoeslag. Over het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen
(UWV) kwamen ruim vooral het eerste halfjaar van 2006 2.276 klachten
binnen, ruim eenderde meer dan in 2005. Dit was vooral te wijten aan
de invoering van een nieuw computersysteem voor de uitvoering van de
Ziektewet. Het aantal klachten over de Immigratie- en
Naturalisatiedienst (IND) is opnieuw gedaald: 987 klachten tegen 1.419
in 2005. Volgens de ombudsman komt dit omdat de IND veel aandacht
heeft besteed aan communicatie met burgers en advocaten en aan analyse
van de oorzaken van de klachten.
'Regel is regel' is niet genoeg
Brenninkmeijer wijst op de vaak overvolle politieke agenda. Bovendien
is de overheid bij de uitvoering van haar taken geneigd om eenzijdig
de nadruk te leggen op rechtmatig handelen volgens 'regel is regel'.
Vaak verliest de overheid uit het oog dat burgers mensen zijn, die
serieus genomen willen worden, die een normale reactie willen op
brieven en telefoontjes en die tijdig een overheidsbeslissing willen
waarvan ze afhankelijk zijn. Voor burgers is juist van belang dat zij
respectvol, eerlijk en dus behoorlijk behandeld worden, en niet alleen
of er sprake is van 'rechtmatigheid'. Brenninkmeijer pleit ervoor dat
de politiek en de overheid de burger meer centraal stellen. Ook pleit
hij ervoor dat overheden bij klachten en bezwaren van burgers meer
overstappen op persoonlijk contact tussen ambtenaar en klager .
Noot voor de redactie,