IP/07/332
Brussel/Hannover, 15 maart 2007
De Commissie stelt een Europese beleidsstrategie voor slimme radiotags voor
Precies één jaar na de start van een uitgebreide openbare raadpleging In
heel Europa over tags voor radiofrequentie-identificatie (RFID) heeft de
Commissie vandaag haar voorstellen bekendgemaakt voor een RFID- strategie
voor Europa. Met name stelt de Commissie voor om tegemoet te komen aan de
bezorgdheid van de burgers omtrent de bescherming van zijn privélevenssfeer
teneinde het vertrouwen van de consument en de positie van Europa te
verbeteren op een markt die wereldwijd met 60% groeit.
"Van het bestrijden van vervalsingen tot betere gezondheidszorg -
slimme RFID-chips bieden enorme kansen voor het bedrijfsleven en de
samenleving," verklaarde Viviane Reding, Commissaris bevoegd voor
informatiemaatschappij en media, bij de presentatie van de strategie
van de Commissie op CeBIT, 's werelds grootste IT-jaarbeurs in
Hannover, Duitsland. "Vorig jaar zei ik hier op CeBIT dat wij het
gebruik van RFID- technologie in Europa moeten stimuleren en tegelijk
persoonsgegevens en privacy moeten beschermen. Bij de openbare
raadpleging van de Commissie in 2006 is een groot gebrek aan
voorlichting en ernstige bezorgdheid onder de burgers aan het licht
gekomen. De RFID-strategie van de Commissie is er daarom op gericht de
voorlichting te verbeteren, de absolute noodzaak te beklemtonen dat de
burgers zelf kunnen besluiten hoe hun persoonsgegeven worden gebruikt
en te garanderen dat Europa de huidige hinderpalen voor het enorme
potentieel van RFID uit de weg zal ruimen."
RFID - ook slimme radiotags genoemd - is een technologie die werkt met
"tags", radiosignalen die worden uitgezonden als identificatietekens,
en apparaten die het signaal ontvangen en de tags identificeren. Zij
heeft een brede waaier van toepassingen en vereist geen direct contact
of scannen in de "line-of-sight".
Het economisch potentieel van slimme radiotags kan nauwelijks worden
overschat. In 2006 alleen al zijn wereldwijd meer dan één miljard
RFID-tags verkocht en tegen 2016 zou dit al meer dan 500 keer zoveel
kunnen zijn. De Europese markt zal naar schatting toenemen van 500
miljoen euro in 2006 tot 7 miljard euro tegen 2016. Europa is ook een
belangrijke internationale speler voor onderzoek en ontwikkeling op
RFID-gebied en de Europese industrie bekleedt daarin een sterke
positie.
Het potentieel van slimme radiotags is echter niet goed bekend.
Ongeveer 60% van de 2190 ondervraagden bij de openbare raadpleging van
de Commissie in 2006 (zie MEMO/06/378) zeiden niet genoeg te weten om
de voor- en nadelen van de RFID-technologie voldoende te kunnen
inschatten. Van diegenen die wel op de hoogte waren, meende 70% dat
technische oplossingen de beste manier waren om de bezorgdheid over
veiligheid, gegevensbescherming en privacy te doen afnemen, gaf 67% te
kennen dat zij het eens waren met bewustmakingscampagnes om de
consumenten voor te lichten en was 55% voorstander van een
reglementering inzake RFID.
Om Europa beter in staat te stellen de economische en sociale
voordelen van de RFID-technologie te benutten en tegelijk tegemoet te
komen aan de bezorgdheid van de consument, publiceerde de Commissie
vandaag haar RFID- mededeling. De Commissie neemt zich voor:
§ in 2007 een RFID Stakeholder Group op te richten die de Commissie
advies en hulp kan bieden bij het ontwikkelen van een Europese
beleidsstandpunt inzake RFID-toepassingen. Dit zal gebeuren in
samenwerking met onder andere de Werkgroep Gegevensbescherming in het
kader van artikel 29;
§ tegen medio 2007 amendementen op de e-Privacy-richtlijn voor te
stellen teneinde rekening te houden met RFID-toepassingen, als
onderdeel van de herziening van de EU-telecommunicatieregels;
§ tegen eind 2007 te komen met een aanbeveling aan de lidstaten en de
stakeholders over hoe moet worden omgegaan met gegevensbeveiliging en
privacy van slimme radiotags. Zowel de richtlijn Gegevensbescherming
als de e-Privacy-richtlijn bevatten voorschriften voor de verwerking
van persoonsgegevens die ongeacht de onderliggende technologieën
moeten worden nageleefd, en de aanbeveling zou de toepassing ervan op
RFID verder verduidelijken;
§ in samenwerking met de Stakeholder Group de economische en sociale
gevolgen van slimme radiotags en andere technologieën analyseren, met
name toegespitst op privacy, vertrouwen en governance, hetgeen moet
leiden tot een evaluatie van beleidsopties en de behoefte aan verdere
wetgeving tegen eind 2008.
De mededeling geeft ook aan waar de Commissie ervoor wil zorgen dat de
verdere ontwikkeling en invoering van slimme radiotags zo veilig,
privacy-vriendelijk en efficiënt mogelijk zijn. Daarvoor wordt gekeken
naar onderzoek en innovatie, de beschikbaarheid van radiospectrum,
normalisatie en milieu- en gezondheidskwesties en wordt er ook voor
gezorgd dat de digitale identiteiten goed beschermd zijn tegen
misbruik in het zich ontwikkelende internet van dingen waar allerlei
zaken rond ons met elkaar gaan communiceren zonder dat wij daarin
tussenkomen.
Achtergrondinformatie:
De mededeling die de Commissie vandaag doet, is gebaseerd op de
resultaten van een openbare raadpleging. In een eerste fase heeft de
Commissie workshops gehouden over privacy, veiligheid en het
potentieel van RFID voor het bedrijfsleven en de samenleving (zie
IP/06/289).
In de tweede fase heeft iedereen de kans gekregen om zijn mening
kenbaar te maken (zie IP/06/909). Daarmee kon de Commissie nagaan of
Europa een stimulerend en stabiel beleidsklimaat nodig heeft. Dat zou
bedrijven ertoe aanzetten in RFID te investeren en de harmonisering
van normen en de toewijzing van radiofrequenties bevorderen, en
tegelijk voldoende waarborgen bieden voor de privacy en de veiligheid
van individuen.
Op een slotconferentie in oktober 2006 werden de belangrijkste
resultaten van de raadpleging gepresenteerd (zie MEMO/06/378). Daarna
kon de Commissie verslag uitbrengen over haar evaluatie en definitieve
adviezen inwinnen alvorens deze mededeling op te stellen.
European Union