Ministerie van Defensie
KAMERVRAGEN EN ANTWOORDEN
15-03-2007
Kamervragen over AWACS-vliegtuigen boven het Chemelot-terrein
Vraagsteller: Smeets en Timmermans
Hierbij bied ik u mede namens de Minister van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer de antwoorden aan op de
schriftelijke vragen van de leden Smeets en Timmermans (beiden PvdA)
aan de staatssecretarissen van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening
en Milieubeheer en van Defensie over AWACS-vliegtuigen boven het
Chemelot-terrein; ingezonden 9 februari 2007 (2060707480).
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,
Antwoorden op de schriftelijke vragen van de leden Smeets en
Timmermans (beiden PvdA) aan de Minister van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de Staatssecretaris van
Defensie over AWACS-vliegtuigen boven het Chemelot-terrein (Ingezonden
9 februari 2007).
1. Bent u bekend met het artikel 'Onrust over Awacs boven DSM'? 1)
Ja.
2. Hoeveel vliegbewegingen van Awacs-toestellen zijn in de maanden
november 2006, december 2006 en januari 2007 per week uitgevoerd boven
het Chemelot-terrein?
5. Welke afspraken gelden er voor het vliegen met Awacs-toestellen
boven het Chemelot-terrein? In hoeverre wijken deze afspraken af van
die in de burgerluchtvaart, waar piloten zich strikt hebben te houden
aan een nauwe corridor parallel aan de A2?
Voor de Navo vliegbasis Geilenkirchen zijn start- en
naderingsprocedures vastgesteld overeenkomstig de Duitse en
Nederlandse wet- en regelgeving, rekening houdend met onder andere
vliegtuig- en verkeersleidingstechnische aspecten, (vlieg)veiligheid
en milieuÂaspecten. Alle startroutes in de richting van Nederland
draaien na het passeren van Brunssum, op een afstand van circa 4,5
nautical mile (ongeveer 8 km) van het Chemelot-terrein, naar het
zuiden. De vliegtuigen staan op dat moment onder controle van de
verkeersleiding van Maastricht Aachen Airport. Zij hebben op dat punt
een hoogte van minimaal 2.000 voet (610 meter). Na dit punt klimmen
zij naar grotere hoogte in de richting van het Duitse luchtruim,
tenzij de piloot andersluidende instructies krijgt van de
verkeersleiding van Maastricht Aachen Airport. Startende
AWACS-toestellen komen dus niet in de buurt van het Chemelot-terrein.
Bij de standaard naderingsprocedure over Nederlands grondgebied vinden
vanaf ongeveer 10,5 nautical miles (ongeveer 19 km) voor de
landingsbaan de naderingen in een rechte lijn in het verlengde van de
landingsbaan plaats. Dit is vergelijkbaar met de naderingsprocedures
voor de burgerluchtvaart. Gelet op de ligging van de vliegbasis
Geilenkirchen ten opzichte van het Chemelot-terrein is het
onvermijdelijk dat een deel van de naderingsroutes nabij of over het
bedrijfscomplex is gelegen. Dit geldt overigens ook voor een deel van
de vliegroutes van Maastricht Aachen Airport. Afhankelijk van de
meteorologische omstandigheden en het overige vliegverkeer in de regio
geleidt de verkeersleiding van Maastricht Aachen Airport de
AWACS-toestellen over of enigszins ten noorden of ten zuiden van het
Chemelot-terrein.
De Military Aeronautical Information Publication Netherlands
(Mil AIP NL) hanteert een minimum vlieghoogte van 1.000 voet (ongeveer
300 meter) voor het overvliegen van âindustrial plantsâ. Ter hoogte
van het Chemelot-terrein bedraagt de minimum vlieghoogte 1.500 voet
(ongeveer 450 meter). Het bedrijfscomplex Chemelot is zelfs specifiek
op naam en positie opgenomen in het Mil AIP NL, wat aantoont dat
rekening wordt gehouden met de speciale positie van dit complex. Ter
hoogte van het Chemelot-terrein vliegen de AWACS-vliegtuigen eveneens
onder controle van de verkeersleiding van Maastricht Aachen Airport.
De toestellen dalen dan naar een hoogte van 1.800 voet (ongeveer
600 meter) die niet wordt onderschreden voordat zij het
Chemelot-terrein zijn gepasseerd en een afstand tot dat terrein van
ongeveer 2,5 nautical mile (ongeveer 4,5 km) hebben bereikt. Met
andere woorden, de AWACS-toestellen blijven bij hun nadering naar de
vliegbasis Geilenkirchen minstens 300 voet (ongeveer 100 meter) boven
de minimale vlieghoogte boven het Chemelot-terrein. Bij de
verkeersleiding van Maastricht Aachen Airport zijn, zoals in het
artikel in De Limburger staat geschreven, geen overtredingen door
AWACS-piloten geconstateerd.
De vliegbasis Geilenkirchen heeft informatie verstrekt over het aantal
naderingen over Nederland dat nabij of over het Chemelot-terrein is
uitgevoerd. In november 2006 waren dat 11 naderingen, in december 2006
geen naderingen en in januari 2007 27 naderingen. Deze aantallen zijn
lager dan het jaar daarvoor: in november 2005 22 naderingen, in
december 2005 40 naderingen en in januari 2006 109 naderingen. Indien
er veel vliegverkeer in de regio is zullen de burger en de militaire
vliegtuigen in opdracht van de verkeersleiding van Maastricht Aachen
Airport zogenoemde wachtpatronen vliegen in afwachting van de
mogelijkheid om de naderingsprocedure op Maastricht Aachen Airport of
op de Navo vliegbasis Geilenkirchen voort te zetten. Een gedeelte van
het wachtpatroon ligt nabij het Chemelot-terrein. De frequentie van
het gebruik van het wachtpatroon wordt niet geregistreerd.
3. Deelt u de toenemende ongerustheid van de inwoners van de wijk
Lindenheuvel in Sittard-Geleen over de toegenomen vliegbewegingen,
waarbij zij tevens ervaren dat de Awacs-toestellen de laatste weken
wel heel laag overkomen?
Gelet op het antwoord op vraag 2 deel ik niet de ongerustheid van
inwoners van Sittard-Geleen. Wat betreft de ervaring dat
AWACS-toestellen heel laag overvliegen, is mij niet gebleken dat dat
het geval is. De vliegbewegingen vinden boven de minimum vlieghoogtes
plaats.
4. Deelt u de mening van de burgemeester van Sittard-Geleen dat er
(dus) sprake is van een potentieel onveilige situatie, mede omdat de
gemeenten noch provincie een vliegverbod kunnen afdwingen? Zo neen,
waarom niet?
Gelet op het antwoord op vraag 2 deel ik niet de mening van de
burgemeester van Sittard-Geleen en er is voor mij geen aanleiding om
een vliegverbod in te stellen.
6. Hoeveel overtredingen zijn geconstateerd van de afspraken over de
minimale hoogte van 1.500 voet?
Mij zijn geen overtredingen gemeld van de afspraak over de minimale
vlieghoogte van 1.500 voet ter hoogte van het Chemelot-terrein.
7. Bent u bereid in overleg te treden met de Navo om een vliegverbod
boven het Chemelot-terrein af te dwingen? Zo neen, waarom niet?
Een vliegverbod boven het Chemelot-terrein maakt het uitvoeren van
landingen over Nederland naar de Navo vliegbasis Geilenkirchen
onmogelijk en betekent dat de AWACS-toestellen enkel nog met
westenwind en dus over Duitsland kunnen landen.
Gelet op de antwoorden op de vragen 2, 5 en 6 zie ik geen aanleiding
om een vliegverbod voor AWACS-vliegtuigen boven of nabij het
Chemelot-terrein te bewerkstelligen.
1) Dagblad De Limburger, editie Sittard, 8 februari 2007