European Union



IP/07/332

Brussel/Hannover, 15 maart 2007

De Commissie stelt een Europese beleidsstrategie voor slimme radiotags voor

Precies één jaar na de start van een uitgebreide openbare raadpleging In heel Europa over tags voor radiofrequentie-identificatie (RFID) heeft de Commissie vandaag haar voorstellen bekendgemaakt voor een RFID- strategie voor Europa. Met name stelt de Commissie voor om tegemoet te komen aan de bezorgdheid van de burgers omtrent de bescherming van zijn privélevenssfeer teneinde het vertrouwen van de consument en de positie van Europa te verbeteren op een markt die wereldwijd met 60% groeit.

"Van het bestrijden van vervalsingen tot betere gezondheidszorg - slimme RFID-chips bieden enorme kansen voor het bedrijfsleven en de samenleving," verklaarde Viviane Reding, Commissaris bevoegd voor informatiemaatschappij en media, bij de presentatie van de strategie van de Commissie op CeBIT, 's werelds grootste IT-jaarbeurs in Hannover, Duitsland. "Vorig jaar zei ik hier op CeBIT dat wij het gebruik van RFID- technologie in Europa moeten stimuleren en tegelijk persoonsgegevens en privacy moeten beschermen. Bij de openbare raadpleging van de Commissie in 2006 is een groot gebrek aan voorlichting en ernstige bezorgdheid onder de burgers aan het licht gekomen. De RFID-strategie van de Commissie is er daarom op gericht de voorlichting te verbeteren, de absolute noodzaak te beklemtonen dat de burgers zelf kunnen besluiten hoe hun persoonsgegeven worden gebruikt en te garanderen dat Europa de huidige hinderpalen voor het enorme potentieel van RFID uit de weg zal ruimen."

RFID - ook slimme radiotags genoemd - is een technologie die werkt met "tags", radiosignalen die worden uitgezonden als identificatietekens, en apparaten die het signaal ontvangen en de tags identificeren. Zij heeft een brede waaier van toepassingen en vereist geen direct contact of scannen in de "line-of-sight".

Het economisch potentieel van slimme radiotags kan nauwelijks worden overschat. In 2006 alleen al zijn wereldwijd meer dan één miljard RFID-tags verkocht en tegen 2016 zou dit al meer dan 500 keer zoveel kunnen zijn. De Europese markt zal naar schatting toenemen van 500 miljoen euro in 2006 tot 7 miljard euro tegen 2016. Europa is ook een belangrijke internationale speler voor onderzoek en ontwikkeling op RFID-gebied en de Europese industrie bekleedt daarin een sterke positie.

Het potentieel van slimme radiotags is echter niet goed bekend. Ongeveer 60% van de 2190 ondervraagden bij de openbare raadpleging van de Commissie in 2006 (zie MEMO/06/378) zeiden niet genoeg te weten om de voor- en nadelen van de RFID-technologie voldoende te kunnen inschatten. Van diegenen die wel op de hoogte waren, meende 70% dat technische oplossingen de beste manier waren om de bezorgdheid over veiligheid, gegevensbescherming en privacy te doen afnemen, gaf 67% te kennen dat zij het eens waren met bewustmakingscampagnes om de consumenten voor te lichten en was 55% voorstander van een reglementering inzake RFID.

Om Europa beter in staat te stellen de economische en sociale voordelen van de RFID-technologie te benutten en tegelijk tegemoet te komen aan de bezorgdheid van de consument, publiceerde de Commissie vandaag haar RFID- mededeling. De Commissie neemt zich voor:

§ in 2007 een RFID Stakeholder Group op te richten die de Commissie advies en hulp kan bieden bij het ontwikkelen van een Europese beleidsstandpunt inzake RFID-toepassingen. Dit zal gebeuren in samenwerking met onder andere de Werkgroep Gegevensbescherming in het kader van artikel 29;

§ tegen medio 2007 amendementen op de e-Privacy-richtlijn voor te stellen teneinde rekening te houden met RFID-toepassingen, als onderdeel van de herziening van de EU-telecommunicatieregels;

§ tegen eind 2007 te komen met een aanbeveling aan de lidstaten en de stakeholders over hoe moet worden omgegaan met gegevensbeveiliging en privacy van slimme radiotags. Zowel de richtlijn Gegevensbescherming als de e-Privacy-richtlijn bevatten voorschriften voor de verwerking van persoonsgegevens die ongeacht de onderliggende technologieën moeten worden nageleefd, en de aanbeveling zou de toepassing ervan op RFID verder verduidelijken;

§ in samenwerking met de Stakeholder Group de economische en sociale gevolgen van slimme radiotags en andere technologieën analyseren, met name toegespitst op privacy, vertrouwen en governance, hetgeen moet leiden tot een evaluatie van beleidsopties en de behoefte aan verdere wetgeving tegen eind 2008.

De mededeling geeft ook aan waar de Commissie ervoor wil zorgen dat de verdere ontwikkeling en invoering van slimme radiotags zo veilig, privacy-vriendelijk en efficiënt mogelijk zijn. Daarvoor wordt gekeken naar onderzoek en innovatie, de beschikbaarheid van radiospectrum, normalisatie en milieu- en gezondheidskwesties en wordt er ook voor gezorgd dat de digitale identiteiten goed beschermd zijn tegen misbruik in het zich ontwikkelende internet van dingen waar allerlei zaken rond ons met elkaar gaan communiceren zonder dat wij daarin tussenkomen.

Achtergrondinformatie:

De mededeling die de Commissie vandaag doet, is gebaseerd op de resultaten van een openbare raadpleging. In een eerste fase heeft de Commissie workshops gehouden over privacy, veiligheid en het potentieel van RFID voor het bedrijfsleven en de samenleving (zie IP/06/289).

In de tweede fase heeft iedereen de kans gekregen om zijn mening kenbaar te maken (zie IP/06/909). Daarmee kon de Commissie nagaan of Europa een stimulerend en stabiel beleidsklimaat nodig heeft. Dat zou bedrijven ertoe aanzetten in RFID te investeren en de harmonisering van normen en de toewijzing van radiofrequenties bevorderen, en tegelijk voldoende waarborgen bieden voor de privacy en de veiligheid van individuen.

Op een slotconferentie in oktober 2006 werden de belangrijkste resultaten van de raadpleging gepresenteerd (zie MEMO/06/378). Daarna kon de Commissie verslag uitbrengen over haar evaluatie en definitieve adviezen inwinnen alvorens deze mededeling op te stellen.