Voedingcentrum
Criteria âIk Kies Bewustâ-logo aangescherpt
19 maart 2007
De regels voor het logo âIk Kies Bewustâ zijn aangescherpt. In
producten met het logo mag minder zout, suiker, verzadigd vet en
transvet zitten dan eerst. Het Voedingscentrum is hier nauw bij
betrokken geweest en is blij met de nieuwe criteria. De criteria
sluiten aan bij de huidige wetenschappelijke inzichten.
Het logo âIk Kies Bewustâ moet consumenten helpen om gezond te kiezen.
Producten met het logo bevatten in hun soort weinig suiker, zout,
transvet en verzadigd vet. Soep met âIk Kies Bewustâ bevat
bijvoorbeeld aanmerkelijk minder zout dan andere soep. Aan
zuiveldranken met âIk Kies Bewustâ kan wel suiker zijn toegevoegd,
maar minder dan in vergelijkbare producten. Ook bevatten producten met
het logo soms meer voedingsvezels en minder calorieën. Pasta of rijst
met âIk Kies Bewustâ erop bevat bijvoorbeeld meer vezel dan gemiddeld.
Wetenschappelijke criteria
Het Ik Kies Bewust-logo staat open voor alle merken en bedrijven.
Binnen elke productgroep kunnen de gezondere producten in aanmerking
komen voor het logo, ook bijvoorbeeld tussendoortjes. Daartoe zijn
voor elke productgroep criteria vastgesteld. Deze criteria zijn
bepaald door een onafhankelijke wetenschappelijke commissie. Ook het
Voedingscentrum heeft zitting in deze commissie. De commissie heeft de
criteria afgeleid van internationale voedingsadviezen, inclusief die
van de Gezondheidsraad. De criteria worden elke twee jaar opnieuw
tegen het licht gehouden en zonodig aangepast.
Het logo âIk Kies Bewustâ ging eind mei 2006 van start. Inmiddels zijn
er al meer dan 350 producten te koop het met logo. Dat worden er dit
jaar waarschijnlijk tegen de duizend.