Published: 08:15 15.03.2007 GMT+1 /Source: DSM N.V. /AEX: DSM /ISIN: NL0000009827
DSM-aandeelhouders registreren 31 miljoen aandelen voor loyaliteitsdividendprogramma
Koninklijke DSM N.V. (DSM) maakt bekend dat in de periode januari-februari ruim 4500 aandeelhouders ervoor hebben gekozen om hun aandelen te laten voorregistreren in het kader van het door DSM voorgestelde loyaliteitsdividendprogramma. In deze periode zijn in totaal circa 31 miljoen aandelen geregistreerd, overeenkomend met circa 17% van de uitstaande gewone aandelen. Indien de op 28 maart 2007 te houden Jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders de invoering van het loyaliteitsdividendprogramma steunt, zullen de in deze periode voorgeregistreerde aandelen worden beschouwd alsof zij al op 31 december 2006 waren geregistreerd.
Peter Elverding, Voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM, gaf het volgende commentaar op deze uitkomst van de voorregistratie: "Ik ben blij met deze kans om onze relaties met deze 4500 aandeelhouders te versterken en meer rechtstreeks met hen te communiceren. De groep van aandeelhouders die hun aandelen hebben laten registreren is zeer divers samengesteld, en dat bewijst dat het programma toegankelijk is voor zowel grote als kleine aandeelhouders. Het bewijst bovendien dat het programma toegankelijk is voor aandeelhouders uit binnen- en buitenland, inclusief bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Dit neemt niet weg dat de invoering van dit innovatieve instrument, waarmee we DSM's Investor Relations-functie willen versterken, ook aanleiding heeft gegeven tot een aantal discussiepunten. We hebben ons vanaf het begin opengesteld voor dergelijke discussies en ik zal ons voorstel graag toelichten tijdens de komende Jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Want het blijft geheel aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders om te besluiten of dit loyaliteitsdividendprogramma wordt geïmplementeerd."
Loyaliteitsdividendprogramma
In september 2006 maakte DSM bekend dat de onderneming een programma voor een loyaliteitsdividend wilde invoeren. Dit initiatief moet worden gezien tegen de achtergrond van de huidige discussie in Nederland ten aanzien van corporate governance, communicatie met aandeelhouders en de soms overdreven focus op de korte termijn. DSM is er vast van overtuigd dat een strategie die gericht is op de lange termijn de beste weg biedt naar duurzame waardecreatie. Dit komt tot uiting in de strategie Vision 2010 - Building on Strengths, die volgt op de succesvolle implementatie van de Vision 2005-strategie. Om die reden wil DSM werken aan versterking van zijn relaties met aandeelhouders die zich ook op de lange termijn richten.
Het programma stimuleert aandeelhouders om hun girale aandelen, waarvan de houders in principe niet bekend zijn bij DSM, om te zetten in aandelen die op hun naam geregistreerd staan bij de onderneming. Vrijwillige registratie door aandeelhouders in het kader van het loyaliteitsdividend geeft DSM een beter inzicht in wie zijn aandeelhouders zijn en zal de onderneming daarmee in staat stellen om meer rechtstreeks met deze aandeelhouders te communiceren. De huidige situatie in Nederland, waarbij ondernemingen niet beschikken over concrete, betrouwbare informatie over hun aandeelhouders, is door de Monitoring Commissie Corporate Governance (de Commissie-Frijns) aangemerkt als een van de voornaamste punten van zorg in de huidige Nederlandse praktijk ten aanzien van goed ondernemingsbestuur.
Met dit programma wil DSM een gelijker speelveld creëren ten opzichte van de situatie in veel landen buiten Nederland, waar registratie van aandeelhouders en van de veranderingen in hun aandelenbezit heel gebruikelijk is. DSM ondersteunt elk initiatief dat beursgenoteerde ondernemingen een beter inzicht kan geven in wie hun aandeelhouders zijn. Een verbeterde rechtstreekse communicatie tussen effecten uitgevende ondernemingen en hun aandeelhouders is in het belang van goed ondernemingsbestuur. DSM wil daar met het voorgestelde programma voor een loyaliteitsdividend aan bijdragen.
Het voorstel van DSM houdt in dat aandeelhouders die volgens het register hun DSM-aandelen langer dan drie boekjaren hebben aangehouden, naast het reguliere dividend recht zullen hebben op een eenmalig loyaliteitsdividend van 30% van het gemiddelde jaarlijkse dividend dat in de drie voorafgaande boekjaren is uitgekeerd op gewone aandelen.
Over elk daarop aansluitend volgende boekjaar zal een loyaliteitsdividend van 10% worden uitgekeerd. Als peildatum zal 31 december worden aangehouden, en het recht op loyaliteitsdividend zal worden berekend op basis van het last in, first out principe.
Uitkering van het loyaliteitsdividend vindt plaats gelijktijdig met de uitkering van het gewone slotdividend. Er zal van aandeelhouders die aanspraak willen maken op een loyaliteitsdividend geen toezegging vooraf worden gevraagd; zij hoeven slechts hun aandelen te laten registreren. De feitelijke betaling van het loyaliteitsdividend zal achteraf plaatsvinden, op basis van deze registratie.
De registratie zal geen gevolgen hebben voor de verhandelbaarheid van aandelen; er is voorzien in procedures die de aandeelhouders in staat stellen om hun aandelen snel uit te laten schrijven uit het register en/of te verkopen, en de aandeelhouders blijven geheel vrij om hun eigen beleggingsstrategie te volgen. Registratie noch deregistratie zal gevolgen hebben voor de aan de aandelen verbonden stemrechten.
Voorregistratie
In de periode sinds DSM het idee van de introductie van dit nieuwe instrument naar buiten bracht, heeft de onderneming vele reacties ontvangen van beleggers en van organisaties die actief zijn op de financiële markten. Gezien de overwegend positieve reacties heeft DSM besloten de mogelijkheid te bieden tot voorregistratie in de periode van 1 januari tot 28 februari 2007. Indien het loyaliteitsdividendprogramma wordt goedgekeurd door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 28 maart 2007 zullen de in deze periode geregistreerde aandelen voor de berekening van het loyaliteitsdividend worden behandeld alsof zij al op 31 december 2006 geregistreerd waren. Hierdoor kan de feitelijke introductie van het programma een jaar naar voren worden gehaald.
Hoewel de voorregistratie nu gesloten is, blijft registratie iedere dag mogelijk. DSM heeft vernomen dat verscheidene aandeelhouders die in principe het programma steunen de uitkomst van de Jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders willen afwachten alvorens zij hun aandelen daadwerkelijk laten registreren. Dit betekent dat het aantal geregistreerde aandeelhouders nog duidelijk kan toenemen na een positief besluit van de Jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders
De Jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders van DSM zal worden gehouden op 28 maart 2007 op het hoofdkantoor van DSM in Heerlen. De implementatie van het loyaliteitsdividendprogramma, waarvoor een aanpassing van de Statuten van DSM is vereist, is onderdeel van de agenda van de Jaarvergadering (punt 4.b). De volledige tekst van het voorstel en een toelichting daarop zijn te vinden op de website van DSM (
DSM
DSM is wereldwijd actief op het gebied van
DSM Corporate Communications
Elvira Luykx
tel. +31 (0) 45 5782035
fax +31 (0) 45 5740680
e-mail
DSM Investor Relations
Dries Ausems
tel. +31 (0) 45 5782864
fax +31 (0) 45 5782595
e-mail
DSM