Politie start nieuwe campagne / Amsterdam-Amstelland (19/03/07)
HET BELANG VAN AANGIFTE DOEN
Radio gejat? Fiets weg? Ingebroken? Mobiel gestolen? Bedreigd of
aangevallen? Het is geen prettig rijtje, laat staan als één van deze
dingen jóuw overkomt. Als het aan de politie Amsterdam Amstelland
ligt: PIK JE DAT NIET!
Helaas wordt het belang van aangifte doen door de burger onderschat.
Hoe meer meldingen en aangiftes er binnenkomen, hoe duidelijker het is
welke problemen er spelen. Zo kan de politie beter criminele
activiteiten voorkomen en de pakkans van daders wordt groter. Een
goede omschrijving van een dader maakt het voor de politie makkelijker
deze te herkennen en aan te houden. Daarnaast zijn aangiftes van
belang omdat de politie met deze informatie kan bepalen welke plekken
ze beter in de gaten moet houden. Behalve een verhoogde surveillance
zijn ook andere maatregelen mogelijk, zoals het inzetten van een
lokauto met buit om een heterdaadsituatie te creëren, het aanleggen
van betere verlichting of het invoeren van cameratoezicht.
Dat lijkt duidelijke taal. Toch doen er naar de wens van de politie te
weinig mensen aangifte en zou de aangiftebereidheid moeten toenemen.
Aangiftebereidheid
Een belangrijke bron van informatie over het functioneren van de
politie is de jaarlijks uitgevoerde Politiemonitor Bevolking. Hierin
wordt o.a. gemeten wat de bereidheid is om aangifte te doen. Het
percentage slachtoffers dat zei aangifte te zullen doen van een delict
of een misdrijf, was in 2006 26%. In het Centrum van Amsterdam lag de
aangiftebereidheid op slechts 17%. Dit percentage moet volgens de
politie drastisch omhoog.
De belangrijkste redenen om geen aangifte te doen (*) :
De politie kan niets doen (39%)
vindt het niet zo belangrijk (38%)
doen niets (25%)
ze pakken de dader toch niet (23%)
En als de burger wel aangifte doet, zijn de voornaamste klachten (*)
Geen bericht over de afloop van de zaak (20%)
De politie deed niets (17%)
Te lange wachttijd (15%)
De politie heeft onvoldoende tijd en aandacht (13%) *Cijfers
ontleend aan PMB 2006
Deze uitkomst was voor de politie een duidelijk signaal dat er meer
inzicht gegeven moet worden in het werk dat zij verricht. Zij heeft
deze cijfers dan ook serieus genomen en is op diverse fronten begonnen
met het verbeteren van de service. Snel, makkelijk en dienstbaar zijn
daarbij de sleutelwoorden.
Aan de andere kant mag de politie van de burger verwachten dat hij
aangifte gaat doen.
Het afgelopen jaar is de politie gestart met een aantal proefprojecten
om de dienstverlening te verbeteren. Op kleine schaal wordt gekeken of
de projecten levensvatbaar zijn, indien dat het geval is worden ze
korpsbreed ingevoerd.
Service aan melders is een van de pilots. Hierbij wordt iedere burger
die een melding maakt van bijvoorbeeld burenruzie, een steekpartij,
een fout geparkeerde auto, teruggebeld om hem te informeren over de
ondernomen actie. Zo wordt het werk van de politie inzichtelijker en
wordt voorkomen dat burgers het idee krijgen dat er 'toch niets
gebeurt'. Op 15 februari jl. is deze service op drie wijkteams in
Amsterdam gestart. In mei worden de eerste resultaten bekend.
Een ander project om de kwaliteit van dienstverlening te verbeteren is
beschreven in de zogenaamde Kwaliteitshandvesten. Hierin wordt de
burger een maximale wachttijd op het bureau beloofd. Voldoet de
politie hier niet aan, dan wordt er geld naar een goed doel
overgemaakt of krijgt de burger een presentje. De politie mag vooral
geen onverschillige houding aannemen. Het gaat om een servicegerichte
dienstverlening en als dat om wat voor, wellicht begrijpelijke, reden
niet lukt: hand in eigen boezem. Dit project Kwaliteitshandvesten is
onderdeel van het landelijke programma Andere overheid, dat tot doel
heeft de dienstverlening van overheidsorganisaties te verbeteren.
Daarnaast werkt de politie aan diverse andere projecten om de
dienstverlening te verbeteren. Om burgers die minder mobiel zijn
tegemoet te komen, kunnen aangevers die in verzorgings-, verpleeg- of
ziekenhuizen verblijven de politie vragen langs te komen om de
aangifte op te nemen, het zogenaamde Aangifte halen.
Dan is er bijvoorbeeld ook het Informatiepakketten project waarbij de
burger na een aangifte geinformeerd wordt over de wijze waarop hij de
voortgang van de zaak kan volgen.
Met de publiciteitscampagne die vandaag van start gaat wordt de burger
aangespoord in alle gevallen aangifte te doen. Belangrijk onderdeel is
weer het inzicht geven waarom de informatie van een aangifte voor de
politie van belang is. In speciaal vervaardigde folders staat
omschreven wat er met de verkregen informatie wordt gedaan. Zo kan de
politie bijvoorbeeld gegevens koppelen en daarmee de pakkans van een
dader vergroten, maar ook preventieve maatregelen nemen (o.m.
verhoogde surveillance, het inzetten van lokauto's, verbeteren van
verlichting). Tevens staan de verschillende manieren van aangifte doen
(internet, telefonisch op het bureau) vermeld.
Met het stripfilmpje 'Dat pik je niet!' dat vanaf vandaag in trams en
op AT5 te zien is, wordt de burger aangespoord actie te ondernemen.
Kort en krachtig. Daarnaast zullen er tijdens deze actieweek labels
aan fietsen en auto's worden gehangen met weer dezelfde slogan 'Dat
pik je niet!' Op het label staat een scala aan mogelijkheden die men
niet zou mogen pikken: spullen gejat of vernield, ingebroken, gerold,
gediscrimineerd, bedreigd of aangevallen?
Doe aangifte! Want als het aan de politie ligt dan: PIK JE DAT NIET!
Politie Amsterdam-Amstelland