Persbericht
0703.906
Den Haag, vrijdag 16 maart 2007
Kilometerbeprijzing niet afhankelijk van EU-satellietsysteem Galileo
De invoering van kilometerbeprijzing in Nederland is niet afhankelijk
van het nog te bouwen EU-satellietsysteem Galileo. Dit stelt Siemens
Nederland naar aanleiding van berichten over de dreigende vertraging
van de invoering van Galileo. Siemens hield proeven in Londen,
Seattle, Singapore, Sidney en Melbourne, met nieuwe software die op
basis van de bestaande GPS-satellieten zeer nauwkeurig de lengte van
een afgelegd traject berekent.
Uit een langdurig onderzoek in Londen, uitgevoerd in opdracht van de
overheid, bleek dat de trajectberekening met het bestaande Global
Positioning System (GPS) een afwijking had van minder dan een procent.
Dat is nauwkeuriger dan een meting met de kilometerteller in het
dashboard, die een foutmarge heeft van drie tot vijf procent. Door
gebruik te maken van de nieuwe software is de fijnmazigheid van het
nieuw te ontwikkelen Galileo satellietnetwerk minder relevant geworden
voor kilometerbeprijzing.
Het Londense onderzoek, waaraan veertien leveranciers deelnamen, was
bedoeld om inzicht te krijgen in de stand van de techniek voor
kilometerbeprijzing. In het onderzoek werden dertig routes gebruikt in
de binnenstad van Londen, met een gemiddelde lengte van ruim 23
kilometer. In 35 dagen werden 669 ritten gemaakt met een totale
afstand van bijna 15 duizend kilometer.
Daarnaast heeft Siemens zojuist een praktijktest van een maand
afgerond voor de Land Transport Authority in Singapore. Op basis van
GPS en de nieuwe software is zelfs een nog grotere nauwkeurigheid
vastgesteld van 99,9%.
Noot voor de redactie,
Siemens