Groen!
Brussel, 19 maart 2007
"Milieumaatregelen" Paars: niet structureel
Een druppel op een hete plaat
Voor Groen! mist de laatste begrotingsopmaak van Paars elke
geloofwaardigheid. Naast de uitverkoop van openbare gebouwen en een
lange reeks van oneshot-operaties, naast een nieuwe aankondiging van
de aanpak van fiscale fraude (wie gelooft dat nog), gebruikt de Paarse
regering voorral de milieuhype om de staatskas te vullen.
Maar Groen! is niet onder de indruk van de milieumaatregelen waar de
Paarse regering mee uitpakt. De regering surft mee op de mediahype om
haar staatskas te vullen. De maatregelen duiden niet op een globale
visie. De opwarming van de aarde bestrijden is een bijzonder grote
uitdaging en met de voorgestelde maatregelen zullen we het niet halen.
Met een picknick-taks kan je het klimaatprobleem niet aanpakken
De maatregelen die dienen om het gat in de begroting dicht te rijden,
zijn in feite geen echte milieumaatregelen. Met de nieuwe
verpakkingsheffing op plastiekzakken, wegwerpfolie en wegwerpbestek
(een mini-verpakkingstaks of picknick-taks) wil de regering vooral
veel geld binnen rijven (67 miljoen ): het effect op het milieu zal
klein zijn. Omdat de opbrengst van deze milieutaks NIET zal gebruikt
worden voor een klimaat- of milieubeleid. Groen! vindt dat vooral de
alternatieven moeten gestimuleerd worden (bv. herbruikbare
verpakkingen,tassen, brooddozen op school,..) men moet hiervoor dan
ook voldoende middelen voorzien. Het gebruik van plastiek zakjes kan
je beter helemaal afbouwen: veel winkels zijn daar trouwens al mee
bezig, het Waalse gewest wil een verbod vanaf 2010, de federale
regering loopt hopeloos achter.
Steun voor milieuvriendelijke wagens is peanuts
De beslissing om de kosten voor bedrijfswagens te moduleren naargelang
de CO2-uitstoot moet vooral geld opbrengen, maar zal weinig effect
hebben op het milieu. Alleen voor de heel vervuilende wagens (met meer
dan 190 gram CO2-uitstoot per kilometer) wordt de fiscale aftrek sterk
verminderd (van 75 naar 60%). Voor de meeste dieselwagens verandert er
niets. Bovendien gaat het niet eens om de echte financieringskosten
(aanschaf van de bedrijfwagens) of de tankkosten: die laat Paars
ongemoeid: ze blijven 100% fiscaal aftrekbaar.
Voor Groen! is het ook onbegrijpelijk dat de Paarse regering alleen
naar de CO2-uitstoot kijkt. Terwijl we net een week achter de rug
hebben met fijn stof-alarm op onze wegen. Groen! wil de
verkeersbelastingen vergroenen op basis van de totale milieuprestaties
zoals vastgelegd in de ECOSCORE van Vito (die zowel CO2-uitstoot, fijn
stof als geluidshinder meet). Een modulatie alleen op basis van de
CO2-uitstoot vragen, is niet doeltreffend: Paars heeft haar huiswerk
niet goed gemaakt.
Groen! vraagt al lang een veralgemeende premie voor de installatie van
dieselroetfilters in nieuwe en bestaande wagens naar Nederlands model:
in Nederland is een premie van kracht van 600 voor nieuwe en van 500
voor oudere wagens. In België wordt de installatie van roetfilters
nauwelijks gesteund en dat blijft zo. Alleen de meest
milieuvriendelijke wagens hebben recht op een premie van 200: met deze
maatregel wordt amper 0,25% van het nieuwe wagenpark bereikt.
Het enige dat de regering nu doet is de verplichte installatie van
dieselroetfilters met een jaar vervroegen (van 2009 naar 2008). Wie
toch nog een nieuwe wagen zonder roetfilter koopt, zou gestraft worden
als hij deze wagen nadien tweedehands wil doorverkopen.
Het zou veel logischer zijn om de bedrijven die werken met
bedrijfswagens de kost voor de installatie van een roetfilter te laten
dragen. De meeste bedrijfswagens zijn immers dieselwagens en stoten
veel fijn stof uit. En bedrijfswagens vormen de helft van het aantal
nieuwe wagens dat elk jaar op de markt komen. Het grootste deel ervan
komt na gemiddeld vier jaar op de tweedehandsmarkt terecht.
Wat de biobrandstoffen betreft, geeft de regering impliciet toe dat ze
de vroegere beloftes niet heeft kunnen waar maken. Je kan nog altijd
bijna nergens met bio aangelengde biobrandstof tanken in België.
Groen! dringt aan op sociale en ecologische criteria voor de aanmaak
van biodiesel en bioethanol. Het milieu moet er echt beter van worden
en we mogen geen biobrandstoffen toelaten die de voedselveiligheid of
het milieu aantasten in armere landen.
Zonnepanelen : Groen! bepleit RENT A ROOF-systeem
Groen! is wel blij met de nieuwe aandacht voor zonnepanelen bij de
Paarse regering, o.m. wat de eigen gebouwen betreft. Men heeft ter
zake een enorme achterstand in te lopen. De lichte verhoging van de
belastingsaftrek is een goede zaak. Groen! pleitte eerder voor een
RENT A ROOF-systeem waarbij particulieren hun daken ter beschikking
stellen aan installateurs van zonnestroom en in ruil daarvoor goedkope
zonnestroom geleverd krijgen. Nu schrikken mensen met minder geld
dikwijls terug voor de hoge instapkost voor deze investeringen.
Een cadeau voor Kernfusie
Logischerwijze zou de regering dan ook in het kader van haar
innovatiebeleid moeten kiezen voor meer middelen voor onderzoek naar
hernieuwbare energie. Niets daarvan. Minister Verwilghen kreeg wel
5,75 miljoen los voor internationaal onderzoek naar kernfusie.
Geen CO2-taks op vliegreizen, wel steun voor Airbus
Een CO2-belasting op vliegtuigtickets was blijkbaar niet bespreekbaar.
Iedereen weet hoe vervuilend vliegtuigen zijn. Het feit dat vliegen
helemaal niet belast wordt, hebben de Groenen altijd aangeklaagd. De
regering besliste wel steun te geven aan een nieuw Airbus-programma.
Energiezuinige koelkasten mogen niet duurder worden
Positief is voor Groen! de verplichting om de fabrikanten van
huishoudtoestellen (vaatwassers, ijskasten, diepvriezers) op te leggen
om enkel nog energie-efficiënte apparaten op de markt te brengen.
Groen! hoopt dat de federale regering hiervoor effectief groen licht
krijgt van Europa. Maar ook hier zou een beleid met ecologische
stimuli wenselijk zijn, om de meest zuinige apparaten te stimuleren en
te vermijden dat mensen veel duurdere toestellen moeten kopen.
Too little, Too late
Alle samen genomen is dit pakket aan milieumaatregelen van Paars
absoluut niet geloofwaardig. Met een wirwar van kleine ingrepen zonder
veel visie, bewijst men het milieu en het klimaat absoluut geen goede
dienst.
Het is ook grotendeels natte vingerwerk en haastwerk, met weinig
aandacht voor sociale effecten.
Deze versplinterde aanpak in de marge van begrotingsbesprekingen,
staat wel erg ver van waar Groen! voor staat. Wij pleiten voor een
ecologisch pact over de regerings- en partijgrenzen heen, waarbij
grote lijnen op lange termijn worden uitgezet voor een Klimaatplan en
Klimaatwet en waarbij ook rekening wordt gehouden dat er ecologische
grenzen zijn aan onze economie.
Vera Dua, voorzitter Groen!