Infrabel en BIVV starten 2e luik sensibiliseringscampagne voor een
verhoogde veiligheid aan overwege
15/03/2007
Op initiatief van Minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt, starten
Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet en
het BIVV, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, samen het
tweede luik van de sensibiliseringscampagne voor meer veiligheid aan
de overwegen. Naast de affiches aan de overwegen, richt de campagne
zich deze keer vooral naar de 1^e graad van het secundair onderwijs.
Met dit iniatief willen we de schoolgaande jeugd bewust maken van het
gevaar aan overwegen en hen sensibiliseren voor een beter respect van
de signalisatie aan de overwegen.
2^e luik campagne richt zich naar scholen
Deze campagne start vandaag en is een vervolg op de eerste campagne
die eind september 2006 werd gelanceerd. Die omvatte het plaatsen van
affichagepanelen met de slogan Eventjes wachten. Daar ga je niet van
dood. in de omgeving van de meest ongevalgevoelige overwegen. De
affichagecampagne zetten we verder, maar deze keer wordt dit aangevuld
met een educatief project voor de scholen. De nieuwe actie richt zich
nu naar de 1^e graad van het secundair onderwijs en wil de jongeren
aanmoedigen tot een correct opvolgen van de wegcode en de signalisatie
aan overwegen.
Alle scholen in België van de 1^e graad van het secundair onderwijs
hebben deze week de informatiemiddelen toegestuurd gekregen om de
leerlingen meer bij te brengen over de wegcode en de veiligheid aan de
overwegen. Het BIVV en Infrabel leveren de scholen verschillende tools
zoals stickers, meetlatjes en invulbladen met nuttige info over de
overwegen. Dit alles wordt in het lessenpakket van de scholen ingepast
om de leraars te wapenen om hun leerlingen in de klas beter te
onderwijzen. De site www.eventjeswachten.be bevat een educatief
online-spel waarmee de leerlingen hun kennis van de overwegen kunnen
testen en een B-dagtrip voor hun ganse klas kunnen winnen.
Vijf categorieën van overwegen
De Federale Overheidsdienst Mobiliteit deelt de overwegen in vijf
categorieën in. Elke categorie kent zijn eigen specifieke uitrusting.
Het Belgische spoorwegnet, dat wordt beheerd door Infrabel, telt
momenteel 2039 overwegen, 277 private overwegen inbegrepen. 1613
overwegen zijn uitgerust met actieve signalisatie (slagbomen en/of
knipperlichten) én 149 weinig gebruikte overwegen met passieve
signalisatie zoals het Sint-Andrieskruis en/of verkeersbord.
De overwegen zijn als volgt onderverdeeld :
- Categorie 1: 15 overwegen met twee volledige slagbomen of vier halve
slagbomen over de volledige breedte van de openbare weg en de nodige
lichtseinen;
- Categorie 2: 1302 overwegen met halve slagbomen die zigzag zijn
geplaatst én met rode lichtseinen die alternatief knipperen bij het
naderen van een trein. Het maanwit licht knippert als de overweg in
alle veiligheid mag worden voorbijgereden;
- Categorie 3: 296 overwegen met twee rode knipperlichten én een wit
knipperlicht maar zonder slagbomen;
- Categorie 4: 143 overwegen aangekondigd door een Sint-Andrieskruis
zonder slagbomen en lichten;
- Categorie 5: 6 overwegen enkel aangeduid met een verkeersteken dat
vanop afstand aangeeft dat de weggebruiker een overweg nadert (geen
Sint-Andrieskruis, slagbomen of lichten).
Het belsignaal is optioneel, maar weliswaar bijna altijd voorzien bij
de eerste drie categorieën van overwegen. Het kondigt een naderende
trein aan en blijft rinkelen tot de slagbomen van de overwegen
volledig gesloten zijn (1^e en 2^e categorie) of tot de trein is
voorbijgereden (3^e categorie).
Ongevallen aan overwegen
In 2006 noteerde Infrabel drie ongevallen met voetgangers,
zelfdodingen niet inbegrepen. Het aantal ongevallen tussen treinen,
wegvoertuigen of tweewielers en voetgangers aan overwegen evolueerde
de voorbije vijf jaren als volgt:
2002
2003
2004
2005
2006
Ongevallen met voertuigen
51
46
48
56
53
Ongevallen met voetgangers
8
9
4
5
3
De zwakke weggebruikers (voetganger, fietser, bromfietser,
motorrijder) zijn de belangrijkste slachtoffers bij ongevallen aan
overwegen. Het grootste gedeelte van de ongevallen gebeurt aan
overwegen 3^e categorie, die in verhouding tot hun aantal, het meest
betrokken zijn bij ongevallen.
De oorzaken van de ongevallen op de overwegen zijn heel verschillend.
Een groot aantal ongevallen is het gevolg van onvoorzichtigheid,
ongeduldigheid en het niet respecteren van de signalisatie en de
wegcode door de weggebruikers. Enkele voorbeelden van een slechte
inschatting van het gevaar door de weggebruiker zijn: een overweg
laattijdig oversteken of een overweg oversteken die nog niet helemaal
open is na de doortocht van een trein.
Strategie en maatregelen voor veilige overwegen
Infrabel werkt permanent aan het verbeteren van de veiligheid op het
Belgische spoorwegnet en de overwegen. Infrabel verleent in de periode
2005-2007 voorrang aan de zogenaamde ongevalgevoelige overwegen en de
overwegen van 3^e en 4^e categorie waar de treinen meer dan 70 km/u
rijden. In totaal gaat het om 205 overwegen die, na een bezoek ter
plaatse, het voorwerp vormen van een strategisch plan met diverse
pijlers:
- Afschaffen van de overweg indien mogelijk;
- Aanpassen van de categorie van de overweg dankzij het aanpassen van
de spoor-infrastructuur (bijplaatsen van signalisatie);
- Bijplaatsen van verkeerslichten en/of kleine slagbomen voor de
zwakke weggebruikers;
- En/of verbeteren van de weginfrastructuur in samenwerking met de
wegbeheerder (bijvoorbeeld door snelheidsverminderingen voor
weggebruikers en sensibiliseren van de weggebruikers door een
affichecampagne).
De volgende cijfers tonen duidelijk aan dat het aantal overwegen de
laatste vijf jaren afneemt:
Jaar
2003
2004
2005
2006 (oktober)
2007 (februari)
Overwegen
2108
2104
2072
2058
2039
40 miljoen euro voor veiligere overwegen
Ieder jaar investeert Infrabel meer en meer in het afschaffen en
moderniseren van overwegen en de Belgische
spoorinfrastructuurbeheerder zal dit de komende jaren ook blijven
doen. In totaal investeert Infrabel tussen 2005 en 2007 ruim 40
miljoen euro in een verhoogde veiligheid aan de overwegen op het
Belgische spoorwegnet.
Nationale sensibiliseringscampagne
Met deze nieuwe nationale campagne willen Minister Renaat Landuyt,
Infrabel en het BIVV de leerlingen van de 1^e graad van het secundair
onderwijs sensibiliseren rond de problematiek van het oversteken van
overwegen. Veel jongeren beseffen het gevaar niet dat ze lopen als ze
de signalisatie en wegcode niet respecteren. Om dat te verhelpen,
ontvangen de betrokken klassen in heel België een educatief pakket met
meetlatjes, stickers en informatieve fiches.
Deze campagne wordt ook in de kijker gezet in de programmas Kijk Uit
(VRT), Veilig Thuis (VTM), Contacts (RTBF) en ça roule (RTL) én wordt
bovendien aangekondigd op de sites: www.bivv.be, www.b-rail.be,
www.ikbenvoor.be, www.eventjeswachten.be.
NMBS