Ingezonden persbericht


Persbericht

ABN AMRO kiest voor affiliate marketing bij jacht op veelbelovende student

Amsterdam, 15 maart 2007 ­ Er wordt hard getrokken aan de beste afstuderende studenten. Een slimme manier om studenten te werven is affiliate marketing. ABN AMRO plaatst, in samenwerking met Affiliate Marketing Netwerk M4N, vacatures en informatie op de websites van studentenverenigingen. Affiliate marketing is onderdeel van de wervingsstrategie van de bank.

"Bij studenten- en studieverenigingen zitten veelal pro-actieve en sociaalvaardige studenten die we bij de bank nodig hebben", meent Anouk Bouwmeester, eventmanager recruitment bij ABN AMRO. "We hebben onze wervingsstrategie uitgebreid met affiliate marketing, want alleen een poster met je naam erop is niet genoeg om high potentials aan te trekken. Door middel van affiliate marketing krijgen we de juiste boodschap op de juiste plaats. We geven nuttige op de doelgroep toegesneden informatie over de carrièremogelijkheden bij ABN AMRO."

De bank zet de online marketingmethode al geruime tijd succesvol in bij de werving van potentieel personeel. M4N plaats advertentiemateriaal en tekstlinks op de sites van studenten- en studieverenigingen en beheert deze naar aanleiding van specifieke recruitmentacties en wervingsweken. Zo heeft ABN AMRO een aantal malen per jaar specifieke wervingsevenementen zoals het Investment Banking Summer Internship, Quant Careers Day en verschillende Banking Days. M4N past het online advertentiemateriaal voortdurend aan naar aanleiding van deze wisselende evenementen. Bovendien maakt het bedrijf de resultaten van het advertentiemateriaal inzichtelijk zodat ABN AMRO continue op de hoogte is van de effectiviteit .

Specifieke doelgroep

ABN AMRO hanteert een innovatief wervingsbeleid met voor elke doelgroep een specifieke wervingsmethode. Dit is onderdeel van de diversity recruitment strategie: de bank streeft ernaar mensen van zoveel mogelijk verschillende achtergronden, culturen en nationaliteiten te werven. Hoe meer diversiteit onder het personeel, hoe meer er buiten de gebaande paden wordt gedacht. En dit komt volgens de bank ten goede aan de creativiteit.

Door middel van affiliate marketing bereikt de bank de specifieke doelgroep van studenten die naast hun studie actief zijn in het verenigingsleven. En hoewel de bezoekersaantallen op de websites van de verenigingen beperkt zijn, is de waarde die de studenten hechten aan de langdurige samenwerking met de bank groot. ABN AMRO heeft op deze manier toegang tot een enorme vijver aan potentiële werknemers. "Hoewel affiliate marketing over het algemeen wordt ingezet voor internetwinkelen, is het een slimme manier om nieuw personeel te werven," aldus Thomas Joosten, oprichter van M4N. "Alle partijen profiteren ervan. De studenten worden op de hoogte gehouden van vacatures, traineeships en wervingsacties en de verenigingen spekken de clubkas door middel van sponsoring."

Voorheen werd recruitment alleen via advertenties op algemene websites en in de (dag)bladen gedaan, nu wordt de strategie specifiek op de niche toegespitst. "Deze manier van recruitment is een typisch voorbeeld van de Long Tail theorie van Chris Anderson. In het geval van affiliate marketing betekent het dat, dankzij internet en de vindbaarheid van websites, een steeds groter deel van de doelgroep te vinden is op kleinere specifieke sites," aldus Joosten.

Voor meer informatie over de recruitmentactiviteiten van ANB AMRO, zie www.abnamro.nl/werken

Over M4N

M4N heeft als missie om op internet, het zoeken, vinden en kopen van producten makkelijker te maken. M4N bereikt dit door een netwerk van website eigenaren, affiliates genoemd, te koppelen aan aanbieders van producten op internet. Het bedrijf ziet de affiliates als distributiekanaal: zij maken informatie (commercieel en niet commercieel) namelijk toegankelijk voor specifieke doelgroepen en linken naar de juiste plekken op de vaak uitgebreide websites van adverteerders. Met M4N kunnen zowel affiliates als adverteerders beter op het online koopproces afstemmen door middel van goede statistieken en promotiemateriaal. Voor meer informatie, zie: Affiliate netwerk voor adverteerders en exploitanten

Noot voor de redactie/

[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/15/S062-abn-amro-kiest-voor-affiliate-marketing-bij-jacht-.html" title="ABN AMRO kiest voor affiliate marketing bij jacht op veelbelovende s.."]