LTO Noord
Innovatieagenda melkveehouderij van start
De Innovatieagenda melkveehouderij is een agenda die melkveehouders en
aanverwante bedrijven samen opbouwen door innovatieve ideeën aan te
leveren die zij graag alleen, of samen met anderen, willen
ontwikkelen. De Innovatieagenda bundelt deze ideeën, bekijkt
mogelijkheden om die ideeën om te bouwen tot een project en bekijkt
realisatiemogelijkheden. Kortom: het is een agenda van en voor de
melkveehouderij. Inschrijven kan snel en makkelijk via onderstaand
formulier. Inschrijven kan tot uiterlijk 20 april aanstaande.
Innovatie is een belangrijke voorwaarde voor de toekomst van een
gezonde, concurrerende en maatschappelijk geaccepteerde
melkveehouderij. LTO Nederland heeft het initiatief genomen om met de
Innovatieagenda in te zetten op een koers die de sector zélf kiest.
LTO Nederland daagt ondernemers uit de hele keten uit, de toekomst van
de melkveehouderij mede te bepalen door te participeren in innovaties
die hun eigen sector belangrijk vindt.
Ideeën voor de Innovatieagenda kunnen worden aangeleverd van 17 maart
tot en met 20 april 2007. U kunt dus aan de slag. Binnen een week na
aanmelding van uw idee, wordt u gebeld door een LTO-specialist
Rundveehouderij. Die werkt uw idee uit tot een globaal plan. Na 20
april wordt bekeken welke ideeën als project doorgaan en welk
(financierings-) programma zich daarvoor leent. U kunt dus aan de slag
met uw idee of uw ideeën.
----------- Klik hier om uw idee via het intakeformulier door te
geven --------------
Vragen
Neem bij vragen over het indienen van ideeën voor de innovatieagenda
contact op met het LTO Noord Informatiecentrum in Deventer: T 0570 -
66 28 88 of info@ltonoord.nl. U kunt het inschrijfformulier invullen
via bovenstaande link of met hulp van de medewerkers van de
informatielijn.
Vijf hoofdindelingen voor projecten
De Innovatieagenda onderscheidt vijf hoofdgroepen van belangrijke
toekomstgerichte innovaties :
* 1. Expeditie koplopers: succesvol vooruit boeren. Ondernemers
koersbepalend in innovatie.
* 2. Melkveehouderij als energieleverancier, daâs pas goede stroom!
Uit meer dan mest alleen
* 3. Jouw wereld, Mijn wereld. Van praten over, naar praten met.
Verbinding met de samneleving.
* 4. Met melk meer kans: herontdekking van het oude vertrouwde
product. Productdifferentiatie en marktwaarde
* 5. Schaalgrootte: het maatpak voor de melkveehouder.
Bedrijfsvoering die de ondernemer past
* 6. Overig. Voor Innovaties die niet in een hokje passen
Expeditie Koplopers: succesvol vooruit boeren. Ondernemers
koersbepalend in innovatie.
Een succesvolle introductie van iets nieuws of van een verandering
vraagt nogal wat van de innovator en zijn/haar omgeving. Er zijn vaak
enorme belangen of âheilige huisjesâ mee gemoeid en dat kan
belemmerend werken op wederzijds vertrouwen. Innoveren kan niet zonder
goed organiseren: wat is het juiste moment; bied ik een veilige
omgeving; heb ik de juiste mensen erbij?
Voor wie: ondernemers met een briljant idee en de ambitie om dit idee
zelf of samen met anderen uit te werken tot een succesvolle innovatie.
Het project brengt koplopers bij elkaar en knoopt netwerken aaneen.
Het initiatief blijft bij u.
Melkveehouderij als energieleverancier, daâs pas goede stroom. Uit
meer dan mest alleen.
Melkveehouderij is meer dan voedsel en landschapsbeheer. Wie durft de
uitdaging aan om zich te storten op de energieproductiemarkt en van
netto energieconsument te groeien tot netto producent? Ziet u nieuwe
mogelijkheden voor wind- of zonne-energie, voor biomassa of voor een
techniek die nog zo nieuw is, dat we hem nog niet of nauwelijks
kennen. Of ziet u kansrijke samenwerkingen. Wij dagen u uit uw ideeën
aan te leveren. De energiemarkt is volop in het nieuws.
Voor wie: ondernemers met vernieuwende ideeën voor âschoneâ
energieproductie, betere energieopslag en kansrijke
samenwerkingsverbanden op grote of kleine schaal, waarbij de
melkveehouderij betrokken is.
Jouw wereld. Mijn wereld Van praten over naar praten met.
âDe melkveebedrijven bij ons in het dorp zijn top!â Liefst wilt u dat
burgers trots zijn op de Nederlandse melkveehouderij. Niet omdat u
technisch aan de top staat, maar omdat u maatschappelijk aan de top
staat. Welke vernieuwingen kan de sector doorvoeren om tot de top te
behoren bij burgers? Bijvoorbeeld bij huisvesting, natuur- en
landschapsbeheer, omgang met dieren en diergezondheid, investeren in
âgroene energieâ of productie die de natuur niet negatief belast. Maar
nog belangrijker: wat wil de burger; wanneer is hij trots op de boer
en zijn bedrijf?
Voor wie: wie denkt te beschikken over het juiste
âFingerspitzengefühlâ als het gaat om de relatie met burgers en zijn
ideeën verder wil uitwerken, alleen of samen met anderen, en daarover
de dialoog aan wil gaan: be good, show and tell it.
Met melk meer kans: herontdekking van het oude vertrouwde product .
Productdifferentiatie en marktwaarde.
Vanuit de markt komt steeds meer vraag naar melkproducten met een
specifieke kwaliteit. Hoe meer we daar zelf op inspelen in de
melkveehouderij, des te groter is ook ons rendement. Wellicht biedt de
bedrijfsvoering unieke mogelijkheden, biedt voer kansen op een nieuwe
markt doordat smaak of gezondheid inspelen op een nieuwe markt, of
moeten we de bestaande kenmerken van melk weer opnieuw belichten. De
grote uitdaging is de trends te zien voor de komende decennia en die
op korte termijn te vertalen naar uw bedrijf.
Voor wie: ondernemers die willen experimenteren met nieuwe markten
voor melk of met nieuwe marktconcepten en daar concrete ideeën voor
hebben. Zo halen we meer uit melk. Wellicht sluit uw idee aan op
(nieuwe) trends of wordt uw idee trendzettend.
Schaalgrootte: het maatpak voor de melkveehouder. Bedrijfsvoering die
de ondernemer past.
Voor de toekomst van de melkveehouderij is niet schaalvergroting maar
schaalgrootte van belang. Kernvraag: bij welke schaalgrootte levert
mijn bedrijf rendement? Dat is maatwerk, economisch, sociaal en
maatschappelijk. Daarbij kunnen we veel van elkaar leren, samen
experimenteren, samenwerken, andere ondernemings- en
financieringsvormen bedenken en nieuwe mogelijkheden testen.
Voor wie: ondernemers die willen experimenteren met schaalgrootte en
daarin alleen of samen met andere ondernemers tot een optimale
bedrijfsvorm willen komen. Of ondernemers die ideeën hebben voor
nieuwe bedrijfsconcepten en andere ondernemings- of
financieringsvormen. U bepaalt zelf welk maatpak u past.
Overig. Voor Innovaties die niet in een hokje passen
Uw idee is nieuw, niet zomaar te plaatsen bij een van de vijf themaâs.
Zonde als het daarom niet in beeld zou komen. Dus: toch indienen. Wie
weet kan het uitgroeien tot een succesvol project.
Voor wie: ondernemers die een innovatief idee hebben dat van belang is
voor de melkveehouderij maar niet bij een van de vijf themaâs past.
Geef uw idee een kans. Wij zoeken met u naar mogelijkheden.
Het uitwerken van praktijkideeën tot projectplan wordt door het
Produktschap Zuivel gefinancierd. Die mogelijkheid wordt geboden voor
een beperkt aantal ideeën.
Vrijdag 16 maart 2007
Zoeken
Gerelateerde Artikelen
1. Kwaliteitsmanagement Melkveehouderij