NMBS

Infrabel en BIVV starten 2e luik sensibiliseringscampagne voor een verhoogde veiligheid aan overwege

15/03/2007

Op initiatief van Minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt, starten Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet en het BIVV, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, samen het tweede luik van de sensibiliseringscampagne voor meer veiligheid aan de overwegen. Naast de affiches aan de overwegen, richt de campagne zich deze keer vooral naar de 1^e graad van het secundair onderwijs. Met dit iniatief willen we de schoolgaande jeugd bewust maken van het gevaar aan overwegen en hen sensibiliseren voor een beter respect van de signalisatie aan de overwegen.

2^e luik campagne richt zich naar scholen

Deze campagne start vandaag en is een vervolg op de eerste campagne die eind september 2006 werd gelanceerd. Die omvatte het plaatsen van affichagepanelen met de slogan Eventjes wachten. Daar ga je niet van dood. in de omgeving van de meest ongevalgevoelige overwegen. De affichagecampagne zetten we verder, maar deze keer wordt dit aangevuld met een educatief project voor de scholen. De nieuwe actie richt zich nu naar de 1^e graad van het secundair onderwijs en wil de jongeren aanmoedigen tot een correct opvolgen van de wegcode en de signalisatie aan overwegen.

Alle scholen in België van de 1^e graad van het secundair onderwijs hebben deze week de informatiemiddelen toegestuurd gekregen om de leerlingen meer bij te brengen over de wegcode en de veiligheid aan de overwegen. Het BIVV en Infrabel leveren de scholen verschillende tools zoals stickers, meetlatjes en invulbladen met nuttige info over de overwegen. Dit alles wordt in het lessenpakket van de scholen ingepast om de leraars te wapenen om hun leerlingen in de klas beter te onderwijzen. De site www.eventjeswachten.be bevat een educatief online-spel waarmee de leerlingen hun kennis van de overwegen kunnen testen en een B-dagtrip voor hun ganse klas kunnen winnen. Vijf categorieën van overwegen

De Federale Overheidsdienst Mobiliteit deelt de overwegen in vijf categorieën in. Elke categorie kent zijn eigen specifieke uitrusting. Het Belgische spoorwegnet, dat wordt beheerd door Infrabel, telt momenteel 2039 overwegen, 277 private overwegen inbegrepen. 1613 overwegen zijn uitgerust met actieve signalisatie (slagbomen en/of knipperlichten) én 149 weinig gebruikte overwegen met passieve signalisatie zoals het Sint-Andrieskruis en/of verkeersbord.

De overwegen zijn als volgt onderverdeeld :


- Categorie 1: 15 overwegen met twee volledige slagbomen of vier halve slagbomen over de volledige breedte van de openbare weg en de nodige lichtseinen;

- Categorie 2: 1302 overwegen met halve slagbomen die zigzag zijn geplaatst én met rode lichtseinen die alternatief knipperen bij het naderen van een trein. Het maanwit licht knippert als de overweg in alle veiligheid mag worden voorbijgereden;

- Categorie 3: 296 overwegen met twee rode knipperlichten én een wit knipperlicht maar zonder slagbomen;

- Categorie 4: 143 overwegen aangekondigd door een Sint-Andrieskruis zonder slagbomen en lichten;

- Categorie 5: 6 overwegen enkel aangeduid met een verkeersteken dat vanop afstand aangeeft dat de weggebruiker een overweg nadert (geen Sint-Andrieskruis, slagbomen of lichten).

Het belsignaal is optioneel, maar weliswaar bijna altijd voorzien bij de eerste drie categorieën van overwegen. Het kondigt een naderende trein aan en blijft rinkelen tot de slagbomen van de overwegen volledig gesloten zijn (1^e en 2^e categorie) of tot de trein is voorbijgereden (3^e categorie).
Ongevallen aan overwegen

In 2006 noteerde Infrabel drie ongevallen met voetgangers, zelfdodingen niet inbegrepen. Het aantal ongevallen tussen treinen, wegvoertuigen of tweewielers en voetgangers aan overwegen evolueerde de voorbije vijf jaren als volgt:

2002

2003

2004

2005

2006

Ongevallen met voertuigen

51

46

48

56

53

Ongevallen met voetgangers

8

9

4

5

3

De zwakke weggebruikers (voetganger, fietser, bromfietser, motorrijder) zijn de belangrijkste slachtoffers bij ongevallen aan overwegen. Het grootste gedeelte van de ongevallen gebeurt aan overwegen 3^e categorie, die in verhouding tot hun aantal, het meest betrokken zijn bij ongevallen.

De oorzaken van de ongevallen op de overwegen zijn heel verschillend. Een groot aantal ongevallen is het gevolg van onvoorzichtigheid, ongeduldigheid en het niet respecteren van de signalisatie en de wegcode door de weggebruikers. Enkele voorbeelden van een slechte inschatting van het gevaar door de weggebruiker zijn: een overweg laattijdig oversteken of een overweg oversteken die nog niet helemaal open is na de doortocht van een trein.
Strategie en maatregelen voor veilige overwegen

Infrabel werkt permanent aan het verbeteren van de veiligheid op het Belgische spoorwegnet en de overwegen. Infrabel verleent in de periode 2005-2007 voorrang aan de zogenaamde ongevalgevoelige overwegen en de overwegen van 3^e en 4^e categorie waar de treinen meer dan 70 km/u rijden. In totaal gaat het om 205 overwegen die, na een bezoek ter plaatse, het voorwerp vormen van een strategisch plan met diverse pijlers:


- Afschaffen van de overweg indien mogelijk;
- Aanpassen van de categorie van de overweg dankzij het aanpassen van de spoor-infrastructuur (bijplaatsen van signalisatie);
- Bijplaatsen van verkeerslichten en/of kleine slagbomen voor de zwakke weggebruikers;

- En/of verbeteren van de weginfrastructuur in samenwerking met de wegbeheerder (bijvoorbeeld door snelheidsverminderingen voor weggebruikers en sensibiliseren van de weggebruikers door een affichecampagne).

De volgende cijfers tonen duidelijk aan dat het aantal overwegen de laatste vijf jaren afneemt:

Jaar

2003

2004

2005

2006 (oktober)

2007 (februari)

Overwegen

2108

2104

2072

2058
2039

40 miljoen euro voor veiligere overwegen

Ieder jaar investeert Infrabel meer en meer in het afschaffen en moderniseren van overwegen en de Belgische
spoorinfrastructuurbeheerder zal dit de komende jaren ook blijven doen. In totaal investeert Infrabel tussen 2005 en 2007 ruim 40 miljoen euro in een verhoogde veiligheid aan de overwegen op het Belgische spoorwegnet.
Nationale sensibiliseringscampagne

Met deze nieuwe nationale campagne willen Minister Renaat Landuyt, Infrabel en het BIVV de leerlingen van de 1^e graad van het secundair onderwijs sensibiliseren rond de problematiek van het oversteken van overwegen. Veel jongeren beseffen het gevaar niet dat ze lopen als ze de signalisatie en wegcode niet respecteren. Om dat te verhelpen, ontvangen de betrokken klassen in heel België een educatief pakket met meetlatjes, stickers en informatieve fiches.

Deze campagne wordt ook in de kijker gezet in de programmas Kijk Uit (VRT), Veilig Thuis (VTM), Contacts (RTBF) en ça roule (RTL) én wordt bovendien aangekondigd op de sites: www.bivv.be, www.b-rail.be, www.ikbenvoor.be, www.eventjeswachten.be.