Ingezonden persbericht


Woensdag 7 maart 2007

Prinses Maxima gaat gesprek aan met ondernemende studenten

Studentenbedrijven verkopen innovatieve producten tijdens Nationale Marktdagen

Meer dan 300 studentenbedrijven presenteren zichzelf en hun innovatieve producten en diensten tijdens de Nationale Marktdagen op 16 en 17 maart in winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht. Op 23 en 24 maart vinden de Marktdagen plaats in winkelcentrum De Oranjerie in Apeldoorn.

Leerlingen en studenten uit het VMBO, MBO en HBO doen hun uiterste best om de omzet van hun studentenbedrijf op te voeren door hun producten of diensten te verkopen aan het winkelend publiek.

De ondernemende activiteiten van de studenten hebben ook de aandacht getrokken van prinses Maxima. Zij zal op vrijdag 16 maart een bezoek brengen aan de Marktdag in Utrecht en met een aantal studenten spreken over hun ervaringen binnen het studentenbedrijf.

De Nationale Marktdagen worden georganiseerd door Jong Ondernemen, een non profit organisatie die het ondernemerschap onder jongeren in het onderwijs wil bevorderen.

Jong Ondernemen biedt studenten en scholieren de mogelijkheid om gedurende een schooljaar hun eigen bedrijf op te zetten en te runnen. Studenten bedenken een product/dienst, voeren marktonderzoek uit, schrijven een ondernemingsplan en zoeken aandeelhouders. Aan het eind van het schooljaar liquideert het studentenbedrijf en wordt verantwoording afgelegd aan de aandeelhouders.

De Marktdagen kunnen worden benut om de omzet van het bedrijf te verhogen, maar ook om te ervaren op welke manier je klanten het best benaderd. De deelnemers en hun producten worden door een jury beoordeeld op klantbenadering, standinrichting, productinnovativiteit en mate van maatschappelijke verantwoord ondernemen. Na afloop van elke Marktdag is er een dagwinnaar die ¤ 1.000,- wint en kans maakt op deelname aan de Internationale Marktdag in Boekarest eind maart.