Ingezonden persbericht



---



P E R S B E R I C H T

Amsterdam, 16 maart 2007

Proef vrachttram verloopt succesvol
CityCargo Amsterdam zet vanaf 19 maart E-cars in voor het goederenvervoer

Op 7 maart 2007 is het Amsterdamse bedrijf CityCargo gestart met een proef met twee vrachttrams op het huidige tramnet voor de bevoorrading van de Amsterdamse binnenstad. De eerste twee weken, waarbij er zonder vracht is gereden, zijn succesvol verlopen, zonder noemenswaardige hinder of enige calamiteit. Vanaf maandag 19 maart tot 31 maart zal City Cargo met het feitelijk vervoeren van vracht van start gaan. De goederen worden van de vrachttram met elektrische wagens (E-cars) naar de bedrijven vervoerd.

In de periode van 7 tot 19 maart is meer dan de helft van de in totaal 146 ritten met de vrachttram afgelegd. Daarbij hebben zowel de personentrams, als het overige verkeer geen hinder ondervonden. Vanaf 19 maart zal CityCargo op kleine schaal van start gaan met het vervoer van goederen. Vrachtwagens leveren goederen af aan de rand van de stad, waarna op de route twee loslocaties worden aangedaan: de Plantage Parklaan en het Frederiksplein. Vanaf deze locaties worden de goederen overgeladen op compacte elektrische vrachtwagens, die voor de uiteindelijke fijndistributie zullen zorgen. Deze futuristisch ogende E cars zijn stil en veel schoner dan de conventionele dieselvrachtwagens. De containers op de vrachttrams en E cars bevatten onder andere kleding van Mexx en McGregor.
De route van de proef loopt vanuit stadsdeel Osdorp naar de binnenstad. Tussen 7 uur 's ochtends en 11 uur `s avonds rijden de trams op een daarvoor aangewezen route. De eerste tram is te herkennen aan de City Cargo bestickering (wit met groen), de andere wordt herkenbaar gesteund door energiebedrijf Nuon (wit met paars).
CityCargo Amsterdam is in 2005 begonnen met het ontwikkelen van het plan voor de bevoorrading van de Amsterdamse binnenstad per vrachttram. Eind 2006 gaf de Amsterdamse gemeenteraad toestemming om een proefproject uit te voeren. Bij deze Pilot moet CityCargo Amsterdam aan een aantal randvoorwaarden voldoen; dit houdt onder andere in dat het personenvervoer per tram geen overlast mag ondervinden en dat de verkeersveiligheid gewaarborgd blijft. Bij een positief resultaat van de Pilot wordt aan CityCargo Amsterdam het recht verleend om gebruik te maken van het Amsterdamse tramnet voor de distributie van goederen. De komst van de vrachttram zorgt niet alleen voor verbetering van de luchtkwaliteit, maar leidt ook tot betere doorstroming van het verkeer. E I N D E P E R S B E R I C H T

Voor nadere informatie, niet ter publicatie:

Vanaf 19 maart 2007 worden de E cars gebruikt bij het lossen van de trams op het Frederiksplein en de Plantage Parklaan. Voor de exacte tijden kunt u contact opnemen met City Cargo. CityCargo Amsterdam BV
Maritte van der Heide / Jupijn Haffmans
Tel. +31 (0)20 5727111 Mobiel: +31 (0)6 46733513 / +31 (0)6 28247798 Website: www.citycargo.nl



CityCargo Amsterdam, stadsdistributie voordelig voor ondernemers

CityCargo Amsterdam heeft een innovatieve vorm van stadsdistributie ontwikkeld die zonder subsidie kan concurreren met conventioneel vrachtvervoer met dieselvrachtwagens.

Spil in deze strategie is het gebruik van het Amsterdamse tramnet door vrachttrams van CityCargo en de fijndistributie met elektrisch aangedreven wagens (E-cars). Deze laatste stap is pas sinds de laatste jaren mogelijk door nieuwe technologie op het gebied van accu's en elektromotoren. CityCargo Amsterdam maakt gebruik van de nieuwste generatie E-cars met een actieradius van 100 km en een laadvermogen van 2.000 kilo. Bovendien zijn deze E-cars smaller (twee meter) en natuurlijk stil.

Het vervoer van vracht per tram is ontegenzeglijk veel efficiënter. In één vrachttram past de lading van vier gemiddelde vrachtwagens van 7,5 ton. Bovendien is er nog veel ongebruikte ruimte op het tramnet. Door de inzet van vrachttrams wordt het net dubbel gebruikt. Dit maakt de exploitatie van het tramnet in de stad rendabeler.

CityCargo biedt verschillende voordelen aan transportondernemers en andere bedrijven, naast de duurzame wijze van stadsdistributie waar de hele stad profijt van heeft.


· Transportondernemingen die vracht vervoeren voor de stad Amsterdam (voornamelijk het gebied binnen de ring A10) lopen tegen hoge kosten aan door venstertijden en eisen aan vrachtwagens. Zij kunnen die laatste dure kilometers in de stad overlaten aan de vrachttram. Dit geeft hen de mogelijkheid met veel grotere en dus minder vrachtwagens tot de rand van de stad te rijden.


· Winkels in de stad (voornamelijk het gebied binnen de ring A10) hebben nu dure ruimte in hun winkel gereserveerd voor opslag. Deze opslagruimte kunnen zij anders inzetten nu ze hun goederen in het distributiecentrum van CityCargo Amsterdam aan de rand van de stad (Airport Business Park Amsterdam in Osdorp) kunnen opslaan. CityCargo biedt een snelle en betrouwbare vorm van distributie van deze goederen.


· Doordat vrachtwagens alleen in bepaalde venstertijden de stad in kunnen, gaat veel capaciteit verloren aan plannen en wachten op die tijden. Met het distributiecentrum aan de rand van de stad kunnen vrachtwagens op ieder gewenst moment ('s nachts of overdag) goederen afleveren. CityCargo Amsterdam zorgt voor de levering in de stad. Op deze manier kan kostbare capaciteit van vrachtwagens en chauffeurs efficiënter ingezet worden.

Handelsregister K.v.K. te Amsterdam 34241966 BTW: NL8153.24.522.B01

rekening nummer: 12.95.35.184 Rabobank Amsterdam rekening nummer: 446090050 ABNAMRO Amsterdam


---- --