Opwaartse loonspiraal in de bouw- en installatiesector
ROTTERDAM, 20070316 -- USP Marketing Consultancy heeft in februari van dit jaar een groot onderzoek geïnitieerd onder HRM-managers in de bouw. Dit onderzoek maakt deel uit van het online kennisportaal BouwHRM.nl (www.bouwhrm.nl): een nieuw initiatief van USP waarmee HRM-managers in de bouw- en installatiesector bediend worden met HRM-instrumenten zoals medewerkertevredenheid- en salarisonderzoeken met unieke benchmarkgegevens. Uit het onlangs uitgevoerde onderzoek is onder andere gebleken dat driekwart (75%) van de HRM-managers een opwaartse loonspiraal constateert, waarbij 14% aangeeft dat dit zelfs in stérke mate het geval is.
Aan het onderzoek hebben ruim 300 HRM-managers meegedaan. De in dit onderzoek betrokken HRM-managers zijn werkzaam binnen de aannemerij (hoofdaannemers B&U en GWW), toeleverende industrie en installatiesector (installateurs E en W).
Het mag op zijn minst opvallend genoemd worden dat zoveel HRM-managers aangeven een opwaartse loonspiraal te constateren. Deze trend is voor USP aanleiding geweest om dit thema structureel te onderzoeken op basis van feitelijke salarisgegevens en daarmee direct individuele bedrijven de kans te bieden hun eigen salarisgebouw te vergelijken met dat van directe concurrenten op de arbeidsmarkt.
Tevens is gevraagd in welke mate verschillende belangrijke HRM-thema's aandacht krijgen in het personeelsbeleid. Het mag, in het licht van de nijpende personeelstekorten, weinig verrassend zijn dat het werven van nieuw personeel het absolute beleidsspeerpunt is voor 43% van de HRM-managers en nog eens 32% veel energie in dit thema steekt. Het `behoud van personeel' volgt op flinke afstand (19% absoluut speerpunt). Ook al roept dit in zekere mate de schijn op van dweilen met de kraan open, laten deze resultaten wel zien dat de kwantitatieve vulling van het personeelsbestand een flink deel van de HRM-inspanningen vergt. Tegelijkertijd is men zich er ook van bewust dat de kwaliteit van het personeelsbestand cruciaal is: opleiding en ontwikkeling staan dan ook hoog op de agenda (voor 18% een absoluut speerpunt) van de HRM-manager.
Voor zowel de kwantitatieve als kwalitatieve vulling van het personeelsbestand is het essentieel dat medewerkers tevreden, betrokken en gemotiveerd zijn. Om gedegen en structureel inzicht in deze aspecten te krijgen en te houden, is medewerkertevredenheidonderzoek (MTO) een veelgebruikt instrument. BouwHRM.nl biedt individuele bedrijven de kans om deze thema's, alsmede de verloop- en verzuimgeneigdheid, effectief en tegen lage kosten in kaart te brengen. BouwHRM.nl heeft inmiddels een database opgebouwd met de mening over deze thema's van vele honderden medewerkers binnen de bouw- en installatiesector. De resultaten van een individueel bedrijf worden dan ook in het perspectief van de (arbeidsmarkt)concurrenten gezet. Werkgevers kunnen hiermee direct helder krijgen wat hun positie op de (al dan niet regionale) arbeidsmarkt is.
Deze informatie en nog veel meer vindt u terug op www.bouwhrm.nl.
USP Marketing Consultancy