Siemens

Persbericht

0703.906

Den Haag, vrijdag 16 maart 2007

Kilometerbeprijzing niet afhankelijk van EU-satellietsysteem Galileo

De invoering van kilometerbeprijzing in Nederland is niet afhankelijk van het nog te bouwen EU-satellietsysteem Galileo. Dit stelt Siemens Nederland naar aanleiding van berichten over de dreigende vertraging van de invoering van Galileo. Siemens hield proeven in Londen, Seattle, Singapore, Sidney en Melbourne, met nieuwe software die op basis van de bestaande GPS-satellieten zeer nauwkeurig de lengte van een afgelegd traject berekent.

Uit een langdurig onderzoek in Londen, uitgevoerd in opdracht van de overheid, bleek dat de trajectberekening met het bestaande Global Positioning System (GPS) een afwijking had van minder dan een procent. Dat is nauwkeuriger dan een meting met de kilometerteller in het dashboard, die een foutmarge heeft van drie tot vijf procent. Door gebruik te maken van de nieuwe software is de fijnmazigheid van het nieuw te ontwikkelen Galileo satellietnetwerk minder relevant geworden voor kilometerbeprijzing.

Het Londense onderzoek, waaraan veertien leveranciers deelnamen, was bedoeld om inzicht te krijgen in de stand van de techniek voor kilometerbeprijzing. In het onderzoek werden dertig routes gebruikt in de binnenstad van Londen, met een gemiddelde lengte van ruim 23 kilometer. In 35 dagen werden 669 ritten gemaakt met een totale afstand van bijna 15 duizend kilometer.

Daarnaast heeft Siemens zojuist een praktijktest van een maand afgerond voor de Land Transport Authority in Singapore. Op basis van GPS en de nieuwe software is zelfs een nog grotere nauwkeurigheid vastgesteld van 99,9%.

Noot voor de redactie,