abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
16 maart 2007
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/NW 2007/373/45905 2060707530
Onderwerp
Vragen van de leden Roemer en Roefs over navigatiesystemen
Geachte voorzitter,
De leden Roemer en Roefs hebben vragen gesteld over navigatiesystemen (Nationaal
Wegen Bestand). Hierbij treft u de antwoorden aan.
1. Is het waar dat het Nationaal Wegenbestand (NWB) vrijgegeven wordt? Kunt u dit
toelichten?
1. Ja. Rijkswaterstaat zal het NWB onder voorwaarden vrijgeven. Dit moet in het licht
gezien worden van het programma "Andere Overheid" en het stelsel van Basisre-
gistraties.Tot 1 januari 2009 wordt het NWB vrijgegeven zonder recht op herge-
bruik. Na deze datum wordt het NWB vrijgegeven zonder restricties. Met deze
overgangstermijn wordt deels tegemoet gekomen aan de belangen van de geves-
tigde markt.
2. Kunt u aangeven waarom u een NWB heeft aangelegd? Hoeveel bedroegen de
kosten hiervan? Acht u dit verantwoord aangezien bij marktpartijen deze informa-
tie ook te verkrijgen is?
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
RWS/SDG/NW 2007/373/45905
2. Begin jaren '80 is door de toenmalige Dienst Verkeersongevallenregistratie (VOR)
besloten om een digitaal netwerk van wegen op te zetten ten behoeve van de be-
paling en vastlegging van de locatie van verkeersongevallen: het zogenaamde
VOR Locatienetwerk (VLN). Belangrijke eisen die aan dit netwerk werden gesteld
waren een hoge actualiteit en compleetheid. Met andere wegbeheerders is een
landsdekkend bestand tot stand gekomen. Later heeft dit bestand de naam NWB
gekregen. Begin jaren `80 was er geen vergelijkbaar bestand bij marktpartijen be-
schikbaar.
3. Kunt u aangeven hoeveel kosten er jaarlijks gemaakt worden om het NWB up to
date te houden? Hoe verhouden deze kosten zich tot kosten die er zouden zijn als
deze data ingekocht zouden worden?
3. De kosten die geraamd zijn voor 2007 voor het bijhouden van het NWB bedragen
300.000 voor de personele kosten (6 fte), 215.000 voor onderhoud van soft-
ware en het inkopen van materiaal (adrescoördinaten Nederland, postcodetabel,
satellietbeelden). Als alle data zouden worden ingekocht dan zou dat tot een per-
sonele besparing leiden van circa 150.000 (3 fte). Daar staan echter de inkoop-
kosten tegenover. Ik acht de kosten voor het NWB verantwoord mede gezien het
feit dat, in de huidige constructie, de overheden bronhouder/eigenaar blijven van
de data.
4. Bent u ervan op de hoogte dat sinds het vrijgeven van het wegenbestand in de
Verenigde Staten de kwaliteit hiervan achteruit is gegaan? Wat is uw mening hier-
over?
4. Ja, ik ben op de hoogte van berichten die daar op wijzen. De situatie in de VS is
echter niet vergelijkbaar met Nederland. In tegenstelling tot de VS staat het bud-
get waaruit het NWB gefinancierd wordt niet onder druk. Het bijhouden van het
NWB maakt deel uit van het primair proces van Rijkswaterstaat en is niet afhanke-
lijk van de opbrengsten uit verkoop. De wegbeheerders in Nederland zullen de ge-
gevens zelf blijven inwinnen; dat staat los van het vrijgeven van het NWB. Er is
derhalve geen sprake van een mogelijk kwaliteitsverlies.
5. Wat zullen de gevolgen zijn van het vrijgeven van het NWB op de kwaliteit van de
data, de innovaties en de prijzen van het gebruik van een navigatiesysteem? Wat
is uw mening hierover?
5. Het vrijgeven van het NWB biedt kansen voor zowel gevestigde als nieuwe bedrij-
ven. De invloed van vrijgave op de prijs van navigatiesystemen is speculatief. Prijs-
vorming van navigatiesystemen wordt namelijk slechts ten dele bepaald door het
onderliggend kaartmateriaal.
6. Hoe verhouden zich het NWB, de database met uitgebreide informatie over vorm-
geving en het gebruik van wegen én het proces Nationaal Data Warehouse tot el-
kaar?
---
RWS/SDG/NW 2007/373/45905
6. Nationaal Data Warehouse (NDW) bevat overwegend dynamische data (verkeers-
intensiteiten op wegvakken) die gekoppeld kunnen worden aan de statische weg-
kenmerken uit het NDW. Delen van het NWB gaan dus onderdeel uitmaken van
het NDW.
7. Welke rol moet Rijkswaterstaat spelen ten aanzien van coördinatie, beheer en op-
drachtverlening? Welke rol is hierbij weggelegd voor de marktpartijen?
7. Rijkswaterstaat is beheerder van het rijkswegennet in Nederland. Daarbij past dat
Rijkswaterstaat zelf het NWB beheert en daarbij samenwerkt met de overige weg-
beheerders (provincies, gemeenten en waterschappen). Er is tussen de betrokken
overheidspartijen dan ook geen sprake van marktwerking. De markt speelt een rol
bij het inwinnen van gegevens voor wegbeheerders.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat