Persbericht
16 maart 2007
Corporate blogging nog steeds niet van de grond
~ VS koploper terwijl rest van de wereld blijft aarzelen ~
Minder dan 5% van de middelgrote tot grote bedrijven wereldwijd beschikt momenteel over een corporate blog. Terwijl corporate blogging aan terrein wint in de VS, beschikt het overgrote deel van de bedrijven mondiaal over geen enkele vorm van een bedrijfsgerelateerde blog. Dit blijkt uit onderzoek van LEWIS PR.
De onderzoeksresultaten zijn vandaag gepresenteerd tijdens de EuroBlog 2007 conferentie in Gent, België. In totaal werden 300 bedrijven uit tien verschillende landen ondervraagd. Van de ondervraagde Europese bedrijven blijkt dat slechts 2,5% beschikt over één of meerdere corporate blogs. Azië-Pacific scoorde iets hoger met 5,5%, terwijl de VS aan kop loopt met 14%.
De betrokken bedrijven in het onderzoek richten zich met name op technologie georiënteerde sectoren, zoals IT en media. LEWIS PR verwacht dan ook dat het aantal corporate blogs nog lager zal zijn dan het onderzoek in eerste instantie impliceert.
Aan dit fenomeen liggen volgens LEWIS opmerkelijke verklaringen ten grondslag: "Vreemd genoeg denkt ieder land afzonderlijk, met uitzondering van de VS, dat ze achterlopen ten opzichte van de rest van de wereld als het gaat om corporate bloggen", aldus Kim van Bokhoven, Associate Director bij LEWIS Benelux.
"De redenen hiervoor lopen uiteen: Zuid-Europese landen, zoals Italië en Spanje, denken dat dit komt doordat ze van oudsher achterlopen als het gaat om innovatie op het gebied van IT. Andere landen, zoals Duitsland en Nederland, wijten het voornamelijk aan het gebrek aan inzicht in de (financiële) voordelen van een corporate blog. De belangrijkste struikelblokken in de Azië-Pacific regio zijn het traditioneel face-to-face zaken doen en de hoge mate van mediaregulatie."
"De realiteit is evenwel dat niemand achterblijft - corporate bloggen is simpelweg nog niet doordrongen", voegt Kim van Bokhoven toe.
LEWIS PR verrichte dit onderzoek als onderdeel van het rapport: 'The business value of blogging' dat ook vandaag gepresenteerd is. Naast de onderzoeksresultaten, bevat het rapport ook duidelijke instrumenten en inzichten die bedrijven kunnen ondersteunen bij de beslissing al dan niet een corporate blog te starten.
"Bedrijven over de hele wereld blijven aarzelen of ze een blog moeten starten, omdat de voordelen, kosten en implicaties niet helder zijn", aldus Mark van der Wolf, Head of Creative bij LEWIS Benelux en auteur van het rapport. "Hun aarzeling is gerechtvaardigd, omdat, zoals het rapport laat zien, een corporate blog niet voor iedereen geschikt is."
"Toch kan onder de juiste omstandigheden en met de juiste benadering, een corporate blog wel degelijk een belangrijke bijdrage leveren aan verschillende bedrijfsdoeleinden."
Het volledige rapport is gratis te downloaden op
(431 woorden)
Bericht voor de redactie
Over LEWIS PR
LEWIS PR is gespecialiseerd in mediarelaties, waaronder financiële, persoonlijke en zakelijke PR voor bedrijven in Europa, Azië en Noord-Amerika. De Benelux-vestiging bevindt zich in Eindhoven en de internationale bedrijfsvoering wordt gecoördineerd vanuit Londen. Andere volledige dochters bevinden zich in Boston, Düsseldorf, Hong Kong, Kopenhagen, Los Angeles, Madrid, Manchester, Milaan, Mumbai, München, New York, Parijs, San Diego, San Francisco, Shanghai, Singapore, Stockholm, Sydney en Washington DC.
Het bedrijf is één van de snelst groeiende in de sector. LEWIS PR heeft momenteel een omzet van $17 miljoen en telt meer dan 190 werknemers. Zie voor meer informatie www.lewispr.nl.
LEWIS - Global Public Relations
Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
The Netherlands
T: +31 40 235 46 00
F: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com