Persbericht
Datum 19 maart 2007
Kenmerk 048
Schoolbesturen en gemeente gaan samen scherpe
analyse maken van onder- en overadvisering in het
basisonderwijs
Op 15 maart heeft wethouder Asscher namens het college van B&W gesproken met
bestuurders van het Amsterdams primair onderwijs (PO) over de eindadvisering in
het basisonderwijs. Zowel bijzonder onderwijs als openbaar onderwijs waren
vertegenwoordigd. Het gesprek was op verzoek van wethouder Asscher.
De wethouder heeft aangegeven dat hij meer inzicht wil krijgen in de mate waarin over- of
onderadvisering terecht is. Hij stelt die vraag zonder de deskundigheid van scholen in
twijfel te trekken. De vraag is echter aan de orde of de eindadvisering recht doet aan de
mogelijkheden van álle leerlingen, of dat er in voorkomende gevallen sprake is van te lage
verwachtingen van leerlingen. Een aanpak moet gestoeld zijn op inzicht in de
onderliggende factoren.
De schoolbesturen willen duidelijkheid scheppen over de totstandkoming van
eindadviezen en bekijken waar verbetering van de kwaliteit nodig is. Zij vinden wel dat de
eindadvisering van het basisonderwijs in een verkeerd daglicht is gesteld. Het
schooladvies is leidend, de citoscore is een onafhankelijk tweede gegeven, zoals in de
Amsterdamse kernprocedure (overgang PO-VO) is afgesproken.
Het overleg leidde tot de volgende constateringen en afspraken:
1. De bestuurders van het PO hebben een kleine `quick scan' uitgevoerd naar de
ervaringen van het Voortgezet Onderwijs (VO) met de eindadvisering in het
basisonderwijs. Het VO geeft aan dat de eindadvisering adequaat is en dat de
onderwijsloopbaan van kinderen in het algemeen conform het eindadvies verloopt.
2. De schoolbesturen van het PO willen desondanks meer zicht krijgen op de
eindadvisering. Zij zullen bij hun eigen scholen steekproefsgewijs de ervaringen met
de totstandkoming van eindadviezen onderzoeken.
3. De PO-besturen zullen inzicht geven in de procedures voor de totstandkoming van
eindadviezen.
4. De PO-besturen willen in aansluiting daarop op korte termijn komen tot een meer
diepgaande en scherpere analyse van de totstandkoming en effecten van
eindadvisering. Zij zullen dit doen in samenwerking met de Inspectie voor het
Onderwijs, het VO en de gemeente, op basis van gegevens die alle betrokken partijen
beschikbaar hebben.
5. Deze analyse kan factoren zichtbaar maken waarop basisscholen, het VO of
gemeente kunnen inzetten om - waar nodig - tot verbetering van eindadviezen en/of
ondersteuning van leerlingen en hun ouders te komen.
Persberichten van de gemeente Amsterdam zijn ook te vinden onder: http://www.amsterdam.nl/persberichten.
Een RSS-feed is beschikbaar op het adres: http://www.amsterdam.nl/xml/latestnews.xml
19 maart 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 048 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2
6. De komende periode moet in dit kader aan de orde komen op welke wijze besturen en
gemeente tot verbetering kunnen komen van de mogelijkheden voor doorstroming
van leerlingen naar hogere onderwijstypen, vooral de overgang VMBO-t-HAVO.
7. In het kader van het voorgaande punt dringen de schoolbesturen er bij de gemeente
op aan alert en actief te zijn op de aanwezigheid van voldoende keuzemogelijkheden
die doorstroom binnen verschillende onderwijstypen
Pb-048
Gemeente Amsterdam