première van Tragedie in het Compagnietheater in Amsterdam
PERSBERICHT
Amsterdam, 4 januari 07
Tragedie - honden plegen geen zelfmoord
nieuwe theatertekst van gerardjan rijnders
Op 18 maart 2007 speelt Toneelgroep Amsterdam de première van Tragedie in het Compagnietheater in Amsterdam. Een nieuwe theatervoorstelling geschreven en geregisseerd door Gerardjan Rijnders, en gespeeld door o.a. Fedja van Huêt, Roeland Fernhout, Jacob Derwig. Renée Fokker en Celia Nufaar. Het is een vervolg op Blöd dat Rijndersj in 2004 schreef voor zes actrices en waarvoor hij eveneens het strenge genre van het Griekse koor gebruikte. Tragedie is een montagevoorstelling, opgebouwd uit eigen teksten, losse quotes, zelfstandige monologen en dialogen die associatief tot een compositie worden gesmeed. De voorstelling toont hoe de moderne mens zich terugtrekt in zijn eigen veilige omgeving en zich niets meer aantrekt van de wereld om hem heen. Tragedie is t/m 14 april 07 alleen te zien in het Compagnietheater in Amsterdam.
synopsis
In de coulissen van het wereldtoneel speelt zich een tragedie af. Een koor van zes behaagzieke individuen kijkt toe en doet niets. Het wentelt zich liever lethargisch in zelfgekozen modder dan zich te bekommeren om wat er in de wereld plaats vindt. Zoals een bot dat doet, de platvis die te moe van het leven bewegingsloos wacht op het voedsel dat hem in de mond zwemt. Dit koor van pijnlijk vermoeide individuen heeft zich afgewend van de buitenwereld. Ze hebben alles al meegemaakt en bagatelliseren elke emotie. Ze horen explosies, mensen van buiten dringen hun wereld binnen, doen een beroep op hen. Schreeuwen om hulp. Komen ze ooit nog in beweging? Grijpen ze in?
Trageide is een voorstelling over eenzaamheid en sterven, over de troostende werking van een vrouw uit Moldavië die de daklozenkrant verkoopt, over een hond die zelfmoord pleegt, over dromen en gecensureerde fantasieën.
gerardjan rijnders
Gerardjan Rijnders is al sinds de jaren tachtig als regisseur gezichtsbepalend en richtinggevend voor het Nederlandse theater. Hij introduceerde hier zijn eigen montagevoorstelling zoals Ballet en Titus, geen Shakespeare en ontwikkelde een moderne retoriek voor de grote klassieken. Ook schreef en regisseerde hij komedies zoals Liefhebber en De hoeksteen. Komedies met een randje noemt hij ze zelf. Ze lopen zelden goed af en het menselijk onvermogen neemt vaak tragische vormen aan. Tot 2001 was Rijnders aan Toneelgroep Amsterdam verbonden als artistiek leider. Sindsdien werkt hij er als gastregisseur.
EINDE PERSBERICHT /
Toneelgroep Amsterdam