Bedrijven openen deuren voor 13.000 vmbo-leerlingen
12.03.2007 / 12:04 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Colo
Colo
Van 19 tot en met 23 maart nemen ruim 13.000 leerlingen van het vmbo een kijkje achter de
schermen bij bedrijven en instellingen. De actie Kom in het leerbedrijf, die voor de
derde keer wordt georganiseerd, trekt daarmee vier keer zoveel leerlingen als in 2006.
Met de actieweek Kom in het leerbedrijf willen initiatiefnemers Taskforce
Jeugdwerkloosheid, Colo, NVS-NVL, Stichting Platforms VMBO en de VO-raad, vmbo-leerlingen
kennis laten maken met de beroepspraktijk en ze motiveren goed na te denken over hun
vervolgopleiding en een beroep. Voor docenten en decanen is de actieweek een goede
gelegenheid contacten met werkgevers te hernieuwen en nieuwe contacten te leggen.
Jongeren hebben vaak geen idee wat ze willen worden. En als ze al weten wat voor beroep ze
willen uitoefenen, dan kiezen ze soms beroepen waar op de arbeidsmarkt geen vraag naar is.
Met beroepsoriƫntatie kan om die reden niet snel genoeg worden begonnen. Met een
kijkje in de bedrijfskeuken tijdens de actieweek Kom in het leerbedrijf krijgen
leerlingen alle kans om zich te laten informeren over beroepen.
De editie 2007 beslaat een hele week. Met een verviervoudiging ten opzichte van vorig jaar
is Kom in het leerbedrijf vooral bij scholen behoorlijk bekend geworden. In totaal hebben
295 scholen/locaties in heel Nederland 13.000 leerlingen voor een bedrijfsbezoek
aangemeld.
Tot en met december 2006 konden vmbo-scholen via de website www.kominhetleerbedrijf.nl
zelf hun wensen opgeven voor de sector, bedrijfstak, datum en het aantal leerlingen voor
het bedrijfsbezoek. De kenniscentra zoeken leerbedrijven die passen bij de wensen van de
scholen en leggen de eerste contacten. De belangstelling is het grootst voor
administratie, transport en logistiek, handel en verkoop, kinderopvang,
motorvoertuigtuigtechniek, horeca, uiterlijke verzorging, verpleging en sport.
Einde persbericht
Noot voor de redactie,