Bedrijven openen deuren voor 13.000 vmbo-leerlingen

12.03.2007 / 12:04 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Colo

Colo

Van 19 tot en met 23 maart nemen ruim 13.000 leerlingen van het vmbo een kijkje achter de schermen bij bedrijven en instellingen. De actie Kom in het leerbedrijf, die voor de derde keer wordt georganiseerd, trekt daarmee vier keer zoveel leerlingen als in 2006. Met de actieweek Kom in het leerbedrijf willen initiatiefnemers Taskforce Jeugdwerkloosheid, Colo, NVS-NVL, Stichting Platforms VMBO en de VO-raad, vmbo-leerlingen kennis laten maken met de beroepspraktijk en ze motiveren goed na te denken over hun vervolgopleiding en een beroep. Voor docenten en decanen is de actieweek een goede gelegenheid contacten met werkgevers te hernieuwen en nieuwe contacten te leggen.

Jongeren hebben vaak geen idee wat ze willen worden. En als ze al weten wat voor beroep ze willen uitoefenen, dan kiezen ze soms beroepen waar op de arbeidsmarkt geen vraag naar is. Met beroepsoriƫntatie kan om die reden niet snel genoeg worden begonnen. Met een kijkje in de bedrijfskeuken tijdens de actieweek Kom in het leerbedrijf krijgen leerlingen alle kans om zich te laten informeren over beroepen.

De editie 2007 beslaat een hele week. Met een verviervoudiging ten opzichte van vorig jaar is Kom in het leerbedrijf vooral bij scholen behoorlijk bekend geworden. In totaal hebben 295 scholen/locaties in heel Nederland 13.000 leerlingen voor een bedrijfsbezoek aangemeld.
Tot en met december 2006 konden vmbo-scholen via de website www.kominhetleerbedrijf.nl zelf hun wensen opgeven voor de sector, bedrijfstak, datum en het aantal leerlingen voor het bedrijfsbezoek. De kenniscentra zoeken leerbedrijven die passen bij de wensen van de scholen en leggen de eerste contacten. De belangstelling is het grootst voor administratie, transport en logistiek, handel en verkoop, kinderopvang, motorvoertuigtuigtechniek, horeca, uiterlijke verzorging, verpleging en sport.

Einde persbericht


Noot voor de redactie,